SAL-Fin a obtinut pentru consumatori 1,128 milioane de lei, de 2,4 ori mai mult decat suma primita initial
servicii sal-finrezolvare amiabilareclamatii sal finsolutionare alternativa litigii
SAL-Fin, entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Financiar Non-bancar, si-a prezentat bilantul activitatii pentru 2018, an in care aproape trei sferturi dintre solicitarile primite au fost solutionate in favoarea consumatorilor.
Anul trecut, SAL-Fin a primit 232 de cereri de solutionare alternativa, in crestere cu aproximativ 20% comparativ cu 2017. In 2018, au fost finalizate, in total, 175 de dosare, dintre care 140 sunt aferente cererilor depuse anul trecut.
Analiza statistica a acestor date arata ca, pentru 75% din cererile transmise spre solutionare, consumatorii au ales procedura de impunere a unei solutii, iar, pentru 90% din concilieri, au optat pentru solutionare online.
Cele mai frecvente litigii solutionate in 2018 au aparut ca urmare a diferentelor mari dintre sumele propuse de catre asiguratori in dosarele de dauna si calculele pe care consumatorii le primesc in urma evaluarilor sau constatarilor din unitatile de service, a diferentelor mari intre sumele propuse de asiguratori si sumele maximale prevazute in contractele de asigurare, dar si a neplatii unor sume datorate pentru inchirierea de autoturisme sau lipsa de folosinta a acestora, inclusiv penalitati cuvenite consumatorilor pentru intarzierile la plata unor despagubiri.
In acest context, din cazurile solutionate anul trecut, 73% au reprezentat hotarari/incheieri emise in favoarea consumatorilor, restul reprezentand cazuri de mentinere a situatiilor initiale.
In urma solutionarii alternative a litigiilor, consumatorii au primit, in 2018, o suma totala finala (in general, rezultata in urma unor reevaluari a despagubirilor acordate) de 1.128.154 lei, cu 654.000 de lei mai mult decat suma primita initial, respectiv de circa 2,4 ori.
Pe langa gratuitatea operatiunii de solutionare alternativa, un alt aspect care sustine avantajele acestei metode il reprezinta durata medie de solutionare a unui litigiu.
Pentru cererile inregistrate in 2018, s-a inregistrat o durata medie de 40 de zile, pentru procedura de solutionare a litigiilor prin propunerea unei solutii si o durata medie de 58 de zile pentru procedura de solutionare a litigiilor prin impunerea unei solutii.
SAL-Fin organizeaza solutionarea extrajudiciara a disputelor financiare non-bancare, interne sau transfrontaliere, in materie de consum, cu ajutorul conciliatorilor cu pregatire profesionala si competente certificate in domeniile pietei financiare non-bancare.
Conciliatorii propun sau impun o varianta de solutionare a litigiilor in mod echilibrat, impartial, independent si gratuit pentru consumatori. La finele anului 2018, in Registrul conciliatorilor SAL-Fin era inregistrat un numar de 23 de conciliatori.