Fiscalitatea, pe intelesul tuturor: ce e raportarea profitului ca grup fiscal si de ce nu apeleaza companiile din Romania la aceasta metoda
raportarea profitului ca grup fiscalfiscalitatea explicata
Amelia Toader, Senior Manager, Taxe Directe, EY Romania, ne prezinta in cadrul unei ample analize care sunt avantajele raportarii profitului ca grup fiscal si de ce nu apeleaza companiile din Romania la aceasta metoda:
Ce arata practica la momentul actual, dupa mai bine de un an de la aparitia consolidarii fiscale in domeniul impozitului pe profit? Istoria pe aceasta speta este una relativ recenta in Romania, fiind o masura aplicabila de anul trecut, mai precis de la 1 ianuarie 2022. Practica acestor 15 luni care s-au scurs de la momentul intrarii in vigoare a legislatiei aferente arata ca masura nu este utilizata pe scara larga, desi facilitatea a fost indelung asteptata in Romania si aduce o serie de avantaje pentru grupurile de companii care aleg sa raporteze impozitul pe profit la nivel consolidat, in detrimentul raportarilor individuale.
Cum se poate constitui grupul fiscal in domeniul impozitului pe profit si care sunt avantajele folosirii acestuia? Principalele conditii pe care contribuabilii – platitori de impozit pe profit in Romania – trebuie sa le aiba in vedere pentru a beneficia de sistemul de consolidare fiscala privind impozitul pe profit sunt: societatile trebuie sa faca parte dintr-un grup si sa existe o detinere, directa sau indirecta, de cel putin 75% cu o continuitate de 12 luni inaintea inceperii perioadei de consolidare fiscala; sa aiba acelasi sistem de plata a impozitului, precum si an fiscal identic; sa fie platitori doar de impozit pe profit; sa nu fie inclusi intr-un alt grup fiscal in domeniul impozitului pe profit si sa nu se afle in proceduri de dizolvare sau lichidare.
Facilitatea poate fi aplicata pe o perioada de 5 ani, cu posibilitate de prelungire, timp in care unul dintre membrii grupului fiscal – desemnat ca persoana juridica responsabila – va consolida rezultatul fiscal la nivel de grup, va definitiva calculul si depunerea declaratiei privind impozitul pe profit si va efectua plata acestuia.
Unul dintre avantajele constituirii grupului fiscal pentru scopuri de impozit pe profit se transpune intr-o birocratie mai redusa, cel putin in ceea ce priveste procedura de declarare si plata a impozitului pe profit in raport cu ANAF, pentru ca doar liderul grupului este insarcinat cu depunerea declaratiei fiscale consolidate privind impozitul pe profit si efectuarea platii impozitului, raportand rezultatele intregului grup fiscal.
In anticiparea primului termen de raportare pentru grupurile fiscale deja create in Romania (si anume, declararea impozitului pe profit pentru anul fiscal 2022, pana la 26 iunie 2023), ANAF a publicat recent si o noua versiune a Declaratiei 101 privind impozitul pe profit. Principala noutate, pe langa actualizarea formularului 101 standard, este publicarea Declaratiei 101 Grup fiscal, instrumentul prin intermediul caruia liderii grupurilor fiscale vor putea declara rezultatul fiscal al intregului grup si impozitul pe profit consolidat aferent anului 2022.
Un alt element de noutate adus odata cu publicarea Declaratiei 101 Grup fiscal, care cel mai probabil nu a fost primit cu deschidere de catre membrii grupurilor, se refera la obligatia acestora de a continua sa completeze individual Declaratii 101 privind impozitul pe profit – acestea insa nu trebuie sa fie depuse catre ANAF, ci transmise catre liderul grupului in formatul semnat electronic.
Pe langa aspectele recent clarificate si mentionate mai sus, au ramas in continuare alte puncte care inca necesita lamurire pentru a se asigura o buna implementare a grupurilor fiscale, precum compensarea intre membrii grupului a impozitului platit / a pierderii fiscale, principiul de raportare si declarare a impozitului trimestrial etc.
Poate cel mai important avantaj pe care consolidarea fiscala il poate aduce grupurilor de companii si intalnit in multe din cazuri in practica, a reprezentat factorul decizional in implementarea grupului de impozit pe profit. Este vorba de potentialul de optimizare a fluxului de numerar, atat prin diminuarea impozitului datorat cu eventualele pierderi fiscale inregistrate in cadrul grupului, cat si prin recuperarea mai rapida a pierderilor fiscale, implicit, reducerea riscului ca acestea sa expire inainte de a fi utilizate.
Astfel, desi comportamentul contribuabililor romani este inca unul timid si in curs de acomodare cu noile reglementari, grupurilor trebuie sa analizeze atent si proactiv toate premisele in decizia de infiintare a unui grup fiscal de impozit pe profit, experienta din practica aratand ca potentialele avantaje obtinute in urma utilizarii raportarii de grup ar putea depasi dificultatile in implementare.
Practica primului an de existenta a grupurilor fiscale de impozit pe profit in Romania ne-a confirmat ca, desi facilitatea nu este inca folosita la scara larga, contribuabilii romani nu se tem sa intre in randul contribuabililor europeni care se bucura de mai multi ani deja de avantajele consolidarii fiscale, atat in domeniul impozitului pe profit, cat si al TVA, grupurile fiscale de TVA fiind folosite deja cu succes in Romania de mai multi ani.
Trendul la nivel international este evident acela de a extinde raportarile la nivel de grup in majoritatea ariilor fiscale de interes, cum sunt TVA, impozit pe profit, preturi de transfer si altele.
In concluzie, se poate observa ca noile clarificari aduse in privinta raportarii consolidate a impozitului pe profit, precum si celelalte detalii legislative (care inca sunt neclare, la mai mult de un an de la publicarea cadrului normativ privind consolidarea fiscala) sau chiar simplul element de noutate pot descuraja contribuabilii in a face pasul spre infiintarea grupurilor fiscale. Cu toate acestea, este de recomandat grupurilor de companii sa puna in balanta toate avantajele si dezavantajele folosirii acestei facilitati fiscale, fara indoiala beneficiile sale fiind semnificative.
Decizia de infiintare a unui grup de impozit pe profit trebuie sa fie precedata, ca orice decizie care priveste relatiile companiilor cu fiscul, de o analiza atenta a situatiei financiare si fiscale individuale si de grup, pentru a fi evitat pe cat posibil riscul unei posibile pierderi de scutiri sau credite fiscale (cum ar fi, profitul reinvestit, creditul fiscal extern sau din sponsorizare) si de a maximiza potentialele avantaje oferite de aceasta masura fiscala.
Foto: Facebook/ANAF