Regimul salarial din administratia publica centrala si locala a generat recent un val de nemultumire in randul functionarilor publici. Federatia Salariatilor din Administratia Publica Centrala si Locala - Columna a facut publice calculele care arata diferentele semnificative dintre plusurile salariale ale demnitarilor si ale functionarilor obisnuiti.
De ce este atat de importanta aceasta discrepanta? Potrivit federatiei, aceasta este legata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice. Aceasta ordonanta, afirma reprezentantii federatiei, ar fi generat o crestere exploziva a indemnizatiilor demnitarilor, comparativ cu o limitare drastica a sporurilor celorlalti functionari, de doar 5% fata de nivelul din 2021.
Conform calculelor, acest regim salarial discriminatoriu ar duce la o crestere de peste 58% a indemnizatiilor senatorilor, deputatilor, ministrilor, secretarilor de stat, prefectilor si subprefectilor. In contrast, nivelul indemnizatiilor pentru ceilalti functionari ar creste cu doar 5% fata de anul 2021.
Potrivit unei analize Digi24, un viceprimar de comuna cu 3.500 de locuitori are un coeficient de 3.5 si o indemnizatie actuala de 8.050 lei. Incepand cu 1 ianuarie, indemnizatia va creste la 8.453 de lei, ceea ce inseamna o crestere bruta de doar 403 de lei. Un viceprimar al unei comune cu doar 3.000 de locuitori are un coeficient de 3 si o indemnizatie de 6.900 de lei. De la 1 ianuarie, indemnizatia va creste la 7.245 de lei, ceea ce inseamna o crestere bruta de doar 345 lei.
In schimb, un subprefect are un coeficient de 7.5 si o indemnizatie de 15.600 de lei. De la 1 ianuarie, indemnizatia va creste la 24.750 de lei, ceea ce inseamna o crestere bruta de doar 9.150 de lei. Indemnizatia unui prefect va creste de la inceputul anului viitor de la 18.720 de lei la 29.700 de lei, adica cu 10.980 de lei. Daca vorbim despre un ministru, cresterea este si mai mare, ajungand la 12.810 lei.
Aceasta discrepanta semnificativa in cresterea indemnizatiilor a generat un val de nemultumire si protest din partea federatiei reprezentative a functionarilor din administratia publica. Drept urmare, au fost declansate proceduri pentru declansarea unei greve in sectorul administratiei publice locale. Motivatia din spatele acestor actiuni este faptul ca politica salariala discriminatorie ii avantajeaza in mod desproportionat pe demnitari, creand un dezechilibru semnificativ intre acestia si ceilalti angajati din administratie.
Confruntata cu aceasta situatie, Federatia Columna a avertizat ca nu exclude o greva in sectorul administratiei publice locale ca forma de protest impotriva acestei discrepante salariale exagerate. Este clar ca aceasta decizie a creat un puternic sentiment de injustitie in randul functionarilor publici, iar declansarea unei greve ar putea fi o masura de presiune pentru a corecta aceste discrepante si a asigura o mai mare echitate in sistemul salarial din administratia publica.
Citeste si: Taxe mai mari, bani mai putini la buget. 2024 va lovi Guvernul Romaniei fix unde-l doare mai tare
Sursa foto: manager.ro
Ultimele NOUTATI
1 Mai muncitoresc: De la mitinguri fortate la gratare clandestine - cum se sarbatorea Ziua Muncii in vechiul regim
Chinezii au planuri incredibile! Incep rapid sa construiasca 10 noi reactoare nucleare, investitie de 27 de miliarde de dolari
Program national de formare IT: 1.500 de locuri gratuite pentru romani in 2025
ANAF verifica romanii care lucreaza in IT! S-a descoperit ca unii se folosesc de PFA-uri si anumite coduri CAEN ca sa plateasca taxe mai mici!
Partenerii nostri
Evolutia conceptului de brand de angajator - diferente si alte tipuri de branding
[MODEL] Instalator ventilare si aer conditionat - cod COR 712606
Vouchere de vacanta 2025: conditii acordare si tratament fiscal
Actul constitutiv in Romania: Cum se redacteaza si se depune corect
Ghidul alegatorului pentru Alegerile Prezidentiale 2025: ce trebuie sa stii
Testamentul in Romania: ce este, cine il poate face si ce contine
Te-ar putea interesa si