Numarul impacarilor intermediate de CSALB intre clienti si Institutiile Financiare Nebancare este de 55 de ori mai mic decat in cazul bancilor
negocieri clienti ifnnegocieri csalb ifnconcilieri csalb ifn
Concilierile dintre Institutiile Financiare Nebancare (IFN) si clientii acestora au rezultate slabe, chiar si dupa cinci ani de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB). Desi cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decat anul trecut, acestea au acceptat spre negociere doar 22 de solicitari ale consumatorilor.
Dintre acestea, doar in cinci cazuri, negocierile s-au incheiat cu impacarea partilor, de peste 55 de ori mai putin decat in cazul bancilor. Din pacate, doar doua IFN-uri au acceptat anul acesta sa intre in negocieri cu consumatorii in cadrul CSALB.
Cele aproximativ 500 de cereri au vizat peste 25 de IFN-uri si CAR-uri. Cele mai multe cereri au fost trimise catre Cetelem, Eassy Asset Management, Unicredit Consumer Financing, Provident, BT Direct IFN, Credit Europe Ipotecar IFN.
Doar doua IFN-uri au acceptat, anul acesta, sa intre in negocieri cu consumatorii in cadrul CSALB: Credit Europe Ipotecar IFN si Axi Finance IFN. Pana acum, in doar cinci cazuri, negocierile s-au incheiat cu acceptarea solutiilor propuse de conciliatorii Centrului.
CSALB anticipeaza inmultirea dificultatilor consumatorilor in ce priveste rambursarea imprumuturilor
"Ne ingrijoreaza statistica activitatii de conciliere in cazul IFN-urilor, chiar daca, fata de anul trecut, in primele zece luni ale acestui an, avem o dublare a numarului de dosare formate sau a cererilor solutionate direct intre cele doua parti.
Dublarea se aplica la o baza nesemnificativa si, din pacate, un singur IFN a aratat, anul acesta, ca a inteles avantajele concilierii si a intrat in mai multe negocieri cu consumatorii sai, unele incheiate cu succes.
Alte IFN-uri si-au motivat lipsa de implicare si de reactie la cererile consumatorilor prin faptul ca exista mai multe initiative legislative care, odata aplicate, le-ar reduce semnificativ activitatea ori ar putea avea ca efect negativ chiar inchiderea businessului. O parte dintre aceste initiative au fost supuse controlului Curtii Constitutionale si se afla in continuare, in diverse stadii de legiferare, la nivelul Parlamentului.
Chiar si in aceste conditii, nu gasesc nicio justificare a dezinteresului unor IFN-uri care au primit zeci de cereri din partea consumatorilor si nu le-au dat curs. Rata de clasare, fara un motiv justificat, a acestor cereri, depaseste 50 de procente.
Este o valoare prea mare pentru o piata care este concurenta cu piata bancara si care are nevoie de consumatori multumiti si de increderea acestora in aceeasi masura. Anul 2021 va fi dificil, inclusiv pentru IFN-uri, deoarece estimam o inmultire a dificultatilor consumatorilor in ceea ce priveste rambursarea imprumuturilor, iar popririle si alte forme de executare silita ar trebui inlocuite cu negocieri in care consumatorii sa coopereze cu creditorii lor nebancari, nu sa devina adversari in instante.
Fara un dialog real si fara compromisuri de ambele parti, nu vom putea depasi perioadele dificile care se intrevad pe piata financiar-bancara si nebancara de anul viitor",a declarat Alexandru Paunescu, presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
Negocieri anevoioase intre consumatori si IFN-uri
In cazul negocierilor incheiate cu succes, intr-un dosar, un consumator a solicitat repunerea in graficul de rambursare si renegocierea contractului de credit in franci elvetieni. Conciliatorul a propus achitarea de catre consumator a 3.100 de franci, reprezentand 25% din dobanda restanta, IFN-ul urmand sa stearga diferenta de 75% din dobanda restanta, adica 9.250 de franci. In plus, dobanda la zi a fost diminuata cu 1% pentru o perioada de 36 de luni.
Intr-un alt dosar, consumatorul a cerut eliminarea comisionului de administrare a unui credit in franci elvetieni. Conciliatorul a propus eliminarea acestui comision pentru o perioada de 30 de luni, iar partile au acceptat solutia.
In ceea ce priveste negocierile esuate, intr-un caz, conciliatorul a propus diminuarea comisionului lunar de administrare la 0,10% si calcularea dobanzii dupa formula Libor 6M+2,5%. Consumatorul a acceptat solutia, insa comerciantul a refuzat-o.
In cazul unei cereri in care consumatorul solicita restituirea comisionului de administrare, precum si ajustarea dobanzii, conciliatorul a propus mai multe masuri: dobanda fixa, restituirea comisionului de acordare credit in valoare de 2.500 de franci elvetieni, restituirea comisionului de administrare si eliminarea lui pe viitor.
Consumatorul a acceptat propunerea conciliatorului, dar reprezentantii IFN-ului au transmis ca nu pot face concesiile propuse, deoarece comisioanele aferente creditului sunt legale si nu se justifica eliminarea lor. Insa, in majoritatea dosarelor in care nu s-a ajuns la nicio solutie, solicitarile consumatorilor si ce era dispus IFN sa ofere au fost atat de divergente incat conciliatorul nici nu a putut propune o solutie de rezolvare a nemultumirilor.
Dintre cererile clasate, unele au fost respinse din motive obiective si nu au mai ajuns la negociere: pentru primele doua IFN-uri ca pondere in numarul de cereri primite la CSALB, solicitarile de radiere din Biroul de Credit sunt de aproximativ 50% din total, iar alte 9 cereri vizau creantele cesionate catre alte societati comerciale. In ambele situatii, competenta CSALB este limitata, deoarece aceste solicitari vizeaza activitati reglementate prin legislatie speciala sau vizeaza societati care nu sunt supravegheate sau reglementate de Banca Nationala a Romaniei.
Cresterea numarului de intelegeri directe intre IFN-uri si consumatori (dupa sesizarea CSALB de catre consumatori) arata si ca unii comercianti prefera aceasta varianta pentru a nu mai achita costurile concilierii (993 de lei pentru fiecare dosar). Daca, anul trecut, au fost doar 24 de solutionari amiabile in primele 10 luni, anul acesta, sunt 50 in acelasi interval de timp.
CSALB este o entitate infiintata ca urmare a unei Directive europene si intermediaza gratuit si in mai putin de trei luni negocierea dintre consumatori si banci sau IFN-uri pentru contractele aflate in derulare. Consumatorii din orice judet al tarii pot trimite cereri catre CSALB completand un formular online direct pe site-ul
www.csalb.ro.
Daca banca accepta intrarea in procedura de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaboreaza cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialisti in Drept, cu expertiza in domeniul financiar-bancar. Totul se rezolva amiabil, iar intelegerea partilor are puterea unei hotarari in instanta. Mai multe informatii despre activitatea Centrului puteti obtine si la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).