Increderea consumatorilor europeni creste, cea a romanilor scade
incredere consum romaniaclimat consumgfk
Concluziile studiului GfK privind climatul de consum din Europa pentru ultimul trimestru din 2017 arata ca increderea consumatorilor din Europa a continuat sa creasca usor. In decembrie, indicele climatului de consum calculat de GfK pentru cele 28 de state membre UE a atins 21,1 puncte, cea mai ridicata din ultimii 10 ani.
La finalul trimestrului al treilea, aceasta valoare era inca la nivelul de 20,9 puncte. GfK prognozeaza, pentru 2018, o crestere a consumului casnic din Uniunea Europeana intre 1,5 si 2%, in termeni reali.
Consumatorii europeni considera ca economia este in crestere. Asteptarile economice din decembrie 2017 au crescut, in medie, la 17 puncte pentru toate tarile UE ceea ce reprezinta o crestere clara cu 5 puncte fata de septembrie.
Franta, Germania si Austria au inregistrat cresteri semnificative. In schimb, in Romania, increderea consumatorilor in cresterea economica a scazut drastic in urma crizei guvernamentale.
Evaluarile pozitive ale consumatorilor corespund datelor Comisiei Europene, care anticipeaza o crestere a PIB al tarilor UE cu 2,3%.
In Europa, asteptarile privind veniturile au crescut usor, intre septembrie si decembrie 2017, cu o medie de doua puncte, ajungand la 15 puncte. Asteptari mai mari privind cresterea salariilor s-au inregistrat in Austria si Slovenia. Si la acest capitol, Romania a inregistrat cea mai mare scadere.
Totodata, inclinatia catre cumparare a crescut fata de septembrie cu 1 punct, ajungand la 21 puncte, la finalul lunii decembrie. La acest indicator, Polonia si Austria au inregistrat cele mai mari cresteri.
GfK prognozeaza o crestere semnificativa a consumului privat in Europa
"Pe toata durata anului 2017, increderea intr-o eventuala crestere economica a Europei a crescut semnificativ. Bazandu-se pe aceasta crestere, oamenii spera si la salarii marite. Asteptarile privind veniturile sunt pozitive, intr-o mare parte a Europei, dar sunt doar cu putin mai mari fata de anul 2016. Aceeasi evolutie a inregistrat-o si disponibilitatea de cumparare.
Pe baza tuturor factorilor analizati, GfK prognozeaza, pentru anul 2018, o crestere a consumului gospodariilor din Uniunea Europeana intre 1,5 si 2%, in termeni reali. In concluzie, economia europeana va continua sa fie sustinuta de consumul privat", a declarat expertul in consum al GfK, Rolf Burkl.
In Romania, toti indicatorii au scazut semnificativ in ultimul trimestru din 2017
In ultimul trimestru din 2017, toti indicatorii au inregistrat scaderi drastice. Asteptarile economice au atins minimum anual, in decembrie 2017, ajungand la -19,3 puncte.
Este o scadere de aproape 37,6 puncte fata de maximum anual din martie si cea mai mica valoare din aprilie 2013.
In acelasi timp, asteptarile romanilor privind veniturile au scazut si ele, atingand 6,8 puncte, in decembrie 2017, cea mai mica valoare din septembrie 2014, dupa ce, in martie, crescusera la un maxim de 33,7 puncte.
Inclinatia catre cumparare a atins un minim anual de -0,2 puncte, in decembrie 2017, cu 16,6 puncte sub maximum din martie 2017.