Expertii avertizeaza: masurile de sprijin pentru facturi trebuie sa tina cont de nevoile gospodariilor. Sa se faca diferenta intre consumul mare si cel de baza

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Expertii avertizeaza: masurile de sprijin pentru facturi trebuie sa tina cont de nevoile gospodariilor. Sa se faca diferenta intre consumul mare si cel de baza
Expertii avertizeaza: masurile de sprijin pentru facturi trebuie sa tina cont de nevoile gospodariilor. Sa se faca diferenta intre consumul mare si cel de baza
de Magda Florea la 16 Ian. 2023
Urmareste-ne pe Google News
masuri sprijin facturifacturi

Dupa cum stim, legile in sectorul energetic s-au tot schimbat in ultima perioada, iar acum avem in vigoare o noua serie de masuri de plafonare si compensare menite sa sprijine consumatorii romani de energie. Doar ca expertii in domeniu atrag atentia ca e nevoie de o adaptare a masurilor in functie de nevoile gospodariilor. Sa se faca o diferentiere intre cine consuma energie de baza, pentru nevoi primare, si cine are un consum mare.
 

 
"Masurile de plafonare si compensare a preturilor la energie ar trebui sa ia in calcul nevoile specifice ale gospodariilor, facand diferenta intre consumul ridicat de electricitate pentru asigurarea nevoilor energetice de baza (minimale) si cel pentru dotari care tin mai degraba de confort. De pilda, iarna creste consumul de energie electrica pentru cei care folosesc aeroterme sau radiatoare electrice in lipsa unei alte forme accesibile de energie (gaz natural sau lemne), ori pentru ca apar intreruperi frecvente in alimentarea cu energie termica din sistemul centralizat de termoficare, atrag atentia expertii Observatorului Roman al Saraciei Energetice (ORSE). In aceste cazuri, consumatorii vor fi nevoiti sa consume electricitate peste pragul care le garanteaza cel mai scazut pret al energiei, pentru a-si acoperi o nevoie esentiala: cea de incalzire. 
 
De asemenea, schemele de sprijin trebuie sa sustina si gospodariile care au optat pentru tehnologii noi nepoluante, precum pompele de caldura, ce au consumuri ridicate de energie electrica", transmit specialistii  Observatorului Roman al Saraciei Energetice (ORSE).
 

Statul face eforturi sa sprijine populatia, insa masurile nu ar fi sustenabile

 
"Masurile luate de statul roman incearca sa acopere problemele la nivel gospodariilor, insa nu putem considera aceste masuri ca fiind sustenabile, intrucat, in loc sa fie directionate inspre grupurile vulnerabile si spre cauzele structurale ale vulnerabilitatii, ele au aplicabilitate doar pe termen scurt. 
 
De altfel, aceasta este natura masurilor luate in general de-a lungul anilor cu privire la dificultatile gospodariilor de a-si acoperi nevoile energetice. In plus, costurile acestor masuri sunt foarte ridicate si cu un impact semnificativ in bugetul public. In alte state, tintele pe termen scurt au fost integrate intr-un plan pe termen mediu si lung. Romania nu a oferit astfel de proiectii”, declara Anca Sinea, vicepresedinte al Asociatiei Centrul pentru Studiul Democratiei si coordonatoarea ORSE.
 
De exemplu, spun specialistii, un element care lipseste in cazul ordonantelor privind plafonarea si compensarea este fundamentarea pragurilor de consum pe date de consum energetic la nivel de gospodarii. Aceste date nu sunt disponibile.
 
"In absenta datelor de consum la nivel de gospodarie, elaborarea politicilor publice, inclusiv cele care privesc masuri de reglementare a preturilor, se poate baza pe estimarile auditorilor energetici si ale managerilor energetici pentru localitati. Calculele acestora pornesc tocmai de la necesarul de energie al cladirii si locuintelor, ce poate fi utilizat in conexiune cu nevoile energetice minimale - concept introdus in legislatia care vizeaza saracia energetica in 2021, dar inca insuficient operationalizat. O astfel de abordare ar permite orientarea fondurilor publice in functie de nevoile specifice ale gospodariilor care, neacoperite, genereaza starea de vulnerabilitate", explica specialistii.
 
