Decizia radicala a Spaniei de a-si proteja cetatenii in fata ILUZIEI imbogatirii prin Bitcoin

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Decizia radicala a Spaniei de a-si proteja cetatenii in fata ILUZIEI imbogatirii prin Bitcoin
Decizia radicala a Spaniei de a-si proteja cetatenii in fata ILUZIEI imbogatirii prin Bitcoin
de Vlad Strunescu la 08 Feb. 2022
reguli criptoactivereglementare bitcoinpublicitate monede virtuale

Piata criptoactivelor s-a dezvoltat exploziv la scara mondiala si ca urmare a promovarii lor de catre influenceri, recomandarile lor influentand semnificativ comportamentul abonatilor si fanilor lor. Pentru a proteja consumatorii, Spania a reglementat publicitatea criptoactivelor, in randul persoanelor supuse noilor prevederi fiind inclusi si influencerii.


Exemplul a fost urmat de Marea Britanie, unde autoritatile guvernamentale au anuntat ca Financial Conduct Authority (FCA), o autoritate de supraveghere financiara, va prelua de la Advertising Standards Authority (ASA) activitatea de supraveghere a publicitatii privind criptoactivele. 

Citeste si: Investitorii sunt ca hienele pe Facebook, dupa ce actiunile gigantului s-au prabusit

 
In acest context, FCA are in vedere sa intareasca regulile privind publicitatea investitiilor cu risc inalt, una dintre masuri urmand a fi includerea in advertoriale a unui mesaj de avertizare Nu investi daca nu esti pregatit sa-ti pierzi toti banii investiti! in locul avertizarii capital supus riscului
 
Noua abordare privind supravegherea publicitatii criptoactivelor necesita insa legislatie aprobata de Parlament, situatie ce poate duce la intarzieri in aplicarea sa. Masurile din cele doua tari au generat un paradox: preluarea controlului publicitatii criptoactivelor de catre autoritatile de supraveghere financiara.
 
Bitcoin si celelalte monede virtuale reprezinta, in principal, increderea pe care oamenii o au ca, la un moment dat, dupa ce ei le-au cumparat, le vor putea vinde la un pret mult mai mare. Si, avand in vedere fluctuatiile mari de pret, asta se si intampla, presupunand riscuri foarte mari.
 
Riscuri pe care, atrasi de perspectiva unui castig imediat fara munca fizica sau intelectuala, tot mai putini le observa.
 
Un rol aparte in sarabanda monedelor virtuale il au influencerii. Despre acestia scrie, pa blogul Bancii Nationale a Romaniei (BNR),  Cristian Bichi, consilier al guvernatorului BNR.
 
El sustine ca influencerii trebuie sa prezinte corect riscurile si randamentele presupuse de investitiile in criptoactive si ca autoritatile trebuie sa dispuna de instrumente pentru a combate publicitatea incorecta sau chiar inselatoare.
 

Reglemantari stricte in Spania

Bichi da exemplu autoritatile din Spania, unde, pe 10 ianuarie 2022, Comisia Nationala pentru Piata de Valori Mobiliare (CNMV) a introdus norme privind publicitatea criptoactivelor prezentate ca obiect de investitii, fara a mai astepta adoptarea regimului general propus la nivelul UE pentru aceste active. 
 
Noile reguli merg mult mai departe decat viitorul cadru european adresandu-se si influencerilor si se concentreaza pe campaniile publicitare masive si pe obligatia de avertizare in privinta riscurilor. 
 
In acelasi timp, autoritatea britanica de supraveghere a conduitei financiare (FCA) a anuntat, recent, planuri de intarire a regulilor privind mesajele publicitare legate de criptoactive.
 
Potrivit consilierului, in afara de unele prevederi de natura fiscala si de prevenire a spalarii banilor, nu se poate vorbi de existenta unui regim legal pentru criptoactive in tarile UE. Operatiunile cu criptoactive nu sunt supuse unor reguli de transparenta similare cu cele aplicabile produselor bancare si de investitii financiare, iar micii investitori nu sunt aparati de mecanisme specifice, cum ar fi controlul din partea unor autoritati de supraveghere financiara sau reguli de protectie a capitalului investit.
 
