Ce se va intampla la baza piramidei economice dupa ce efectele negative ale actualei crize vor fi depasite?
Pandemia COVID-19 a generat, in principal datorita restrisctiilor impuse de autoritati, o foarte grava criza economica la nivel global. Majoritatea companiilor au pierdut, de la inceputul anului si pana in prezent, mari sume de bani. Cele mai consistente pierderi au fost inregistrate in al doilea trimestru al anului, cand majoritatea tarilor au impus, in incercarea de a opri raspandirea virusului, restrictii severe populatiei si activitatii economice.
Grav afectate de criza economica generata de pandemie sunt aproape toate companiile, cu putine exceptii, cum ar fi cele care au ca obiect de activitate comertul online (cazul Amazon) sau al celor care permit organizarea de teleconferinte (cazul Zoom).
Multe afaceri s-au prabusit definitiv, lasand o multime de oameni pe drumuri, altele au fost nevoite sa se restranga si sa functioneze in regim de avarie.
Cele mai mari pierderi le-au inregistrat, asa cum este firesc, cele mai bine situate companii din punct de vedere financiar. Acestea au pierdut in acest an sume imense, dar au avut de unde sa piarda.
In primele sase luni ale anului curent, cele mai proaste rezultate financiare le-au inregistrat doi giganti ai industriei petroliere - British Petroleum si Shell ale caror pierderi cumulate au fost, in perioada mentionata, de 40 de miliarde de dolari (21,2 mld. USD a pierdut BP si 18,1 mld. USD a pierdut Shell).
Grupo Santander (banca spaniola si una dintre cele mai mari institutii financiare europene) a raportat in primul semestru al anului curent pierderi de 12,7 mld. USD.
Nici industria auto nu a scapat de efectele crizei - numai grupul Renault a raportat, in primul semestru, pierderi de 8,6 mld. USD.
Companiile aeriene au fost si ele afectate de criza. Cea mai mare pierdere a inregistrat-o compania americana Delta Air Lines - 6,3 mld. USD in primul semestru al anului.
Pe locurile urmatoare intr-un Top 10 al celor mai mari pierderi financiare inregistrate in primele sase luni se situeaza: Chevron (companie petroliera americana) care a raportat pierderi de 4,7 mld. USD in perioada de referinta, American Airlines (-4,3 mld. USD), DuPont (companie chimica americana) cu pierderi de 3,1 mld. USD, consortiul Air France - KLM (-3,1 mld. USD) si Boeing (-3 mld. USD).
Criza economica a atins momente dramatice in luna aprilie a anului curent, cand s-a intamplat un lucru care parea de neinchipuit: pentru prima data in istorie, pretul petrolului a devenit negativ.
Acest lucru este impotriva firii, dar stocurile de petrol ale tarilor mari producatoare devenisera atat de mari, iar cererea era atat de mica incat titeiul extras nu mai avea unde sa fie depozitat. In acest fel, cei care au cumparat petrol in acea perioada nu au platit nimic ba, mai mult, au primit si bani pentru tranzactiile efectuate.
Suntem, acum, intr-o etapa de repornire a economiilor, iar managerii marilor companii cauta solutii pentru a opera, din nou, pe profit in beneficiul, in primul rand, al marilor actionari.
Bursele se vor trezi din amortire si lucrurile vor reveni, incet-incet, la o asa zisa normalitate. Averile celor avuti se vor reface iar tarile bogate vor deveni ce au fost inainte de criza si chiar mai mult decat atat.
Despre ce se va intampla la baza piramidei economice, ce se va intampla cu tarile sarace (care vor deveni si mai sarace) si cu oamenii care traiesc in saracie extrema (din ce in ce mai multi) nu prea vorbeste nimeni.
Sursa foto: maxpixel.net