Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Ministerul Finantelor a lansat marti seara proiectul de modificare a OUG 114. Ce schimbari au aparut la taxa pe lacomie


Ministerul Finantelor a lansat marti seara proiectul de modificare a OUG 114. Ce schimbari au aparut la taxa pe lacomie
de la 27 Mar. 2019
Ministerul Finantelor a lansat marti seara proiectul de modificare a OUG 114. Ce schimbari au aparut la taxa pe lacomie
Tags: taxa pe lacomietaxa active financiareoug 114taxa bancitaxa energieordonanta lacomiei

Ministerul Finantelor Publice (MFP) a publicat, marti seara, spre dezbatere publica, proiectul de modificare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 114/2018, prin care modifica taxa pentru banci, taxele pentru firmele din telecom si energie.

Va amintim ca OUG 114 a introdus taxa pe active bancare in functie de indicele ROBOR, a introdus taxa de 3% pe cifra de afaceri a companiilor din telecom si, pe partea de energie, a crescut taxa pe cifra de afaceri a companiilor licentiate de ANRE de 20 de ori, pana la 2%, a reintrodus preturile reglementate la energie electrica si a plafonat preturile la gazele vandute din productia interna la 68 de lei/MWh.
 
Odata ce Ordonanta a starnit un val de revolta atat in randul societatii civile, cat si al oficialilor europeni sau bancherilor si IMM-urilor din tara, guvernantii au anuntat inca de saptamana trecuta ca vor modifica Ordonanta, insa "nu toata lumea va fi multumita", a spus zilele trecute ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici.
 

Marti seara, Guvernul a lansat in dezbatere publica proiectul de modificare a OUG 114, asa ca va prezentam, in randurile ce urmeaza, continutul acesteia:

 
Bancile sunt obligate la plata taxei pe active financiare nete, respectiv activele financiare ale bancii existente la sfarsitul semestrului, respectiv anului pentru care se datoreaza taxa pe active, astfel cum sunt inregistrate in evidenta contabila, ajustate, dupa caz, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, arata proiectul de OUG citat.
 
Cotele taxei pe active, aplicate asupra bazei impozabile, sunt: 0,4% pe an, pentru bancile care detin o cota de piata mai mare sau egala cu 1%; 0,2% pe an, pentru cele cu o cota de piata mai mica de 1%.
 
Taxa pe active se calculeaza prin aplicarea cotelor prevazute asupra bazei impozabile reprezentata de activele financiare nete ale institutiei bancare existente in sold la sfarsitul semestrului, respectiv al anului pentru care se datoreaza taxa, potrivit evidentei contabile, din care se scad urmatoarele active financiare: numerarul; solduri de numerar la banci centrale la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; expuneri neperformante la valoare neta; titluri de datorie emise de administratii publice la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; credite si avansuri acordate administratiilor publice la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; credite acordate de institutiile de credit sectorului neguvernamental purtatoare de garantii primite din partea administratiei publice centrale la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; credite acordate institutiilor de credit, creante atasate si sume de amortizat, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante ; depozite la institutii de credit, creante atasate si sume de amortizat, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; conturi de corespondent la institutii de credit (nostro) si creante atasate, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; operatiuni reverse repo si titluri luate cu imprumut, creante atasate si sume de amortizat, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante.
 
Taxa se poate reduce, astfel:
 
1. Pentru cresterea intermedierii financiare, prin cresterea soldului creditelor: cu 50%, in cazul in care cresterea soldului creditelor acordate societatilor nefinanciare si gospodariilor populatiei este egala sau mai mare decat tinta de crestere a creditarii; pana la 50%, in cazul in care cresterea soldului creditelor acordate societatilor nefinanciare si gospodariilor populatiei este mai mica decat tinta de crestere a creditarii.
 
2. Pentru diminuarea marjei de dobanda: cu 50%, in cazul in care marja de dobanda calculata la nivelul semestrului/anului pentru care se datoreaza, se situeaza sub nivelul marjei de referinta a dobanzii, sau in cazul in care diminuarea marjei de dobanda este egala sau mai mare decat tinta de diminuare a marjei de dobanda; pana la 50%, in cazul in care diminuarea marjei de dobanda este mai mica decat tinta de diminuare a marjei de dobanda.
 
Cresterea soldului creditelor reprezinta, conform noului proiect, diferenta pozitiva dintre soldul creditelor acordate de o banca firmelor si populatiei existent la finele semestrului sau anului pentru care se datoreaza taxa pe active si soldul creditelor acordate firmelor si populatiei la finele anului precedent, raportata la soldul creditelor acordate firmelor si populatiei la finele anului precedent, exprimata in procente.
 
Taxa pe active si redusa, pe baza indicatorilor privind cota de piata, soldul creditelor si marja de dobanda inregistrati la nivelul primului semestru al anului pentru care se datoreaza taxa pe active si a jumatate din nivelurile tinta de crestere a creditarii si a tintei de diminuare a marjei de dobanda, se declara si se plateste pana la data de 25 august, inclusiv, a anului pentru care se datoreaza.
 
Taxa nu se datoreaza si nu se declara la nivelul primului semestru in urmatoarele situatii: daca a indeplinit 100% tinta de crestere a creditarii; sau daca a indeplinit 100% tinta de diminuare a marjei de dobanda, sau daca nivelul procentual agregat al cresterii creditarii si al diminuarii marjei de dobanda este cel putin 100%.
 
Pe baza indicatorilor privind cota de piata, soldul creditelor si marja de dobanda determinati la nivelul anului pentru care se datoreaza taxa pe active, taxa pe active se reduce, iar sumele rezultate se declara pana la data de 25 august, inclusiv, a anului urmator celui pentru care se datoreaza taxa pe active. Diferentele in plus se platesc pana la data de 25 august, inclusiv, a anului urmator celui pentru care se datoreaza taxa pe active, iar diferentele in minus se restituie sau compenseaza.
 
Indicatorii tinta de crestere a creditarii si de diminuare a marjei de dobanda, precum si marja de referinta a dobanzii se stabilesc anual, prin hotarare a Guvernului, la propunerea MFP, cu recomandarea Comitetului National pentru Supravegherea Macroprudentiala.
 
Pentru anul 2019, pentru fiecare banca, tinta de crestere a creditarii este de 8%, tinta de diminuare a marjei de dobanda este de -8,0 la suta, iar marja de referinta a dobanzii este de 4 puncte procentuale.
 
Nu sunt supuse taxei pe active bancile cu pierdere contabila, inainte de calculul taxei pe active, la sfarsitul semestrului, respectiv al anului pentru care se datoraza taxa.

Senior Editor Manager.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016