Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar: consumatorii si bancile se impaca mai rar

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar: consumatorii si bancile se impaca mai rar
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar:  consumatorii si bancile se impaca mai rar
de Vlad Strunescu la 08 Oct. 2020
concilieri csalbmediere csalbscadere intelegeri csalbcazuri csalb

In 2020, au fost deschise 433 de negocieri intre consumatori si banci/IFN-uri, in cadrul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB).  Dintre acestea, in raport cu bancile, s-au finalizat, pana acum, 223 de negocieri cu impacarea partilor, iar, in 51 de cazuri, nu s-a ajuns la un rezultat agreat de ambele parti. 

In raport cu IFN-urile, au fost deschise doar 13 dosare de negociere, iar, in opt dintre acestea, partile nu s-au impacat. 

Citeste si: Cea mai severa recesiune de la criza financiara din 2008 poate fi vindecata prin cresterea cheltuielilor pentru sanatate si educatie
 
Cauza principala (65%) pentru care negocierile au esuat o reprezinta refuzurile venite din partea consumatorilor. 
 
In 25% din cazuri, bancile au refuzat propunerea conciliatorilor, iar, in 10%, ambele parti au declinat propunerea de solutionare data de conciliatori. 
 
Astfel, daca anul trecut, in 85% din negocieri partile acceptau solutia data de conciliatori, procentul a scazut la 80% in acest an, tendinta fiind observata in ultimele luni.
 
Un exemplu dat de CSALB este cel in care, dupa negocierea care avea ca obiect reechilibrarea a doua contracte de creditare, conciliatorul a propus partilor conversia ambelor credite din franci elvetieni in lei, cu un discount de 17,5% pentru un credit din anul 2008 si de 25% pentru un credit din 2007. In urma conversiei, dobanda aferenta ambelor credite urma sa fie IRCC + 3.5%, insa consumatorul a refuzat propunerea.
 
De asemenea, banca urma sa scada comisionul de administrare de la 0,12%. la 0,06%, ceea ce insemna o economie de 1.050 de franci elvetieni. Acordul includea si posibilitatea restructurarii creditului, daca respectivul consumator ar fi intampinat probleme financiare.
 
Totodata, intr-un dosar de conciliere in care partile au ajuns dupa executare silita a imobilului, consumatorul a refuzat solutia de reducere cu 50% a sumei ramase de achitat si reesalonarea diferentei pe o perioada de 7 ani, cu dobanda zero. Reducerea de 50% oferita de banca reprezenta 41.100 lei.
 
Consumatorul, fost angajat al bancii cu care a negociat in cadrul CSALB, a solicitat anularea comisionului de administrare perceput lunar (aproximativ 40 de euro/luna) si restituirea lui din 2008 pana in prezent. 
 
Banca a acceptat eliminarea acestui comision doar pentru o perioada de 12 luni, motiv pentru care consumatorul a refuzat solutia propusa.
 
In cazul incercarilor de solutionare directa dintre un consumator si o banca comerciala (fara parcurgerea etapelor unei concilieri in cadrul CSALB), un consumator a refuzat o oferta de aproximativ 60.000 de franci elvetieni, preferand sa se adreseze instantei pentru solutionarea litigiului cu banca, potrivit informatiilor transmise de institutia de credit.
 
Exista si situatii cand nota de solutie este refuzata de comercianti. Cel mai frecvent, acest lucru se intampla in cazul IFN-urilor. 
 
In cazul unei cereri in care consumatorul solicita restituirea comisionului de administrare, precum si ajustarea dobanzii, conciliatorul a propus mai multe masuri: dobanda fixa, restituirea comisionului de acordare credit in valoare de 2.500 de franci elvetieni prin diminuarea soldului actual, restituirea comisionului de administrare si eliminarea lui pe viitor. 
 