In septembrie 2020, Comisia Europeana a publicat o propunere de regulament privind pietele de criptoactive, aflata intr-un stadiu avansat de negociere, existand probabilitatea adoptarii in prima jumatate a acestui an. 

Citeste si: Cum sa primesti DOBANDA NETA de 5,35% pentru banii tai, mult peste ce-ti ofera un depozit bancar
 
Propunerea defineste criptoactivele, ofera o clasificare a acestora si introduce reguli privind emiterea, oferirea catre public, furnizarea de servicii si prevenirea abuzului de piata pentru categoriile de criptoactive stabilite. Regulile au in vedere si nivele adecvate de protectie pentru consumatori.
 
Pana acum, operatiunile cu criptoactive in tarile UE s-au desfasurat fara prea multe restrictii. Autoritatile de supraveghere s-au marginit la a atrage atentia publicului asupra naturii inalt speculative a criptoactivelor si asupra riscurilor asociate operatiunilor cu acestea, cu indicarea clara a faptului ca astfel de active nu intra in sfera lor de responsabilitate.
 
Cresterea pretului anumitor criptoactive a facut ca acestea sa devina foarte atractive ca obiect investitional, interesul pentru acestea fiind amplificat ca urmare a numeroase campanii publicitare, in care, de multe ori, nu au fost specificate corect riscurile presupuse de criptoactive. 
 

Amenzi in Franta pentru falsa publicitate

In acest context, unele state din UE nu au mai asteptat ca institutiile europene sa reglementeze toate aspectele legate de criptoactive si sa actioneze in privinta publicitatii legate de acestea. 
 
Astfel, in iulie 2021, in Franta, o vedeta de televiziune a fost amendata cu 20.000 de euro pentru practici comerciale inselatoare, dupa ce a promovat, pe Snapchat, servicii de formare pentru trading propuse de un site care comercializa Bitcoin. 
 
Sanctiunea a fost aplicata pentru ca vedeta a omis sa mentioneze ca actiunea sa era remunerata de societatea ce gestiona site-ul respectiv si pentru prezentarea investitiilor in Bitcoin ca fiind foarte sigure. 
 
Entitatea care a aplicat amenda nu a fost autoritatea de supraveghere a pietei financiare, ci Directia generala pentru concurenta, consum si reprimarea fraudelor, din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor din Franta, in baza legislatiei privind protectia consumatorilor. 
 
Cu aceasta ocazie, Bruno Le Maire, Ministrul Finantelor, a subliniat ca influencerii sunt obligati sa-si informeze abonatii ca sunt remunerati atunci cand fac promovare de produse. 
 
De asemenea, in Marea Britanie, autoritatea pentru controlul publicitatii (Advertising Standards Authority-ASA) a intezis cateva anunturi publicitare pentru criptoactive intrucat profitau, in mod iresponsabil, de lipsa de experienta a consumatorilor si pentru esecul de a ilustra riscurile investitiilor.
 
Insa, Spania devine deschizatoare de drumuri prin imputernicirea unei autoritati de supraveghere financiara (Comisia Nationala pentru Piata de Valori - CNMV), sa controleze piata publicitatii criptoactivelor, desi CNMV nu are competente de reglementare a activelor respective.
 
Noul model de supraveghere a fost facut posibil prin introducerea unui articol in Legea Pietei Valorilor Mobiliare, prin care s-au acordat CNMV competente in scopul de a supune controlului administrativ publicitatea criptoactivelor si a altor active si instrumente nereglementate de catre actul normativ respectiv. 
 
In consecinta, CNMV a emis principiile si criteriile carora trebuie sa se supuna o astfel de activitate publicitara. CNMV nu a extins asupra criptoactivelor regimul de control al publicitatii instrumentelor financiare prevazut de legea pietei de capital, ci a decis sa emita o reglementare autonoma. De asemenea, CNMV nu reglementeaza produsele in sine, nici furnizorii de servicii si serviciile legate de aceste active, ci trateaza exclusiv cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca activitatea publicitara care urmareste oferirea activelor respective ca posibile investitii. Circulara CNMV care cuprinde reglementarile va intra in vigoare pe 17 februarie 2022.
 

Reguli stricte de publicitate pentru criptoactive

Circulara se adreseaza oricarei activitati publicitare directionate catre investitori sau potentiali investitori din Spania in care se ofera sau se atrage atentia asupra criptoactivelor ca obiect de investitie. Se prezuma ca aceasta conditie e indeplinita pentru un criptoactiv, atunci cand se promoveaza cumpararea sa sau se face orice referinta la rentabilitatea, pretul sau valoarea sa, actuala sau viitoare, care ar putea sugera o oportunitate de a investi in criptoactivul respectiv.
 
Circulara stabileste trei categorii de subiecti carora le este aplicabila:
 
- furnizorii de servicii privind criptoactivele, atunci cand realizeaza activitati publicitare;
 
- furnizorii de servicii publicitare, in aceasta categorie fiind incluse persoanele fizice percepute ca influenceri sau experte in retelele sociale sau in mediile de difuzare audiovizuala si care prin programe de promovare sau contra unei remuneratii difuzeaza continut promotional semnaland avantajele criptomonedelor ca investitie;
 
- oricare persoana fizica sau juridica, altele decat cele de mai sus, care realizeaza din initiativa proprie sau in contul tertilor activitate publicitara privind criptoactivele.
 
Circulara introduce reguli privind continutul si formatul mesajelor publicitare legate de criptoactive. Unele sunt comune cu cele existente pentru publicitatea instrumentelor financiare, dar lor li se adauga altele noi, ce au in vedere natura specifica a criptoactivelor.
 
Ca si in cazul instrumentelor financiare, publicitatea privind criptoactivele trebuie sa fie clara, echilibrata, impartiala si neinselatoare. Informatia despre costul si rentabilitatea unui criptoactiv trebuie sa fie clara, exacta, suficienta si actualizata, intr-o forma adecvata naturii si complexitatii sale, caracteristicilor mediului de difuzare utilizat si ale publicului tinta caruia i se adreseaza. 
 
Totodata, circulara nu permite difuzarea de informatii partiale sau tendentioase despre rentabilitatile trecute si nici care sa genereze asteptari disproportionate. De exemplu, nu se vor putea include rentabilitati pentru perioade inferioare celei de 12 luni.
 
In ce priveste principiile speciale, circulara impune ca toate comunicarile comerciale sa cuprinda informatii relevante despre riscuri, pe langa anuntul urmator: “Investitia in criptoactive nu este reglementata, poate sa nu fie adecvata pentru micii investitori si se poate pierde in totalitate suma investita”.
 
Mesajul de avertizare trebuie sa fie intr-un format si intr-o pozitie care sa garanteze iesirea in evidenta a acestuia in cadrul comunicarilor. In mesajele publicitare, este obligatoriu sa existe si un link, o trimitere catre locatia unde exista informatii suplimentare despre riscuri.
 

Ce riscuri presupune investitia in criptoactive

Riscurile specifice identificate de circulara pentru criptoactive sunt urmatoarele: natura lor de produse cu risc inalt; riscul tehnologic; riscul legal.
 
Potrivit circularei, criptoactivele reprezinta produse de risc inalt, intrucat investitiile si randamentele obtinute de pe urma acestora pot experimenta variatii semnificative, putandu-se pierde intreaga suma investita. Aceste active au un inalt risc operational si de lichiditate, iar preturile lor se obtin in absenta unor mecanisme care sa asigure corecta lor formare. 
 
Totodata, criptoactivele nu sunt acoperite de mecanisme de protectie cum ar fi fondul de garantare a depozitelor sau cel de garantare a investitorilor.
 
Criptoactivele sunt supuse si riscului tehnologic. CNMV considera ca tehnologia registrelor distribuite este inca intr-un stadiu timpuriu de maturitate, putand exista slabiciuni semnificative in functionarea si securitatea lor.
 
In acelasi timp, criptoactivele prezinta riscuri legale, ce tin de neclaritatile existente in privinta regimului lor juridic. De exemplu, utilizarea criptoactivelor ca mijloc de schimb este foarte limitata si nu exista obligatia legala de a fi acceptate.
 
Circulara stabileste instrumentele si procedurile pe care le va putea utiliza CNVM pentru a exercita o supraveghere efectiva asupra activitatii publicitare legate de criptoactive.
 
