Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Primele 5 companii de retail alimentar contribuie cu 660 de milioane de lei la buget. Situatia actuala va contribui la o crestere spectaculoasa a domeniului


Primele 5 companii de retail alimentar contribuie cu 660 de milioane de lei la buget. Situatia actuala va contribui la o crestere spectaculoasa a domeniului
de Vlad Strunescu la 09 Apr. 2020
Primele 5 companii de retail alimentar contribuie cu 660 de milioane de lei la buget. Situatia actuala va contribui la o crestere spectaculoasa a domeniului
Tags: consum alimente romaniaplatitori taxe romaniaretaileri alimente romaniaalimente pandemie

Romanii cheltuiesc tot mai mult pentru aprovizionarea cu produse alimentare, luand in considerare cifrele de afaceri realizate de retailerii locali in ultimii 10 ani, iar situatia actuala va contribui la o crestere si mai spectaculoasa a acestei industrii.


Astfel, cifra de afaceri a retail-ului alimentar din Romania a fost de 107 miliarde de lei, in 2018, cu aproape 67% mai mare decat in 2009 si 9,6% fata de 2017, potrivit celei mai recente analize KeysFin.
Specialistii KeysFin estimeaza depasirea pragului de 112 de miliarde de lei in 2019, pentru ca, in 2020, ritmul de crestere sa se dubleze cel putin, la aproape 125 de miliarde de lei, pe fondul panicii cumparatorilor din ultimele saptamini, care s-au temut de disparitia anumitor produse si au golit rafturile multor magazine.
 
"Dublarea ritmului de crestere va duce la un maximum istoric pentru retailul alimentar, unul dintre segmentele cel mai putin afectate de pandemie. 
 
Cu toate acestea, retail-ul alimentar este o piata dictata de jucatorii mari,  iar magazinele mici rezista in general doar cand acopera cererea in puncte in care cei mari nu ajung. in perioada urmatoare, micii intreprinzatori vor avea mai multe sanse de reusita daca vor primi sustinere din partea autoritatilor si daca romanii isi vor schimba obiceiurile de consum, alegand sa cumpere mai multe produse romanesti si din mai multe formate de magazine, atat hypermaket-uri sau alte formate ale retail-ului alimentar modern, cat si magazine mici, ale unor comercianti locali", a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin.
 

Care sunt cele mai mari companii din retailul alimentar

In 2018, cele mai mari 10 companii din retail-ul alimentar au avut o cifra de afaceri cumulata de 57 de miliarde de lei, generand peste 53% din cifra de afaceri totala a industriei.
 
Liderul pietei de retail alimentar continua sa fie Kaufland Romania SCS, cu o cifra de afaceri de 10,9 miliarde de lei si o cota confortabila de piata de peste 10%. 
 
Compania germana este si cel mai profitabil jucator din piata, inregistrand un profit net de 788 milioane de lei, cu 18% mai mult decat in 2017, si, totodata. reprezinta cel mai mare contributor la bugetul statului: 233 milioane de lei in 2018.
 
In clasamentul companiilor din retail-ul alimentar dupa cifra de afaceri, s-a produs o rocada in top cinci, astfel ca Lidl Discount SRL a urcat pe locul al doilea, inaintea Carrefour Romania SRL, care se claseza pe pozitia a treia, iar Auchan Romania SA este inlocuit pe locul 4 de Profi Rom Food SRL, care ajunge pentru prima data in acest top.
 
Primii 5 jucatori ai industriei de retail alimentar au contribuit cu aproape 660 de milioane de lei la bugetul statului in 2018, ceea ce constituie 42% din totalul de 1,6 miliarde de lei din industrie.
 
Sunt incluse: cheltuielile cu asigurarile sociale si protectia sociala, impozitul pe profit, cheltuielile cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate, alte impozite neprezentate la elementele de mai sus si impozitul specific unor activitati.
Industria de retail alimentar numara peste 229.000 de angajati in 2018, dintre care cei mai multi lucrau pentru Profi Rom Food SRL, respectiv 13.578.
 

Profit mai mare cu 220% in ultimii zece ani

Cresterea afacerilor din retail-ul alimentar a fost insotit de o evolutie accentuata a profitabilitatii. in 2018, profitul net al companiilor din domeniu a inregistrat o crestere cu 8% in comparatie cu anul precedent si a fost cu 224% mai mare decat in 2009, insumand aproape 3,8 miliarde de lei. 
 
Primii 5 jucatori au inregistrat cumulat un profit net de 1,8 miliarde de lei, ceea ce a constituit 47,5% din total, in 2018.
 