Desi consumatorul a acceptat propunerea conciliatorului, reprezentantii IFN-ului au transmis ca nu pot face concesiile propuse de conciliator deoarece comisioanele aferente creditului sunt legale si nu se justifica eliminarea lor. 
 

Fiecare caz are particularitatile lui

Alexandru Paunescu, presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB, a explicat ca fiecare caz care ajunge in atentia intitutiei este particular, iar consumatorii nu ar trebui sa se raporteze cele mai mediatizate cazuri, in care bancile au sters datoriile.

"Fac un apel catre consumatori sa nu se mai raporteze la alte cazuri solutionate in cadrul CSALB deoarece fiecare caz este particular, la fel cum si bancile se raporteaza la fiecare consumator in mod diferit. Recordurile valorice inregistrate in urma concilierilor reprezinta sume sterse din soldul unor consumatori aflati in situatii sociale si financiare extrem de dificile. 
 
Recomand realism si echilibru fata de asteptarile pe care le au consumatorii de la banci si o analiza atenta inainte de a refuza propunerea venita din partea conciliatorilor. Sa se gandeasca, in primul rand, la faptul ca nu toti consumatorii care trimit cereri catre CSALB ajung sa negocieze cu bancile, dar si la faptul ca, refuzand o oferta pe care o considera insuficient de favorabila lor, raman doar cu alternativa instantei, acolo unde costurile de timp si de bani sunt incomparabil mai mari. 
 
Pentru banci, ar fi necesara o disponibilitate mai mare pentru negociere in cadrul Centrului si o adaptare a ofertelor la fiecare caz analizat. 
 
Reprezentantii bancilor care participa la concilieri trebuie sa aiba mandate mai permisive, pregatindu-ne, astfel, pentru ceea ce s-ar putea intampla la inceputul anului viitor cand vor inceta toate efectele reglementarilor care au stabilit amanarea platii ratelor. 

Citeste si: Afectati crunt de pandemie, majoritatea managerilor din Romania mizeaza pe restructurarea afacerilor
 
Ne asteptam ca, anul viitor, sa inregistram mai multe cereri de negociere, iar bancile trebuie sa fie pregatite pentru acest fapt”, a declarat Alexandru Paunescu, presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Pihoterapie cu carnati si bere in vreme de pandemie
Sanatate

Pihoterapie cu carnati si bere in vreme de pandemie

Daca ramanem captivi in plasa programelor de stiri si a emisiunilor TV livrate de posturile romanesti de televiziune, nu vom afla despre actuala pandemie COVID-19 decat date statistice condimentate cu...
today31 Oct. 2020
Eugen Radulescu, BNR: Mediul economic post-pandemie este incert
Economie

Eugen Radulescu, BNR: Mediul economic post-pandemie este incert

Eugen Radulescu, director al Directiei de Stabilitate din cadrul Bancii Nationale a Romaniei, a transmis la sfarsitul acestei saptamani un semnal de alarma cu privire la situatia in care se va...
today30 Oct. 2020
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020
Newsletter zilnic GRATUIT
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Adauga comentariu

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

7 metode de a scapa de gandacii din casa
Casa si gradina

7 metode de a scapa de gandacii din casa

today30 Oct. 2020
3 locuri de vizitat in Bucuresti pentru iubitorii de carti
Companii

3 locuri de vizitat in Bucuresti pentru iubitorii de carti

today30 Oct. 2020
COVID-19 Sounds: Aplicatie de telefonie mobila care detecteaza infectia cu noul coronavirus
Sanatate

COVID-19 Sounds: Aplicatie de telefonie mobila care detecteaza infectia cu noul coronavirus

today30 Oct. 2020
Ziua si recordurile sumbre: inca 6.546 de cazuri de COVID-19 si 917 pacienti internati la ATI
Ultimele stiri economice

Ziua si recordurile sumbre: inca 6.546 de cazuri de COVID-19 si 917 pacienti internati la ATI

today30 Oct. 2020
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x