Pandemia ne-a aratat ca uneori viata merge inainte in timp ce toate lucrurile merg in sens invers
Se spune ca "viata merge inainte". Dar, de nu putine ori, acest "inainte" inseamna, de fapt, inapoi. Actuala pandemie ne-a aratat tuturor cat suntem de vulnerabili si cat sunt de instabile si de fragile lucrurile pe care le construim. In 2020, viata a mers inainte, dar omenirea a alunecat, cu toate ale ei, inapoi.
Unul dintre exemplele de regres generat de pandemie poate fi gasit in evolutia (de fapt, involutia) traficului inregistrat pe aeoporturi in anul aparitiei molimei.
Conform Consiliului International al Aeroporturilor - Europa, numarul calatorilor care au tranzitat aeroporturile europene a fost, in 2020, de 728 de milioane de persoane.
Cifra in sine nu spune nimic decat daca o comparam cu cea consemnata in dreptul anului de dinaintea izbucnirii pandemiei: in 2019, numarul calatorilor care au trecut prin aeroporturile europene a fost de 2,4 miliarde de persoane.
In 2020, viata a mers "inainte", insa numarul de calatori care au tranzitat aeroporturile europene a mers inapoi, ajungand la nivelul inregistrat in anul 1995.
"Niciun sector economic nu poate face fata unui asemenea soc" - a afirmat Olivier Jankovec, directorul general al Consiliului International al Aeroporturilor - Europa.
Pe continentul nostru, aeroporturile tarilor din Uniunea Europeana au fost cele mai afectate de pandemie, inregistrand o scadere a traficului (2020 vs 2019) de 73% fata de o scadere de 70% cat este media la nivelul intregii Europe.
In anul 2019, pe primele patru locuri in ceea ce priveste traficul de pasageri s-au situata aeroporturile Heathrow (Londra), Charles de Gaulle (Paris), Amsterdam-Schiphol si Frankfurt.
In 2020, niciunul dintre acestea nu se mai regaseste in Top 5 al aeroporturilor europene, clasament unde au fost devansate de doua aeroporturi din Istambul (locurile 1 si 2) si de trei aeroporturi moscovite (locurile 3, 4 si 5).
Din pricina scaderii dramatice a numarului de calatori, aeroporturile din intreaga lume au incercat sa-si puna la dispozitie spatiile ramase neutilizate pentru tot felul de alte actiuni/ activitati.
Iata cateva exemple:
Mai multe aeroporturi si-au pus la dispozitia companiilor aeriene pistele si caile de rulare drept parcari pentru aeronavele imobilizate la sol.
Aeroportul din Vilnius (Lituania) si-a transformai parcarea in cinematograf in aer liber.
Aeroportul Heathrow (Londra) si-a transformat mai multe hangare in depozite pentru materiale sanitare si echipamente medicale.
Aeroportul din Birmingham (Marea Britanie) si-a transformat mai multe hangare in morga.
O parte din complexul de cladiri al aeroprotului Ataturk din Istambul a fost transformat in spital pentru bolnavii de COVID-19.
Aeroportul din Stuttgart (Germania) si-a transformat unele spatii interioare in sali de concert.
Intr-unul dintre saloanele aeroportului din Glasgow a fost transformat in centru de testare pentru Covid.
Una dintre lectiile pe care ni le-a dat pandemia este ca, desi viata merge inainte, lucrurile pot merge in sens invers.
Sursa foto: pexels.com