Rezultatul net (profit minus pierdere neta) s-a imbunatatit semnificativ de la o pierdere de peste un miliard de lei, in 2011, la un rezultat net pozitiv de 2,6 miliarde de lei in 2018.  
 

Micile afaceri sunt pe minus

Dintre cele aproape 55.000 de firme analizate, 23.900 (43%) au obtinut profit, 20.300 (37%), fiind in pierdere, iar restul avand un rezultat nul in 2018.
 
In ceea ce priveste numarul firmelor din retailul alimentar, acesta a scazut cu 2,2%, in comparatie cu 2017, si cu 14% fata de 2009, ajungand la 54.900 de firme in 2018, potrivit datelor furnizate de Ministerul Finantelor Publice. 
 
Analistii KeysFin estimeaza ca procesul de consolidare a industriei a continuat in 2019, iar pandemia de COVID 19 va contribui la accentuarea acestuia in 2020.
 
Retailul alimentar va fi, insa, la nivel agregat, unul dintre segmentele cel mai putin afectate de pandemie alaturi de farma, sanatate si asistenta sociala, IT&C, agricultura  (dependenta insa de conditiile meteo) si distribuitorii de energie si gaze si cei de apa si salubritate. 
 
Potrivit datelor Registrului Comertului, in Romania, cel mai mare numar de companii suspendate s-a inregistrat in 2009, cand 134 mii firme au apelat la aceasta procedura. in 2019 numarul de companii suspendate a scazut cu 22% fata de 2018 si a fost cu 90% sub maximul istoric, ajungand la 14 mii.
 
La nivelul intregii economii, pentru primele doua luni din 2020, datele furnizate de Registrul Comertului indica o scadere a numarului de suspendari cu 37% comparativ cu anul 2019, la 2.216 de firme. 
 
Mai mult, luand in considerare informatiile centralizate de analistii KeysFin pana in acest moment, in primul trimestru din 2020, inclusiv luna martie, numarul de suspendari s-a situat  in apropierea nivelului din aceeasi perioada a anului trecut, respectiv la aproximativ 4.200 de firme (cele mai multe din comert, activitati profesionale si industria prelucratoare), ceea ce arata ca antreprenorii romani nu s-au grabit sa-si suspende imediat activitatea. Cu toate acestea, analistii KeysFin estimeaza ca numarul suspendarilor va creste semnificativ in trimestrul al doilea.
 

Romanii s-au speriat mai mult de lipsa alimentelor decat de coronavirus

Pandemia de coronavirus a crescut cererea de produse de baza, la care retailerii locali s-au adaptat rapid prin suplimentarea imediata a stocurilor, campanii ample de informare, preventie si responsabilizare a populatiei (prin intermediul spoturilor radio, la televizor, mesaje online, dar si in magazine, prin signalistica amplasata pe podea, geamuri si in zonele de trafic). si prin eforturi crescute de igienizare a spatiilor. 
 
In plus, retailerii au mizat si pe dezvoltarea accentuata a unui segment devenit esential peste noapte: comertul online cu livrare la domiciliu. 
 
Toate cele de mai sus presupun investitii considerabile, dar marii retaileri alimentari au facut front comun cu autoritatile si au pus sanatatea populatiei inaintea marjelor de profit.
 
Cu toate acestea, cererea crescuta de produse a dus initial si la cresterea preturilor. Astfel, potrivit unei analize realizate de Consiliul Concurentei in martie, pe baza datelor din Monitorul Pretului, salamul, rosiile proaspete, laptele si merele s-au scumpit cel mai mult in luna martie a acestui an. Astfel, daca un litru de lapte costa 3,94 lei, in decembrie 2019, acesta ajunsese sa coste 4,95 lei, in 23 martie 2020.
 
Marii retaileri au reactionat rapid la sesizarile clientilor cu privire la scumpiri si au facut un angajament de a plafona preturile la produsele de baza. 
 
Primul a fost Carrefour Romania, care a anutat recent ca plafoneaza preturile pentru 500 de produse de baza pana de Paste, fiind urmat de Mega Image.
Analiza KeysFin are la baza datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finantelor care au ca domeniu principal de activitate unul dintre urmatoarele coduri CAEN: 4639 (Comert cu ridicata nespecializat de produse alimentare, bauturi si tutun), 4711 (Comert cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun), 4721 (Comert cu amanuntul al fructelor si legumelor proaspete, in magazine specializate).

Foto: pexels.com

Jurnalist Manager.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine


Ultimele NOUTATI

Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016