Ar fi logic sa avem transport public gratuit pentru toata lumea?
transport public
Ideea transportului public gratuit este vehiculata adesea in timpul campaniilor electorale de catre politicieni fara anvergura, care spera ca astfel vor mai obtine ceva voturi de la populatie. Ideea este insa o prostie. Implementarea ei nu tine de bunavointa politicienilor, ea este spulberata din start de niste calcule economice elementare.
In primul rand, o observatie de bun simt: niciun produs sau serviciu nu are cum sa fie gratuit. Ca poate fi oferit gratuit e altceva, dar el intotdeauna presupune niste costuri, lucru valabil mai ales in cazul unui serviciu atat de complex cum este transportul.
Autobuzele si tramvaiele costa, motorina si curentul electric costa, la fel caile de rulare si intretinerea lor, salariile inghit alti bani – cine plateste pentru toate astea?
O minte mai relaxata ar putea raspunde: “Statul!”. Ca si cum Statul ar avea banii lui proprii, pe care, in marinimia lui, ar decide sa-i foloseasca pentru a acorda tot felul de privilegii, cum ar fi, iata, gratuitate pe transportul public, pensii mai mari sau sporuri pentru bugetari.
Banii Statului provin, in proportie majoritara, din taxele si impozitele cetatenilor si ale companiilor. Iar daca se decide ca o parte din acesti bani sa fie cheltuita pe subventionarea (partiala sau integrala) a unor servicii, decizia respectiva trebuie justificata temeinic.
Asa cum s-a intamplat in Luxemburg in februarie 2020, cand autoritatile au hotarat sa ofere transport public gratuit pentru toti cetatenii, cu intentia limpede de a elimina ambuteiajele rutiere, care devenisera o problema majora a tarii.
Oamenii erau astfel stimulati sa isi lase masinile acasa si sa circule cu autobuzul, cu tramvaiul sau cu trenul, fara blocaje, cu poluare mai redusa si cu importante economii de timp si de bani. N-au fost deci ratiuni electorale, ci ratiuni cat se poate de practice.
Ca o paranteza, e inca devreme sa ne pronuntam asupra eficientei acestei masuri luate in Luxemburg, dar se pare ca lucrurile nu evolueaza chiar extraordinar. Au aparut aspecte neprevazute: statiile s-au aglomerat, orarul curselor a fost afectat, a crescut numarul actelor de vandalism si gradul de insecuritate, ceea ce i-a determinat pe multi sa se intoarca la masinile personale si sa recreeze astfel problema initiala.
Si daca Luxemburg, o tara de top ca nivel de trai, nu a putut sa ofere pur si simplu transport public gratuit pentru toti cetatenii, e clar ca o asemenea facilitate e putin probabil sa apara prin vreun alt colt al lumii.
Concluzia e ca transportul trebuie platit, ca orice alt serviciu. Punct. In ciuda faptului ca, asa cum reclama unii indignati autohtoni, conditiile oferite nu sunt intotdeauna OK: “De ce sa platesc biletul daca tramvaiul e murdar, scartaie si n-are aer conditionat?”.
Simplu, platesti biletul ca sa ajungi acolo unde ai treaba, din punctul A in punctul B. Altfel iei taxiul. Ocazie cu care ai putea incerca sa mergi pe aceeasi logica si sa nu platesti cursa, pe motiv ca masina a scartait si n-a avut aer conditionat. Succes!
Citeste si:
Ghidul angajatorului. Cum puteti recompensa angajatii care s-au vaccinat anti-Covid?
Sursa foto: www.pexels.com