Atentie la amanarea platii datoriilor: ratele pentru creditele ipotecare pot creste cu pana la 13%, iar cele pentru creditele de nevoi personale cu aproximativ 6%!
capcane amanare ratacosturi amanare rateconditii amanare rate
Amanarea ratelor la creditele contractate pana pe 30 martie 2020 este posibila si in acest an. Aproximativ 560.000 de debitori au beneficiat pana acum de moratorii legislative si private, adica 14,7% din totalul creditelor acordate de sectorul bancar.
Deoarece amanarea platii ratelor are o serie de consecinte, care pot avea si valente negative pentru consumatori, Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) le transmite celor care vor sa amane plata ca aceaste decizie trebuie luata dupa o informare riguroasa.
Potrivit CSALB, ratele din perioada de amanare nu se sterg si nici macar nu sunt inghetate, ci vor fi adaugate la efortul de plata dupa expirarea acestei perioade de amanare.
Conform calculelor comparatorului bancar FinZoom.ro, ratele pentru creditele ipotecare vor fi cu pana la 13% mai mari, iar cele pentru creditele de nevoi personale vor creste cu aproximativ 6%.
Consumatorul care solicita amanarea ratelor trebuie sa nu aiba restante la plata creditului; sa depuna o cerere la banca pana pe data de 15 martie 2021; sa faca dovada diminuarii veniturilor ca urmare a pandemiei si, foarte important, amanarea ratelor sa nu depaseasca 9 luni cumulate in anii 2020 si 2021.
Cu alte cuvinte, daca a beneficiat deja de o amanare a ratelor pentru 9 luni in 2020, consumatorul nu mai poate solicita inca o amanare.
De asemenea, daca problemele financiare ale unor consumatori persista chiar si dupa o amanare de 9 luni a platii ratelor ori consumatorul realizeaza ca ii va fi imposibil sa plateasca noile rate chiar in timpul perioadei de amanare, CSALB le recomanda sa se adreseze imediat CSALB pentru a solicita o negociere cu banca pe alte aspecte ale contractului (dobanzi, comisioane, sold, moneda etc.) astfel incat sa evite intrarea in incapacitate de plata si consecintele penalizatoare impuse de institutia de credit.
CSALB atrage atentia ca amanarea ratelor reprezinta o rezolvare partiala a problemelor financiare, in timp ce negocierea cu banca/IFN in cadrul CSALB, ofera o solutie personalizata care poate avea efect pozitiv pe toata durata creditului sau pentru toata valoarea imprumutului.
"Este evident ca existenta moratoriilor legale si/sau conventionale reprezinta un avantaj pentru consumatorii constransi sa apeleze la aceasta varianta fie de pierderea locului de munca, fie de scaderea veniturilor. Inregistram, deja, cereri in care unii consumatori sunt nemultumiti de modul in care este calculata dobanda la credit, dupa amanarea ratelor.
In acest context, facem un apel pentru ca ei sa ia deciziile in deplina cunostinta de cauza, tocmai pentru a nu da nastere unor litigii ulterioare. Amanarea la plata nu presupune stergerea ratelor din scadentarul pe care l-au agreat impreuna cu banca si nici inghetarea platii acestora, deoarece dupa expirarea termenului de 9 luni se adauga costuri noi.
Amanarea la plata reprezinta doar un paleativ, o rezolvare partiala a problemelor consumatorilor.
Insa, in cadrul CSALB consumatorii isi pot rezolva problemele pentru toata perioada de rambursare a creditului. In plus, procesul de solutionare alternativa este complet gratuit pentru consumatori”, a declarat Alexandru Paunescu, presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
"Consumatorii trebuie sa retina ca, daca isi suspenda ratele la credit, vor plati, dupa perioada de suspendare, rate mai mari la creditul in derulare: cu 6% mai mult, la un credit de nevoi personale, timp de 5 ani, si cu 13% mai mult, la un credit ipotecar pe urmatorii 5 ani.
Deci, platesti la un credit de nevoi personale trei rate in plus pentru suspendarea cu 9 luni a creditului sau, la un credit ipotecar, platesti sase rate in plus doar pentru ca ai apelat la aceasta varianta.
Din fericire, exista solutii mai bune decat amanarea ratelor. Imediat dupa ce a inceput pandemia, bancile au acordat propriilor debitori facilitati mai bune decat cele din Ordonanta: nu au calculat dobanzi pentru perioada suspendata sau au tinut cont de problemele personale ale debitorilor.
De aceea, recomand consumatorilor sa solicite bancii sau CSALB o solutie personalizata, la care se ajunge prin negociere, prin dialog”, a declarat Irina Chitu, director comparator bancar FinZoom.ro.