Noi schimbari fiscale pentru firmele romanesti: dispar bonurile fiscale asa cum le stiam cu totii pana acum
modificari fiscale
Firmele din Romania trebuie sa se conformeze unor noi reguli fiscale, conform informatiilor oficiale proaspat transmise de Ministerul Finantelor. Cele mai importante schimbari vizeaza bonul fiscal, a carui forma va fi complet modificata si adaptata la evolutia tehnologica, deoarece va contine un cod QR.
De la 1 ianuarie 2025, facturarea electronica pentru relatia intre companii si consumatorii finali (B2C) este obligatorie
"S-a aprobat actul normativ prin care se extinde utilizarea sistemului de facturare electronica si pentru tranzactiile intre afaceri si consumatorii finali (B2C), in mod optional in perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024 si obligatoriu incepand cu 1 ianuarie 2025. In consecinta, toate persoanele impozabile care emit facturi catre consumatori vor trebui sa le raporteze in sistemul RO e-Factura.
Se aduc astfel completari la OUG nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum si masuri fiscale in sensul excluderii accizelor din procedura de restructurare a obligatiilor bugetare", a transmis Ministerul Finantelor.
”La nivelul UE este in discutie introducerea facturarii electronice obligatorii, bazat pe standardul european, atat in relatia B2B, cat si in relatia B2C, astfel ca aceasta masura creeaza premisele pentru implementare. In contextul digitalizarii ANAF, informatiile cuprinse in aceste facturi sunt necesare pentru reflectarea cat mai exacta in decontul precompletat RO e-TVA a operatiunilor economice realizate de persoanele impozabile. Introducerea acestei masuri nu genereaza nicio obligatie pentru persoanele fizice, insa va asigura in viitor posibilitatea persoanelor fizice de a accesa toate informatiile raportate de furnizori. Pentru noi este un instrument vital in lupta cu evaziunea fiscala si implicit pentru capacitatea Guvernului de a finanta investitiile in serviciile publice esentiale”, a transmis ministrul Marcel Bolos.
Vor fi exceptate de la obligatia utilizarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura persoanele impozabile care emit facturi pentru operatiuni care nu sunt supuse TVA-ului, sau sumele care nu se includ in baza de impozitare a TVA, conform Codului fiscal, pentru care nu exista obligatia emiterii unei facturi conform art. 319 din Codul fiscal, precum si misiunile diplomatice si oficiile consulare, Comunitatea Europeana, Comunitatea Europeana a Energiei Atomice, Banca Centrala Europeana, Banca Europeana de Investitii, Comisia Europeana sau alte organisme internationale, fortele armate ale statelor membre NATO, cu exceptia situatiei in care acestea opteaza pentru utilizarea sistemului.
Asociatiile, fundatiile si agricultorii persoane fizice care aplica regimul special pentru agricultori vor fi exceptati temporar de la utilizarea sistemului RO e-Factura pana la 30 iunie 2025, in vederea adaptarii la sistem. Acestia vor avea posibilitatea de a opta pentru utilizarea sistemului inainte de aceasta data, devenind obligatoriu pentru toate aceste categorii incepand cu 1 iulie 2025.
In cazul in care beneficiarii nu primesc facturile prin sistemul national RO e-Factura in termenul prevazut, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii platite la momentul livrarii/prestarii, acestia vor putea notifica organele fiscale competente.
Organele de executare silita, inclusiv executorii judecatoresti si Agentia Nationala de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate vor avea obligatia de a transmite facturile prin/in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura atunci cand emit facturi in numele si in contul furnizorilor - persoane impozabile stabilite in Romania conform Codului fiscal, in situatia in care furnizorul ar avea obligatia de transmitere a facturilor prin sistem sau de raportare a acestora in sistem, si a organizarii unui registru in care sa figureze aceste organe de executare silita.
Completari ale OUG nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
Se reglementeaza inscrierea, la cerere, pe bonul fiscal, a codului de identificare fiscala, in locul codului de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului, asa cum este prevazut in prezent. Codul de identificare fiscala este o informatie absolut necesara pentru generarea formularelor electronice precompletate cu informatii disponibile in bazele de date ale ANAF, lipsa acestor date fiind de natura sa impieteze asupra procesului de transformare digitala a serviciilor publice din domeniul fiscal.
