Cati bani aduce exportul de fier vechi?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cati bani aduce exportul de fier vechi? Cati bani aduce exportul de fier vechi?
de Mihai Balescu la 02 Aug. 2017
Urmareste-ne pe Google News
fier vechiexport fier vechiportul constanta

La inceputul anilor '90, tarile care si-au dezvoltat in mod constant industriile de prelucrare a fierului (Germania, Turcia, Marea Britanie) au descoperit ca este mai ieftin pentru ele sa cumpere din afara fier vechi decat sa investeasca in extractia de minereu si in prelucrarea acestuia. De unde sa cumpere? Din Romania, care in perioada aceea tocmai incepea sa isi puna pe butuci fabricile construite de Ceausescu, fabrici care, prin dezmembrare, puteau asigura suficient fier vechi (ieftin) pentru nevoile combinatelor siderurgice de peste hotare.

Se apreciaza ca din 1989 si pana acum peste 30 de milioane de tone de fier vechi din Romania au luat drumul exportului, aducand celor implicati in aceasta afacere peste 10 miliarde de euro. Si acest export continua bine-mersi si astazi, principala poarta de iesire din tara fiind portul Constanta, unde pot fi vazute permanent stive uriase formate din utilaje, strunguri, masini-unelte, calorifere, sine de cale ferata, aragaze, frigidere, autoturisme, capace de canalizare si, in general, cam orice e facut din fier.|

Deseurile metalice au ajuns astfel sa constituie una dintre principalele marfuri de export ale Romaniei, in cantitati chiar duble fata de volumul produselor metalice finite realizate in tara noastra. Ca o paranteza, exportul de fier vechi depaseste cu mult chiar si exportul de grau.

In mod oarecum surprinzator, tranzactiile cu fier vechi au crescut pe perioada crizei. Astfel, daca in perioada 2005-2007 exporturile anuale de deseuri feroase operate prin portul Constanta erau cuprinse intre 1,15 milioane si 1,38 milioane tone pe an, in 2010 acestea au ajuns la 1,86 milioane de tone, potrivit Administratiei Porturilor Maritime SA Constanta (APMC). Recordul a fost atins insa in 2009, cand prin Constanta a fost exportata o cantitate de 1,92 milioane de tone de fier vechi, cu 70% mai mare comparativ cu anul 2005.


Braila, pe locul doi dupa Constanta

Si prin Braila, port maritim-fluvial la Dunare, se exporta anual intre 150.000 si 180.000 de tone de fier vechi. „Daca e criza economica, e si foame mare. Cand e foame, lumea scoate bani din ce gaseste, iar fierul este inca un produs la indemana. Asa cum jocurile de noroc si de tip bingo infloresc in perioade de criza, asa si apetitul pentru fier vechi creste”, explica un oficial al companiei care opereaza portul Braila.

Potrivit acestuia, tranzitul din perioada de criza a fost aproape de cel inregistrat spre sfarsitul anilor ’90, cand mai multe combinate din zona au intrat in lichidare sau au fost privatizate doar pentru a fi dezmembrate si demolate. El adauga ca pretul deseurilor feroase a oscilat de-a lungul vremii intre 60 de dolari tona si 460 de dolari tona, media fiind in jur de 200-300 de dolari tona. „Oricum ar fi, fierul vechi se cauta si intotdeauna se gaseste ceva de dezmembrat si de taiat. Iar destinatia de top este Turcia - combinatele de acolo se aprovizioneaza in special cu fier vechi din Romania.”  

Cel mai profitabil an a fost 2010, cand au fost exportate deseuri metalice in valoare de 947 de milioane de euro, potrivit Institutului National de Statistica, din care 729 de milioane au reprezentat deseuri si resturi de fier, fonta si otel, iar 218 milioane de euro cele de cupru.

Principalii jucatori de pe piata

Sunt 3 jucatori mari pe piata, cu filiale in toata tara, dar pe langa acestia mai sunt si alti actori mai mici, atrasi de simplitatea acestei afaceri: in principiu, operatorii/colectorii de pe aceasta piata nu trebuie decat sa aiba un teren liber pe care sa depoziteze fierul pana vine un exportator de talia Remat-urilor sa il ia. Colectorii achizitioneaza fierul vechi cu preturi situate uneori mult sub 1 leu/kg si il vand exportatorului cu 1-1,2 lei/kg, din diferenta trebuind sa isi acopere cheltuielile de sortare/compactare si... cam atat. Restul e profit.

O afacere frumoasa fac insa si exportatorii. Pretul de 1-1,2 lei/kg cu care achizitioneaza ei fierul vechi de la colectori corespunde unui pret de cca 270 euro/tona, in timp ce ei il vand pe pietele externe cu cca 100 de euro mai mult. Profiturile sunt imense, ca urmare nu trebuie sa ne mire discretia in care este invaluit acest business.

Cele mai recente estimari arata ca piata fierului vechi este situata valoric undeva intre 1,5 miliarde si 2 miliarde de euro (pentru comparatie, producatorii de lapte, ulei, paine si carne la un loc au vanzari de circa 3 miliarde de euro anual). Iar asta in conditiile in care pe aceasta piata nu se produce nimic, ci doar se muta unele materiale de la un proprietar la altul si apoi catre portul Constanta, de unde pleaca pe mare catre topitorii din Europa sau Asia.

Sursa foto: www.fiervechi.com

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Ce este colectarea selectiva a deseurilor si de ce conteaza pentru mediu si societate?
Life Style

Ce este colectarea selectiva a deseurilor si de ce conteaza pentru mediu si societate?

today09 Mai. 2025
Romania urca in clasamentul avutiei nationale: salt de 4 pozitii pana pe locul 29 in Europa
Economie

Romania urca in clasamentul avutiei nationale: salt de 4 pozitii pana pe locul 29 in Europa

today09 Mai. 2025
Fraudele de tip spoofing fac ravagii: cum ajung romanii victime ale noii escrocherii
Protectia datelor cu caracter personal

Fraudele de tip spoofing fac ravagii: cum ajung romanii victime ale noii escrocherii

today09 Mai. 2025
Oficial! Se dau salarii compensatorii pentru acesti angajati din Romania
Companii

Oficial! Se dau salarii compensatorii pentru acesti angajati din Romania

today09 Mai. 2025
Mediul privat isi revine? Scade puternic numarul firmelor care isi suspenda activitatea
Companii

Mediul privat isi revine? Scade puternic numarul firmelor care isi suspenda activitatea

today08 Mai. 2025
Oficial! Se dau salarii compensatorii pentru acesti angajati din Romania
Ultimele stiri economice

Oficial! Se dau salarii compensatorii pentru acesti angajati din Romania

today08 Mai. 2025
Cum se explica faptul ca diaspora a votat masiv cu suveranistii?
Analize

Cum se explica faptul ca diaspora a votat masiv cu suveranistii?

today08 Mai. 2025
Fondatorul 5 to go readuce la viata un brand legendar din comunism: surpriza care va rescrie istoria
Companii

Fondatorul 5 to go readuce la viata un brand legendar din comunism: surpriza care va rescrie istoria

today08 Mai. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x