Bancile le recomanda clientilor care vor sa-si amane plata ratelor analiza proactiva si atenta a capacitatii de rambursare
amanare plata rateatentie amanare raterecomandari amanare rate
Bancile din Romania continua sa absoarba problemele de lichiditate intampinate de populatia si de companiile debitoare ale caror venituri au fost afectate de situatia grava generata de pandemie COVID-19, intr-un efort conjugat si cu autoritatile statului, prin prelungirea moratoriului legislativ, precum si prin masuri individuale.
Asociatia Romana a Bancilor (ARB) le recomanda clientilor sa analizeze proactiv, cu atentie, atat capacitatea actuala de rambursare, cat si dupa expirarea perioadei de suspendare si, in functie de rezultatul analizei, sa decida oportunitatea depunerii solicitarii si perioada aleasa pentru suspendarea temporara a obligatiilor la plata creditelor.
Citeste si: Ratele pentru creditele ipotecare pot creste cu pana la 13%
Potrivit ARB, expunerea clientului se majoreaza odata cu cresterea perioadei de suspendare astfel incat, in baza analizei riguroase, abordarea trebuie sa fie una echilibrata in concordanta cu nevoile reale actuale ale clientului si cu capacitatea de onorare a platilor post suspendare.
Clientii ale caror venituri au fost afectate direct sau indirect de situatia generata de pandemie pot beneficia de acordarea facilitatii de suspendare a obligatiei de plata a ratelor, dobanzilor si comisioanelor pe o perioada cuprinsa intre o luna si noua luni, in baza optiunii debitorului.
Clientii pot beneficia de cel mult noua luni de suspendarea platii ratelor
In conformitate cu reglementarile Autoritatii Bancare Europene, clientii pot beneficia de o perioada maxima de suspendare a platii ratelor de noua luni, luand in calcul si suspendarile de care au beneficiat pe parcursul anului trecut in baza moratoriilor legislative si non legislative.
Persoanele fizice si juridice care se califica la conditiile prevazute de OUG nr. 227/2020 pentru modificarea si completarea OUG nr. 37/2020 pot transmite solicitarea catre creditor, pana cel mai tarziu la data de 15 martie 2021, inclusiv.
Clientii care depun o astfel de solicitare declara pe propria raspundere ca le-au fost afectate veniturile si se afla in imposibilitatea de a onora obligatiile de plata aferente creditului, la persoanele juridice fiind stabilite si praguri concrete privind reducerea veniturilor.
Bancile analizeaza solicitarile depuse si, in functie de respectarea prevederilor legale din moratoriul legislativ, transmit un raspuns privind aprobarea sau respingerea cererilor de suspendare a obligatiilor de plata a ratelor in termen de maximum 15 zile calendaristice de la data primirii solicitarii complete, dar nu mai tarziu de 31 martie 2021.
Decizia bancii de aprobare se comunica debitorului in format letric sau prin posta electronica sau printr-un alt canal de comunicare la distanta oferit de creditor sau telefonic, clientul urmand sa pimeasca si graficul de rambursare.
Pentru clientii care intampina in continuare dificultati financiare temporare, dar care au beneficiat deja de aceasta facilitate in limita temporala trasata de reglementarea europeana, optiunea este sa se adreseze bancii creditoare pentru masuri de restructurare pentru a evita ca imprumutul sa devina neperformant.
Riscul de nerambursare a creditelor contractate de catre sectorul neguvernamental a fost cotat ca unul sistemic moderat in crestere pe harta riscurilor la adresa stabilitatii financiare din Romania, intocmita de Banca Nationala a Romaniei.
ARB atrage atentia ca o abordare echilibrata a solicitarilor clientilor de suspendare temporara a obligatiilor de plata va permite bancilor sa ramana reziliente si apte sa deserveasca nevoile clientilor persoane fizice si juridice de asigurare a lichiditatii prin suspendarea obligatiilor de plata si de finantare a clientilor neguvernamentali si a statului roman.