Date statistice arata ca, din totalul consumului de energie al unei gospodarii, incalzirea reprezinta aproximativ 62%, insa consumul pentru prepararea apei calde creste in functie de numarul de persoane care locuiesc in resedinta. De exemplu, intr-un apartament de 50 metri patrati locuit de 5 persoane, consumul de energie pentru prepararea de apa calda poate echivala cu cel pentru incalzirea apartamentului.
 

Solutii pe termen mediu si lung recomandate

 
In contextul unui consum crescut de energie pentru apa calda, ar trebui finantata solutia captatoarelor termice solare, in special pentru locuintele unifamiliale, a pompelor de caldura, in combinatie cu panouri fotovoltaice, mai ales pentru locuintele unifamiliale, dar si pentru locuintele colective, prin stimularea aparitiei cooperativelor si comunitatilor energetice. Astfel de politici vor aborda si solutiona atat protejarea consumatorilor vulnerabili, cat si obiectivul de decarbonare la nivel national.
 
Nevoile si problemele gospodariilor confruntate cu saracia energetica pot fi intelese cel mai bine prin interactiune directa, prin implicarea expertilor in energie de la nivel local si a resurselor existente in primarii, in institutiile publice si organizatiile neguvernamentale care asigura servicii sociale. Prin interactiuni directe se pot stabili interventii pe termen scurt – etansare, inlocuirea aparatelor electrocasnice, sfaturi pentru reducerea consumului, unde o astfel de reducere mai este posibila. Formele de sprijin financiar pot lua forma unor vouchere, ce pot fi utilizate pentru acoperirea nevoilor identificate. 
 
In cazul programelor destinate achizitionarii de echipamente moderne de producere si utilizare a energiei, pe langa simplificarea procedurilor si finantarea suplimentara pentru a acoperi cererea in crestere, sunt binevenite si masuri complementare de stimulare a gospodariilor de a avea acces la aceste programe. De exemplu, prin deduceri fiscale, in cazul impozitului pe proprietate, sau prin alte stimulente fiscale, ori prin accesul la tarife preferentiale care sa acomodeze consumul mai ridicat de energie electrica pentru solutii cu emisii reduse (ex: pompe de caldura).
 
Totodata, investitiile monetare, indiferent ca iau forma unor plati directe sub forma de vouchere sau a unor compensari in facturi, ori a plafonarii preturilor, trebuie insotite de campanii de informare care sa explice cum se poate realiza reducerea consumului de energie intr-un mod care sa nu coboare nivelul de confort termic (incalzire si aer conditionat) sub necesarul unei gospodarii. Informatiile trebuie sa ajunga la cetateni pe canale multiple si intr-un limbaj cat mai accesibil.
 
Te-ar putea interesa si: Topul scumpirilor in Romania: aici sunt banii dumneavoastra
 
Foto: unsplash.com
 
Senior Editor Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
Ultimele stiri economice

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor

today04 Iul. 2025
2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari
Companii

2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari

today04 Iul. 2025
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Companii

Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari

today04 Iul. 2025
Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale
Economie

Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale

today04 Iul. 2025
7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale
Economie

7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale

today04 Iul. 2025
Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%
Companii

Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%

today04 Iul. 2025
Analiza Pwc. Rezolvam pe moment criza bugetara, dar iesim din cercul vicios al cheltuielilor marite care atrag cresteri de taxe?
Economie

Analiza Pwc. Rezolvam pe moment criza bugetara, dar iesim din cercul vicios al cheltuielilor marite care atrag cresteri de taxe?

today04 Iul. 2025
Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?
Ultima ora

Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?

today04 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x