Impozite mai mari si reguli mai stricte pentru pacanele - pachetul fiscal al lui Bolojan schimba industria jocurilor de noroc
modificari fiscaleschimbari fiscalepachet fiscalimpozite jocuri de noroctaxe jocuri de norocindustria jocurilor de noroc
Primul pachet fiscal adoptat de actuala guvernare vine cu o serie de modificari importante in ceea ce priveste impozitarea jocurilor de noroc, atat la nivel de persoanelor fizice participante, cat si la nivelul operatorilor economici din acest domeniu. In acelasi timp, sunt aduse o serie de modificari cadrului de reglementare in acest domeniu, asigurat prin Ordonanta 77/2009, asa cum vom explica pe scurt in cele ce urmeaza.
Iulian Panfiloiu, Director PwC Romania, considera ca, pe langa majorarile de taxe si impozite specifice sectorului de jocuri de noroc, sunt aduse si o serie de modificari in sfera de reglementare, din care mentionam cateva in cele ce urmeaza.
In primul rand, se introduc prevederi menite sa combata fenomenul prin care site-uri nelicentiate in Romania puteau oferi servicii rezidentilor romani, cu ajutorul unor operatori licentiati clasa a II-a. Acestia din urma prestau servicii pentru operatorii de jocuri de noroc oferind acces jucatorilor din Romania la jocuri de noroc la distanta, fara ca operatorul sa detina o licenta valabila in Romania. Prin modificarile aduse, acesti operatori licentiati clasa a II-a vor putea oferi serviciile lor (de ex. furnizare continut in limba romana, facilitare de incasari si plati in RON), doar pentru organizatori care detin licenta clasa I.
De asemenea, acestia vor fi obligati sa puna la dispozitia ONJN o serie de date privind statele de unde le este accesat sistemul informatic, date de identificare ale organizatorilor de jocuri de noroc, date privind masurile de blocare a accesului participantilor pe site-uri neautorizate. Neconformarea cu aceste obligatii de raportare se sanctioneaza cu revocarea licentei de organizator de jocuri de noroc.
In al doilea rand, se reglementeaza accesul la jocuri de noroc online, in spatii publice, exclusiv de catre persoana inregistrata pe platforma, in propriul cont de joc, de pe un dispozitiv care ii apartine, in timp ce persoana care pune la dispozitia publicului, tablete sau orice alt dispozitive cu acces la internet, trebuie sa asigure restrictionarea accesului la site-uri de jocuri de noroc.
Aceasta masura are in vedere combaterea vidului legislativ curent in care operatori de jocuri de noroc la distanta puteau realiza activitatea si dupa interzicerea jocurilor de noroc traditionale de tip slot-machine in localitati cu mai putin de 15.000 locuitori. Profitand de acest vid legislativ, acestia, au introdus in fostele locatii (redenumite drept “internet-café”) tablete pe care se da acces pe platforma online la jocuri identice cu aparatele de tip slot-machine.
Nu in ultimul rand, legea aduce si o inasprire a sanctiunilor prin introducerea de noi infractiuni / inlocuirea unor contraventii cu infractiuni. Cu titlu de exemplu sunt introduse notiunile de “participare frauduloasa la jocuri de noroc la distanta” si „facilitare frauduloasa a participarii la jocuri de noroc la distanta”.
Alte masuri adoptate vizeaza:
• extinderea “listei negre” a ONJN pentru a include si persoanele fizice sau juridice care desfasoara activitate in domeniu fara a detine o licenta in Romania, pe langa site-urile neautorizate.
• corelarea cu prevederile Codului de Procedura Fiscala a prevederilor privind utilizarea politei de asigurare de garantie emisa de o societate de asigurare, ca varianta pentru acoperirea riscului de neplata a obligatiilor fiscale, aceasta fiind considerata a fi mai greu de controlat in practica;
• asigurarea trasabilitatii asupra mijloacelor de joc, prin dotarea cu dispozitive GPS, etc.
Majorari de taxe si impozite
Cu privire la impozitarea premiilor obtinute din aceste activitati de persoanele fizice participante, cota de impozitare creste de la 3% la 4% (si nu 10% cat a fost prevazut initial) pentru veniturile din jocuri de noroc de pana la 10.000 lei inclusiv.
Pentru veniturile care depasesc pragul de 10.000 lei, raman neschimbate cotele de impozitare de 20% (pentru venituri intre 10.000 lei si 66.750 lei), respectiv 40% (pentru venituri de peste 66.750 lei).? ?
Pe de alta parte, majorari de taxe importante au loc la nivelul operatorilor economici din domeniu.
Astfel, taxele aferente autorizatiei de exploatare a jocurilor de noroc (anuale) vor creste dupa cum urmeaza:?
• de la 21% la 25% din veniturile din jocuri de noroc pentru: pariuri mutuale – traditionale, dar nu mai putin de 144.000 EUR (anterior minimul era 120.000 EUR);?pariuri in cota fixa – traditionale, dar nu mai putin de 240.000 EUR (anterior minimul era 200.000 EUR);?pariuri in contrapartida – traditionale, dar nu mai putin de 240.000 EUR (anterior minimul era 200.000 EUR).?
• de la 21% la 30%% pentru jocurile de noroc la distanta clasa 1 si clasa 3, dar nu mai putin de 480.000 EUR (anterior minimul era 400.000 EUR)?
• de la 5.300 EUR la 6.000 EUR pentru fiecare mijloc de tip slot-machine clasa A?
Conform legii, noile cote vor afecta si autorizatiile anuale de functionare aflate in perioada de valabilitate la data intrarii in vigoare a prezentei legi, intrucat taxa de autorizare pentru perioada ramasa se recalculeaza conform noului nivel de taxare.?
Remarcam ca, in timp ce la persoanele fizice participante impozitul nu mai creste la 10%, asa cum se dorea initial, ci la 4%, la nivelul operatorilor economici, taxele aferente autorizatiei de exploatare a jocurilor de noroc cresc la 25%, respectiv 30%, fata de 23% si 27% cat a fost prevazut initial.
Totodata, creste taxa de viciu pentru jocurile de noroc caracteristice slot-machine si pentru videoloterie (VLT) de la 500 euro/post autorizat/an la 1.000 EUR/post autorizat/an.
In acelasi timp, se introduce o noua taxa speciala pentru jocurile de tip loto cu exceptia videoloteriei, de 8% (fata de 6,5% cat a fost prevazut initial) aplicata asupra veniturilor din jocuri de noroc ale operatorului licentiat.
Asadar, asistam la modificari semnificative in sfera domeniului jocuri de noroc, cu un nivel de taxare in crestere, motivat atat de contextul bugetar actual cat si de cresterea alarmanta a fenomenului dependentei de jocuri de noroc.
Sursa foto: freepik.com