Plus 8% la veniturile din servicii postale, in 2017
servicii postalevenituri servicii postaledate ancomtrimteri internationale
Raportul statistic privind serviciile postale pentru 2017 realizat de ANCOM arata ca veniturile din servicii postale au crescut cu 8%, ajungand la 2,8 miliarde de lei.
In acelasi timp, traficul postal total a inregistrat o scadere de 1%. Din totalul de 556 de milioane de trimiteri postale, 94% au fost trimiteri postale interne (aproximativ 522 de milioane).
Restul de 34 de milioane au fost trimiteri postale internationale, reprezentand 6% din traficul postal total. Traficul intern a scazut cu 2%, dar traficul international a crescut cu 8%.
Posta de scrisori (444 de milioane de trimiteri) a reprezentat 80% din totalul trimiterilor postale din 2017, iar coletele (68 de milioane) 12%, restul de 8% fiind alte servicii postale: trimiteri express (18 milioane), publicitate adresata (17 milioane), mandate postale (7 milioane), corespondenta si imprimate de peste 2 kg (2 milioane).
In ce priveste traficul postal international, a crescut cu 12% numarul trimiterilor postale intrate in Romania, cele trimise din tara noastra scazand cu aproape 7%. Tendinta este explicabila prin popularitatea crescanda a comertului electronic in randul utilizatorilor romani.
In medie, numarul trimiterilor postale per locuitor a ramas constant, fiind de 28 de trimiteri pe an pe locuitor.
Valoarea totala a pietei serviciilor postale, in 2017, a fost de 2,8 miliarde de lei, in crestere cu 8%. Veniturile din trimiterile interne au crescut cu 10%, la 2 miliarde de lei (71% din totalul veniturilor din piata), in timp ce veniturile din trimiterile postale internationale au crescut cu 5% pana la 800 de milioane de lei.
In functie de veniturile totale din servicii postale realizate in 2017, liderul pietei detine o cota de piata de 22%, principalul competitor 21%, urmatorul competitor 13%, restul de 44% din venituri fiind impartite intre ceilalti furnizori.
Totodata, traficul generat de serviciile incluse in sfera serviciului universal a scazut cu 23%, la 179 de milioane de trimiteri (32% din traficul postal total), din care 154 de milioane au fost trafic intern si 25 de milioane au fost trimiteri postale internationale.
Traficul intern inclus in sfera serviciului universal a continuat declinul din anii anteriori, scazand cu 27%. Situatia a fost generata, in special, de faptul ca unii furnizori au scos unele servicii din sfera serviciului universal, astfel ca traficul intern neinclus in sfera serviciului universal a crescut cu 15%.
Compania Nationala Posta Romana (CNPR) a procesat 46 de milioane de trimiteri incadrate in sfera serviciului universal (26% din traficul inclus in sfera serviciului universal), din care 26 de milioane au fost trimiteri postale interne (17% din traficul intern inclus in sfera serviciului universal) si 20 de milioane de trimiteri postale internationale (80% din traficul international inclus in sfera serviciului universal).
In ceea ce priveste reclamatiile privind serviciile postale, furnizorii au raportat primirea a 492.000 de solicitari, cu 16% mai multe, in comparatie cu 2016.
Din totalul reclamatiilor depuse, 98.000 (20%) au fost declarate de furnizorii de servicii postale ca fiind intemeiate, iar, pentru 32.000, au fost platite despagubiri totale de 6,2 milioane de lei. Valoarea medie a unei despagubiri a fost de 191 de lei.