Ar fi logic sa avem transport public gratuit pentru toata lumea?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Ar fi logic sa avem transport public gratuit pentru toata lumea?
Ar fi logic sa avem transport public gratuit pentru toata lumea?
de Mihai Balescu la 16 Sep. 2021 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
transport public

Ideea transportului public gratuit este vehiculata adesea in timpul campaniilor electorale de catre politicieni fara anvergura, care spera ca astfel vor mai obtine ceva voturi de la populatie. Ideea este insa o prostie. Implementarea ei nu tine de bunavointa politicienilor, ea este spulberata din start de niste calcule economice elementare.


In primul rand, o observatie de bun simt: niciun produs sau serviciu nu are cum sa fie gratuit. Ca poate fi oferit gratuit e altceva, dar el intotdeauna presupune niste costuri, lucru valabil mai ales in cazul unui serviciu atat de complex cum este transportul.

Autobuzele si tramvaiele costa, motorina si curentul electric costa, la fel caile de rulare si intretinerea lor, salariile inghit alti bani – cine plateste pentru toate astea?

O minte mai relaxata ar putea raspunde: “Statul!”. Ca si cum Statul ar avea banii lui proprii, pe care, in marinimia lui, ar decide sa-i foloseasca pentru a acorda tot felul de privilegii, cum ar fi, iata, gratuitate pe transportul public, pensii mai mari sau sporuri pentru bugetari.

Banii Statului provin, in proportie majoritara, din taxele si impozitele cetatenilor si ale companiilor. Iar daca se decide ca o parte din acesti bani sa fie cheltuita pe subventionarea (partiala sau integrala) a unor servicii, decizia respectiva trebuie justificata temeinic.

Asa cum s-a intamplat in Luxemburg in februarie 2020, cand autoritatile au hotarat sa ofere transport public gratuit pentru toti cetatenii, cu intentia limpede de a elimina ambuteiajele rutiere, care devenisera o problema majora a tarii.

Oamenii erau astfel stimulati sa isi lase masinile acasa si sa circule cu autobuzul, cu tramvaiul sau cu trenul, fara blocaje, cu poluare mai redusa si cu importante economii de timp si de bani. N-au fost deci ratiuni electorale, ci ratiuni cat se poate de practice.

Ca o paranteza, e inca devreme sa ne pronuntam asupra eficientei acestei masuri luate in Luxemburg, dar se pare ca lucrurile nu evolueaza chiar extraordinar. Au aparut aspecte neprevazute: statiile s-au aglomerat, orarul curselor a fost afectat, a crescut numarul actelor de vandalism si gradul de insecuritate, ceea ce i-a determinat pe multi sa se intoarca la masinile personale si sa recreeze astfel problema initiala.

Si daca Luxemburg, o tara de top ca nivel de trai, nu a putut sa ofere pur si simplu transport public gratuit pentru toti cetatenii, e clar ca o asemenea facilitate e putin probabil sa apara prin vreun alt colt al lumii.

Concluzia e ca transportul trebuie platit, ca orice alt serviciu. Punct. In ciuda faptului ca, asa cum reclama unii indignati autohtoni, conditiile oferite nu sunt intotdeauna OK: “De ce sa platesc biletul daca tramvaiul e murdar, scartaie si n-are aer conditionat?”.

Simplu, platesti biletul ca sa ajungi acolo unde ai treaba, din punctul A in punctul B. Altfel iei taxiul. Ocazie cu care ai putea incerca sa mergi pe aceeasi logica si sa nu platesti cursa, pe motiv ca masina a scartait si n-a avut aer conditionat. Succes!

Citeste si: Ghidul angajatorului. Cum puteti recompensa angajatii care s-au vaccinat anti-Covid?

Sursa foto: www.pexels.com

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Case mai ieftine si facturi mai mici. Planul UE pentru locuinte mai accesibile si sustenabile
Imobiliare

Case mai ieftine si facturi mai mici. Planul UE pentru locuinte mai accesibile si sustenabile

today01 Iul. 2025
E posibila reducerea salariului  unui angajat fara acordul acestuia?
Companii

E posibila reducerea salariului unui angajat fara acordul acestuia?

today01 Iul. 2025
Ingrasaminte NPK si dereglarile de nutritie: Cum hranim corect plantele?
Casa si gradina

Ingrasaminte NPK si dereglarile de nutritie: Cum hranim corect plantele?

today01 Iul. 2025
Plafonarea tarifelor pentru politele RCA a fost eliminata. Ce cresteri sunt asteptate
Noutati auto 2025 - stiri din domeniul auto

Plafonarea tarifelor pentru politele RCA a fost eliminata. Ce cresteri sunt asteptate

today01 Iul. 2025
Se scumpesc vacantele! Paradoxal, s-ar putea sa fie mai scump sa mergi la Constanta decat in Grecia sau Italia
Travel

Se scumpesc vacantele! Paradoxal, s-ar putea sa fie mai scump sa mergi la Constanta decat in Grecia sau Italia

today30 Iun. 2025
Ce se intampla cu prosumatorii din Romania dupa 1 iulie? Raspunsuri oficiale de la ANRE
Ultimele stiri economice

Ce se intampla cu prosumatorii din Romania dupa 1 iulie? Raspunsuri oficiale de la ANRE

today30 Iun. 2025
Tik Tok si-a infiintat subsidiara in Romania. Nici nu e de mirare, romanii sunt campioni la cadouri si tap-tap
Social Media

Tik Tok si-a infiintat subsidiara in Romania. Nici nu e de mirare, romanii sunt campioni la cadouri si tap-tap

today30 Iun. 2025
Lectie de economie predata in mare stil de Polonezi - de la saracie similara Romaniei postdecembriste, la cea mai mare economie din Estul Europei
Economie

Lectie de economie predata in mare stil de Polonezi - de la saracie similara Romaniei postdecembriste, la cea mai mare economie din Estul Europei

today30 Iun. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x