Totodata, se stabileste obligatia tiparirii pe bonul fiscal a datei si orei emiterii bonului, a numarului de identificare al bonului fiscal, precum si seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal si sub forma de cod QR, cu scopul de a facilita preluarea automata de date de catre aplicatii informatice, in vederea verificarii de catre contribuabili, inclusiv de pe dispozitive mobile, a realitatii emiterii, cu un aparat de marcat fiscalizat, a bonurilor fiscale primite de la operatorii economici, masura care contribuie la combaterea evaziunii fiscale.
De asemenea, in situatia in care, in urma testarii la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti, se constata ca, din punct de vedere tehnic, nu este posibila tiparirea sub forma de cod QR a datei si orei emiterii bonului fiscal, a numarul de identificare al bonului fiscal, precum si seriei fiscale a aparatului de marcat electronic fiscal, utilizatorii acestor aparate de marcat electronice fiscale au obligatia de a se conforma dispozitiilor legale in termen de maximum doi ani de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
De asemenea, sistemul RO e-TVA se implementeaza cu data de 1 august 2024 pentru operatiunile efectuate incepand cu data de 1 iulie 2024 de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA si se transmite, pentru fiecare perioada fiscala de raportare, prin intermediul SPV, pana la data de 20 inclusiv a fiecarei luni urmatoare incheierii perioadei fiscale.
Implementarea decontului precompletat si a modalitatii de valorificare a datelor si informatiilor din Sistemul informatic national RO e-TVA vizeaza:
-
reducerea decalajului fiscal in domeniul TVA rezultat din estimarile macroeconomice realizate la nivel national si implicit asigurarea incadrarii in tintele asumate de Romania prin jaloanele Planului National de Redresare si Rezilienta;
-
cresterea gradului de conformare voluntara care sa conduca la asigurarea incasarii sumelor din TVA la bugetul de stat general consolidat;
-
reducerea impactului evaziunii fiscale rezultate din activitatile economice ilicite desfasurate de contribuabili, respectiv din modul de evidentiere si inregistrare a operatiunilor impozabile specifice TVA-ului;
-
consolidarea capacitatii institutionale a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de colectare a impozitelor si taxelor prin implementarea unor proiecte de digitalizare.
Decontul precompletat RO e-TVA contine date si informatii privind operatiunile economice declarate de catre persoanele impozabile si transmise in sistemele informatice ale Ministerului Finantelor si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (RO e-Factura, RO e-Sigiliu, RO e-Transport, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat electronice, sistemul informatic integrat vamal).
Dupa primirea decontului precompletat RO e-TVA, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA vor verifica datele si informatiile precompletate in concordanta cu operatiunile impozabile realizate si starea de fapt fiscala. Indiferent de primirea decontului precompletat RO e-TVA, persoana impozabila are obligatia de a transmite decontul de taxa pe valoarea adaugata pana la termenul prevazut de lege.
In situatia in care dupa depunerea decontului de taxa pe valoarea adaugata sunt diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA si valorile completate de catre contribuabili, ANAF notifica persoana impozabila prin SPV.
Sunt considerate diferente semnificative valorile care depasesc pragul de semnificatie ce indeplineste conditiile cumulative de minim 20% in cota procentuala si o valoare absoluta de minim 1.000 lei, rezultate din compararea valorilor inscrise in randurile din decontul de taxa pe valoarea adaugata depus de persoana impozabila, cu cele corespunzatoare randurilor din decontul precompletat RO e-TVA.
Dupa identificarea diferentelor semnificative, se va transmite formularul electronic de notificare „Diferente operatiuni impozabile RO e-TVA” in Spatiul privat virtual, iar contribuabilul are obligatia transmiterii formularului electronic denumit "Nota justificativa privind diferente RO e-TVA prin mijloacele electronice, ca rezultat al verificarilor realizate asupra diferentelor comunicate".
Suplimentar, prin acelasi act normativ se reglementeaza faptul ca nefurnizarea sau furnizarea partiala a informatiilor solicitate prin Nota justificativa privind diferente RO e-TVA reprezinta indicator de risc fiscal privind nivelul de declarare al taxei pe valoare adaugata. In functie de nivelul riscului fiscal al persoanei impozabile, stabilit pe baza analizei de risc, aceasta poate face obiectul inspectiei fiscale sau controlului antifrauda.
Decontul precompletat RO e-TVA nu constituie titlu de creanta in sensul Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare si nu genereaza obligatii fiscale in sarcina persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA.
Foto: facebook/anaf