Pentru a veni in sprijinul mediului de afaceri, Ministerul Economiei, Energiei si Mediului si de Afaceri si Ministerul Finantelor Publice au promovat in sedinta de ieri a Guvernului, un Memorandum prin care se permite realizarea si eficientizarea mecanismului de efectuare a compensarilor datoriilor intre organele fiscale si/sau unitatile administrativ teritoriale si operatorii economici cu capital de stat integral/ majoritar/minoritar.
Compensarea se permite inclusiv pentru companiile din subordinea consiliilor judetene, consiliilor locale ale municipiilor, oraselor si comunelor si din subordinea Consiliului General al Municipiului Bucuresti si a consiliilor sectoarelor municipiului Bucuresti.
Potrivit Ministerului Economiei, activitatile de compensare se pot realiza de la distanta, online, transparent, folosind semnatura electronica, iar sistemul de compensare datorii si creante poate fi accesat in timp real de catre orice utilizator, indiferent de locul unde isi desfasoara activitatea.
”Am propus adoptarea Memorandumului pentru dezvoltarea Sistemului de Compensare Datorii si Creante ale Persoanelor Juridice prin Sistemul Informatic de Compensare (SIC) pentru a veni in ajutorul mediului de afaceri care are nevoie de capital, fie pentru a derula activitati economice curente, fie pentru investitii.
Este una dintre cele mai liberale masuri adoptate de catre Guvernul Romaniei de la 1989 incoace si va avea un efect economic aproape instantaneu, permitand deblocarea fluxurilor in economia reala. Procesul este unul simplu, digitalizat si transparent.
Este o dovada in plus a angajamentului pe care l-am luat, atunci cand am devenit ministru, de a sprijini economia Romaniei si de ajuta antreprenorii romani sa se poata dezvolta prin ei insisi”, a declarat Virgil Popescu ministrul Economiei.
Dintre cele 1.785 de companii cu capital de stat integral/majoritar/minoritar, inclusiv a companiilor din subordinea consiliilor judetene, a consiliilor locale ale municipiilor, oraselor si comunelor si din subordinea Consiliului General al Municipiului Bucuresti si a consiliilor sectoarelor municipiului Bucuresti, inregistrate in evidentele ANAF la finele primului trimestru din 2020, 1.520 de companii pot realiza operatiuni de compensare in Sistemul Informatic de Compensare.
In SIC, pentru perioada 8 ianuarie - 29 mai 2020, rezultatele activitatii de compensare sunt urmatoarele: 2.022 de solicitari de acces in sistemul informatic de compensare dintre care 1.489 au deschis contul de utilizator; 2.092 de companii declarate din care 1.657 desfasoara operatiuni de compensare; 1.699 compensari finalizate la care se adauga 26 de compensari in curs de finalizare in luna mai; peste 464,765 milioane de lei valoarea totala a facturilor stinse nemonetar, pe baza ordinului de compensare; 4.200 total participari in circuitele de compensare realizate.
Media numarului de agenti dintr-un circuit de compensare este de 2,47, iar numarul maxim de agenti economici inregistrat intr-un circuit de compensare este de 14.
Totodata, numarul companiilor inscrise in sistemul informatic de compensare pe primul trimestru a fost de 1.017 companii din care 77 sunt societati cu capital de stat, ponderea lor fiind de 7,57%.
Valoarea totala a compensarilor pe primele trei luni din 2020 a fost de 1,489 miliarde de lei, in timp ce valoarea compensarilor pe primul trimestru, realizate de companiile cu capital de stat a fost de 737 milioane de lei, reprezentand 49% din total valoare compensata.
Memorandumul adoptat joi de catre Guvern permite extinderea sferei de cuprindere a operatiunii de compensare prin includerea altor categorii de datorii, precum extinderea mecanismului de efectuare a stingerilor din sumele alocate de la bugetul de stat pentru achitarea obligatiilor fiscal/bugetare restante, reglementat periodic prin legea bugetului de stat.
Astfel, se propune analizarea extinderii mecanismului de efectuare a stingerilor din sumele alocate de la bugetul de stat pentru achitarea obligatiilor fiscal/bugetare restante, prin introducerea in acest mecanism a mai multor operatori economici, precum si alocarea sumelor de la bugetul de stat in circuitul de stingere printr-un act normativ cu aplicare permanenta.
Acesta vizeaza si includerea in cadrul sistemului de compensare a cesiunilor de creante, in vederea sprijinirii operatorilor economici aflati in dificultate.
Astfel se poate largi cadrul sistemului de compensare prin includerea creantelor ce fac obiectul contractelor de cesiune, eficientizarea mecanismului de garantare a creditului comercial, prin crearea unui instrument de verificare a eligibilitatii operatorilor economici aflati in dificultate, prin conditionarea utilizarii de catre acestia a Sistemul Informatic de Compensare in vederea reducerii arieratelor.
Sistemul de compensare datorii si creante SIC a fost creat in 1999 ca o necesitate determinata de valoarea uriasa a arieratelor nerambursate la scadenta ale agentilor economici, fapt ce a determinat blocajul financiar din economia romaneasca in acea perioada.
La nivel macroeconomic, beneficiile obtinute prin crearea SIC sunt: diminuarea blocajului financiar din economia romaneasca prin reducerea arieratelor, prevenirea intrarii in incapacitate de plata la nivelul persoanelor juridice, combaterea intarzierii la plata a facturilor si reducerea evaziunii fiscale.
Citeste si:
Banca Transilvania finanteaza Transgaz cu 300 de milioane de lei
Rezultatele celor 20 de ani de functionare neintrerupta a SIC se traduc in numarul de operatiuni de compensare finalizate si volumul de arierate diminuate prin compensare. Mai precis, circa 66 miliarde de euro arierate au fost diminuate prin compensare in acest interval de timp.