Aspectul care iese cel mai pregnant in evidenta este introducerea unui regim de comunicare prealabila obligatorie pentru campaniile masive prin intermediul oricarui mediu de comunicare (inclusiv retelele sociale), definite drept cele destinate catre 100.000 de persoane sau mai mult. 
 
Chiar si in lipsa unor campanii masive, autoritatea de supraveghere poate cere comunicari prealabile si altor persoane carora li se aplica circulara. Celelalte actiuni publicitare raman sub supravegherea CNMV, dar nu necesita comunicare prealabila. Toate persoanele supuse prevederilor circularei va trebui sa mentina un registru cu informatii si documente specifice privind campania publicitara in curs si cele realizate in ultimii doi ani.
 
Circulara cuprinde diverse proceduri, cu termenele corespunzatoare, in conformitate cu care CNMV poate solicita informatii, se poate opune initierii unei campanii publicitare sau poate solicita incetarea/rectificarea acesteia. De exemplu, campaniile masive trebuie comunicate CNMV cu cel putin 10 zile inaintea lansarii lor, prin transmiterea documentatiei si informatiilor precizate in circulara. Neindeplinirea acestei cerinte duce la imposibilitatea continuarii mesajelor publicitare din momentul constatarii unei asemenea fapte, putand fi aplicate si sanctiuni (de pana la 300.000 de euro). 
 
Reglementarile descrise mai sus fac ca supravegherea CNMV sa fie aplicabila si influencerilor, ale caror recomandari de investitii au devenit una dintre principalele ingrijorari ale autoritatii spaniole de supraveghere a pietelor de capital.

Citeste si: Romanii nu mai ajung sa fie EXECUTATI silit de BANCI, chiar daca NU mai pot plati: iata cum
Jurnalist Manager.ro
Urmareste-ne pe Google News

Ultimele NOUTATI

Anuntul zilei de la Raiffeisen Bank pentru firmele romanesti: o noua oportunitate pentru antreprenori
Financiar-Bancar

Anuntul zilei de la Raiffeisen Bank pentru firmele romanesti: o noua oportunitate pentru antreprenori

Reprezentantii Raiffeisen Bank tocmai au anuntat ca vin in intampinarea clientilor IMM cu noi oportunitati de dezvoltare a afacerii lor.  
today11 Aug. 2022
ROBOR-ul s-a cumintit. A doua zi de scadere, dupa ce Isarescu a tras bancile de urechi: coicidenta sau nu, ratele se ieftinesc
Ultimele stiri economice

ROBOR-ul s-a cumintit. A doua zi de scadere, dupa ce Isarescu a tras bancile de urechi: coicidenta sau nu, ratele se ieftinesc

Se fac doua zile de cand guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, a spus ferm, vizavi de cresterile dobanzilor la credite, ca "bancile au sarit calul", in sensul in care au...
today11 Aug. 2022
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Adauga comentariu

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

ULTIMA ORA. Inflatia face un pas in spate, dar asta nu e de bine pentru toti romanii
Economie

ULTIMA ORA. Inflatia face un pas in spate, dar asta nu e de bine pentru toti romanii

today11 Aug. 2022
Cat ii costa pe romani minivacanta de Sfanta Maria: sejurul e mai scump, dar oamenii nu se uita la bani cand vine vorba de relaxare
Travel

Cat ii costa pe romani minivacanta de Sfanta Maria: sejurul e mai scump, dar oamenii nu se uita la bani cand vine vorba de relaxare

today11 Aug. 2022
Marea industrie a asigurarilor: cum va evolua in urmatorii ani, care sunt principalele tendinte si la ce trebuie sa se astepte clientii
Companii

Marea industrie a asigurarilor: cum va evolua in urmatorii ani, care sunt principalele tendinte si la ce trebuie sa se astepte clientii

today11 Aug. 2022
Salariul mediu in Romania e in jur de 800 de euro. Fata de anul trecut, veniturile angajatilor au crescut cu peste 12 la suta
Economie

Salariul mediu in Romania e in jur de 800 de euro. Fata de anul trecut, veniturile angajatilor au crescut cu peste 12 la suta

today11 Aug. 2022

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x