Traim vremuri dificile din punct de vedere economic, tot mai multi romani apeland la banci si la alte institutii financiare nebancare pentru a obtinute imprumuturi mai mici sau mai mari, care sa ii ajute sa isi duca mai departe viata de zi cu zi. Situatia actuala nu este insa deloc simpla, iar specialistii aduc in discutie tot mai des posibilitatea ca o noua criza economica de proportii sa ne loveasca.
Tinand cont de actualul context pe care il traversam, nu este de mirare ca sunt tot mai multi romanii care simt ca nu mai pot face fata platilor pe care le au de facut catre bancile sau IFN-urile de la care s-au imprumutat. O solutie mai putin cunoscita pentru a scapa de povara datoriilor la banci sau la IFN-uri este reprezintata de negocierea prin CSALB.
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) este o entitate juridica autonoma, neguvernamentala, apolitica, fara scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridica, infiintata in baza Ordonantei Guvernului nr. 38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti, ce transpune la nivel national Directiva 2013/11/UE privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 si a Directivei 2009/22/CE.
CSALB transmite ca 2022 este cel mai eficient an in relatia dintre consumatori, banci si IFN-uri, anul in care au avut loc cele mai multe negocieri incheiate cu impacarea partilor. Potrivit CSALB, 145 de procese au fost inchise pentru ca partile au dorit o rezolvare amiabila; in timp ce IFN-urile au rezolvat direct aproape 40% din solicitarile care le-au fost adresate, iar beneficiile totale obtinute in urma negocierilor au fost cele mai mari din ultimii sapte ani.
Mai exact, in anul 2022, CSALB a primit 2.627 de cereri de la consumatorii care au solicitat bancilor si IFN-urilor intrarea intr-o negociere in cadrul Centrului. Incepand din 2016 si pana in ziua de astazi, CSALB a inregistrat peste 12.000 de solicitari in acest sens. Asta nu este insa tot insa, 2 milioane de euro fiind suma rezultata in anul trecut ca urmare a negocierilor dintre consumatori si banci derulate in cadrul Centrului. Printre solutiile acordate se numara reduceri sau eliminari de comisioane, ajustari de dobanda, scaderea sau chiar stergerea integrala a datoriei.
CSALB pune la dispozitia celor interesati doua proceduri de lucru. Mai intai este vorba despre propunerea unei solutii (conciliere), procedura care se finalizeaza dupa ce partile au acceptat solutia propusa de conciliator prin Nota de Solutionare. In acest caz, termenul in care partile pot accepta sau refuza solutia este de 15 zile de la comunicare. Partile se pot retrage oricand din procedura.
Apoi, mai este vorba si despre impunerea unei solutii (arbitrajul), procedura care se finalizeaza prin pronuntarea unei solutii care este obligatorie pentru ambele parti. Procedura este similara celei din instantele de judecata, insa termenele sunt mai scurte, de maximum 90 de zile, si se pot fixa de comun acord. Partile nu se pot retrage din procedura.
Conciliatorii/arbitrii desemnati sa solutioneze litigiile propun sau impun o solutie, in functie de procedura aleasa, in urma analizei documentelor si a discutiilor cu partile. Arbitrii sunt printre cei mai buni specialisti in Drept, cu expertiza in domeniul financiar-bancar.
Foarte important de mentionat, aceste proceduri sunt facultative, voluntare, separate de procedurile din instantele de judecata si gratuite pentru consumator. Prin aceste proceduri, consumatorii pot obtine reducerea ratelor, a comisioanelor si a dobanzilor sau chiar stergerea datoriei. In plus, atat persoanele fizice, cat si cele juridice, pot evita astfel procese costisitoare in instanta.
Consumatorii nemultumiti de relatia contractuala cu institutia de credit (fie vorba despre o banca sau despre un IFN) formuleaza mai intai o cerere catre aceasta si, daca nu sunt satisfacuti de raspunsul primit, pot contacta CSALB. Apoi, Centrul ii prezinta consumatorului cele doua tipuri de proceduri mentionate in randurile anterioare.
Dupa ce intelege procedurile, consumatorul alege una dintre ele, completeaza cererea si CSALB contacteaza comerciantul, solicitandu-i acceptul pentru solutionarea in cadrul Centrului. Urmeaza apoi desemnarea aleatorie sau de catre parti a conciliatorului, respectiv a arbitrului, dintre persoanele inscrise pe Lista Conciliatorilor.
Conciliatorul sau arbitrul desemnat va analiza dosarul, avand dreptul sa solicite orice informatii suplimentare sau probe de care crede ca are nevoie. In cele din urma, conciliatorul sau arbitrul propune sau impune o solutie, in functie de procedura aleasa.
Sursa foto: pixabay.com
Ultimele NOUTATI
Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale
7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale
Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%
Partenerii nostri
Declaratia 216: Cine are obligatia si pana cand se depune in 2025
TOP 3 prioritati pentru contabili in luna iulie 2025 [INFOGRAFIC]
Evaziunea fiscala - o amenintare la securitatea nationala: ce este si cum se sanctioneaza
Tichete de 50 lei pe luna pentru facturile la curent: cine beneficiaza si cum te inscrii
Te-ar putea interesa si
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale