Generatia Z este cu picioarele pe pamant: nativii digitali economisesc si vor sa investeasca
studiu generatia zcomportament generatia zobiceiuri generatia z
De multe ori, tinerii sunt criticati de cei mai in varsta ca nu stiu valoarea banilor, ca sunt cheltuitori si ca nu stiu ce vor sa faca in viata. Din fericire, un studiu sociologic arata ca Generatia Z, a tinerilor nascuti dupa 1995-1997, stie sa puna bani deoparte si are criterii clare de alegere a unui job.
Studiul Insights PulseZ, aflat la cea de-a doua editie a vrut sa afle cum privesc tinerii din Romania
banii si care sunt factorii dupa care isi ghideaza viata.
Tinerii generatiei Z sustin ca fac achizitii echilibrate, in egala masura in online si offline, si-au propus sa economiseasca si sa castige mai multi bani, in 2021, comparativ cu pierderile suferite anul trecut.
De asemenea, 62% dintre participanti considera implinirea personala ca fiind cea mai importanta in viata, urmata de independenta financiara (57%) si de sanatate (41%), iar 82% isi aleg, astazi, jobul in functie de ceea ce le place sa faca cel mai mult.
Peste jumatate pun bani deoparte
51% dintre tinerii intervievati spus ca focusul lor pentru 2021 s-a axat pe economisire, in masura in care 2020 le-a generat pierderi financiare. Totodata, 48% si-au propus, anul acesta, sa castige mai mult, fata de 33%, in 2020.
De asemenea, 45% sunt mult mai atenti la cheltuielile facute, in vreme ce 25% si-au propus sa investeasca mai mult decat anul trecut. Intentiile de investitii se remarca indeosebi in randul tinerilor de sex masculin (33%), in comparatie cu reprezentantele sexului feminin (18%).
Intentiile de a investi se remarca mai mult in randul tinerilor cu varste intre 16 si 18 ani (30%) decat in cazul celor de peste 21 de ani, doar 19% dintre acestia avand astfel de intentii.
"Tinerii din generatia Z nu au in vedere economisirea doar in ideea clasica de a pune bani deoparte intr-un cont separat, de exemplu, ci sunt foarte interesati de incheierea unor asigurari.
Ei vizeaza produse de asigurare cu economisire pe termen mediu si, de asemenea, vor sa faca rezerve pentru situatii neprevazute. Este o concluzie interesanta si imbucuratoare a acestui studiu, pentru ca ne arata ca romanii din segmentul foarte tanar au un comportament matur si responsabil, in ceea ce priveste planificarea financiara", a declarat Sinziana Maioreanu, CEO al Aegon Romania si partener in cadrul cercetarii
Plata cu numerar este favorita
In ce priveste produsele pe care tinerii le achizitioneaza, cele de tip FMCG (bauturi racoritoare, batoane de ciocolata, snacks-uri, mancare comandata cu livrare) sunt cumparate cel mai mult, raportat la perioada pandemiei.
Nici cand vine vorba despre produsele de fashion (37%), tinerii nu-si schimba comportamentul de cumparare, preferand sa renunte, mai degraba jocurile video (11% au renuntat in pandemie sa plateasca pentru ele) si cursurile online (18% au renuntat in pandemie), in detrimentul produselor vestimentare.
Exista categorii unde preferintele de achizitie sunt dictate de sex, de varsta, de preferintele personale ori de resursele financiare, dupa cum urmeaza: jocurile video - 17% dintre baieti le cumpara la fel de des ca-n trecut (fata de 6% dintre fete), carti/audiobooks - 32% dintre fete le achizitioneaza la fel de des (fata de 25% dintre baieti), produse IT & gadgeturi - 35% dintre baieti le cumparala del de des (fata de 27% dintre fete), mancarea cu livrare - 37% mai mult in prezent fata de inainte de pandemie in randul celor peste 21 de ani (fata de 21% - 16-18 ani).
Jumatate dintre tinerii generatiei Z considera ca fac achizitii echilibrate, in egala masura din online si offline (51%). In comparatie cu anul trecut, a crescut numarul celor care au inceput sa cumpere mai mult din online decat din offline (18% fata de 12%), o ipoteza valida fiind ideea ca achizitiile online sunt un obicei accentuat post pandemie.
De asemenea, 95% dintre tineri prefera sa utilizeze, cel mai des, plata cu numerar, o treime dintre ei declarand ca fac peste 10 astfel de plati pe saptamana.
In ce priveste plata online, aceasta este utilizata intre 1 si 4 ori pe saptamana de 62% dintre ei. Si cardul bancar utilizat la magazin este o metoda des folosita, el fiind mentionat de 80% dintre participanti. Doar 45% dintre tineri folosesc telefonul ca mijloc de plata.
Cum arata jobul ideal
Intrebati care sunt cei mai importanti factori de care tin cont in alegerea jobului si a domeniului de activitate, 82% au mentionat ca isi doresc sa le placa ceea ce fac, dar si echipa alaturi de care lucreaza si atmosfera de lucru (63%), precum si pachetul salarial (60%) si flexibilitatea programului (60%).
Fetele acorda si mai mare importanta faptului ca se simt bine cu ceea ce fac la job (84%) comparativ cu baietii (78%), iar 50% dintre tinere mentioneaza si beneficiile extrasalariale printre aspectele motivatoare, fata de.42% in randul baietilor.
Domeniile umaniste (psihologie, resurse umane, sociologie) sunt pe primul loc in randul preferintelor generatiei Z (24%) - mai mult in randul fetelor (32%) fate de cel al baietilor (14%), urmate indeaproape de domeniul IT si de inginerie, prima alegere in cazul baietilor (35% fata de 12% fete).
Cercetarea mai arata ca tinerele sunt cele care aleg intr-o mai mare masura un job in educatie (20% fata de 10% baieti) ori in publicitate, PR ori marketing (20% fata de 5% baieti).
Cand vine vorba despre factorii care ii motiveaza cel mai mult in viata, acestia sunt stabili, indiferent de varsta, de contextul economic/social, iar preferintele sunt: 62% considera implinirea personala ca fiind cea mai importanta, urmata de independenta financiara (57%) si de sanatate (41%).
Tinerii au inceput sa acorde mai multa atentie nevoii de dezvoltare psihologica si emotionala (36%, in 2021, fata de 31%, in 2020), in detrimentul unei cariere de succes (31% fata de 36%, in 2020).
Studiul Insights PulseZ, aflat la cea de-a doua editie, a fost conceput si coordonat de specialistii programelor nationale antreprenoriale Vreau sa Fiu Antreprenor (VSFA) si Insights - din cadrul organizatiei Romanian Business Leaders si realizat, in iulie 2021, de agentia de studii de piata iZi data, pe un esantion de 1.186 de tineri din Romania, cu varste cuprinse intre 16-24 de ani, fiind reprezentativ la nivel national din punct de vedere al distributiei pe sexe, regiunii si mediului urban-rural.
VSFA este un program national, lansat in 2013, parte a organizatiei Romanian Business Leaders, care promoveaza gandirea si actiunea antreprenoriala in randul tinerilor din Romania.
VSFA numara 10 comunitati locale de antreprenori, care creeaza si implementeaza proiecte de impact pentru aproximativ 32.000 de tineri. Peste 250 de conferinte au fost organizate in intreaga tara sub umbrela VSFA.
Foto: pexels.com