Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Editorial Florin Campeanu: Esti stapan sau sclav?


Editorial Florin Campeanu: Esti stapan sau sclav?
de la 14 Ian. 2011 Exclusiv
Editorial Florin Campeanu: Esti stapan sau sclav?
Tags: managementafaceriidei de afaceriafaceri la cheiedosare de afaceri

De multe ori, in momentele cand am timp sa ma gandesc la trecutul si viitorul meu, realizez ca oamenii se impart in doua categorii: stapani si sclavi. Nu sariti sa ma acuzati ca am mentalitate sclavagista. Nu am.


Car gunoiul si dau cu matura, chiar daca femeia de serviciu este la 5 metri distanta. Imi pot face singur cafeaua si imi pot umple paharul cu apa. Dar noua ordine capitalista in asta ne-a impartit, profesional vorbind, daca vreti: in stapani si sclavi. Eu fac parte din a doua categorie.

Stapanul este cel care, la 18 ani, renunta la facultate si se apuca de un business. Sunt cazuri celebre, din care amintesc aici doar unul singur: Bill Gates. Acesti oameni cred intr-o idee, au un drum al lor. O autostrada, de fapt. Pe care gonesc cu 200 de kilometri la ora, spre succes.

Sau spre faliment. Nici nu-i prea intereseaza, de fapt. Important este sa-si vada visul implinit. Ca la final, o idee excelenta se transforma intr-o firma de apartament, in loc sa reprezinte misiunea unei multinationale, asta tine de cunostintele fiecaruia. De management, de resurse umane, de fiscalitate, de dezvoltare. Stapanul este cel care, dat in somaj la 40 de ani, cumpara o afacere la cheie de la colegii mei. Se duce acasa, sta trei nopti cu picioarele in apa rece si apoi isi face o ciupercarie. Peste cateva luni vezi in Carrefour niste cutii albe, cu ciuperci la fel de albe, Champignon. Cu numele firmei lui inscriptionat pe eticheta. A reusit.

Daca n-a reusit, stapanul nu renunta. El nu se mai poate intoarce la conditia mizera, de muncitor simplu. Asa ca incearca o noua idee. Un nou drum. Pana la urma, va reusi. Daca nu, cel putin va trai impacat cu sine-insusi. A facut tot ce i-a stat in puteri.

Sclavul s-a tinut de scoala. A facut, probabil, doua facultati si un master. Il bate gandul sa se bage si la un doctorat. Asa, pentru mentinerea formei, cum spunea Octavian Cotescu in "Operatiunea Monstrul". Sclavul merge la conferinte, cursuri, seminarii. El invata. E un bun profesionist, un bun manager, contabil, director de HR. Dar traieste din salarii si bonusuri.

Traieste muncind intr-o echipa creata de stapan. Oricat de sus va ajunge pe organigrama, deasupra sclavului exista cel putin o alta pozitie: actionarul. E ceva ce tine de structura fiecaruia. Eu ma simt foarte bine in pielea mea, de sclav. Joc carti pe bete de chibrit si nu depasesc 10 euro la pariurile sportive, asta cand imi aduc aminte de ele... Insa multi sclavi se consuma in fiecare zi. In ei zac antreprenori de succes, ascunsi sub un costum de reprezentant de vanzari.

Tu in care categorie de incadrezi? Daca esti sclav, bine ai venit in club. Suntem cam 95% din populatia planetei. Daca esti stapan, atunci e cazul sa-ti cauti si sa-ti pui la punct plantatia. O simpla cautare pe Google dupa cuvantul "idei de afaceri" iti va returna mii de rezultate. Alege una din ideile ce-ti sunt prezentate si arata-ti ce poti. In primul rand tie. Apoi, vom vedea si noi, sclavii. Si te vom invidia. Eventual, vom lucra pentru tine. Si te vom ajuta sa faci si mai multi bani.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

17 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

niciol 2011-06-21 09:44:33
ideea cu stapanu' si clavul de pe plantatie : e fumata demult. articolul e doar nou si curiosii : filosofic, evident ca e prea discutabila aceasta abordare si nu se ajunge undeva anume. psihologic insa, da. pentru inceput doar la nevroza.
niciol 2011-06-21 09:44:28
ideea cu stapanu' si clavul de pe plantatie : e fumata demult. articolul e doar nou si curiosii : filosofic, evident ca e prea discutabila aceasta abordare si nu se ajunge undeva anume. psihologic insa, da. pentru inceput doar la nevroza.
adi 2011-06-19 12:08:55
Interesant articol. As fi curios sa aflu unde s-ar incadra, in logica celor expuse de dl Campeanu, acei functionari de stat, stapani peste o stampila, care-ti fac viata un calvar daca nu cotizezi la vila lor.

Ar fi sclavi, pentru ca n-au avut nici o noapte nedormita de grija vreunei afaceri, singura lor grija e sub ce pulpana sa se cuibareasca pt ca sa-si mentina sinecura si cand se schimba cei de sus.
N-ar fi sclavi, pt ca nu s-au tinut nici de facultati si mastere, de multe ori e de ajuns sa fii fiul sau nepotul nu stiu cui si sa ai o diploma cumparata la fara frecventa. Dai un telefon si se rezolva. Nu invata, nu e bun profesionist, dar e acolo, cu stampila lui cu tot.

Ei? Ce ziceti?
Astru 2011-06-10 01:03:22
Stapanii sunt sclavii propriei afaceri, iar scalvii sunt stapanii timpului lor liber.
Subiect tratat fara a cunoaste abmbele fete ale problemei.
Poti fi stapan si fara sa te lasi de licei, poti fi stapan de la 20 de ani si sa faci si masterat si doctorat.
Corect, necesita mai multa munca, ambitie si sacrificii. Insa, cand tragi linie, oricati bani ai face, vei fi in permanenta propriul sclav.
Sclavul pretuieste banii pentru ca jinduieste la ei, stapanul la timpul liber pe care nu-l are. Trecand prin ambele baricade, pot spune ca pretuiesc mai mult timpul in detrimentul banilor, banii pot veni usor, timpul nu-l mai recuperezi niciodata, sau cand e prea tarziu.
Alexandru Abrudan 2011-06-10 01:02:30
Un personaj celebru, dar si potent om de afaceri roman, intrebat daca se considera un om bogat, raspundea ca a devenit un om bogat in momentul in care preturile din menu-urile marilor restaurante pe care le frecventeaza, nu l-au mai interesat.
Haide domnule sa fim seriosi! Dumneata crezi ca sclavia se refera numai la a avea sau nu bani, a munci pentru altii sau a le umple acestora buzunarele? Pai baietii astia destepti care fac bani, ii fac numai pentru ei?
Exista in lumea asta cateva sute de oameni care n-au muncit in viata lor, de care n-am auzit in viata noastra si nici nu vom auzi vreodata. Ei fixeaza preturile, prioritatile, ei declanseaza crizele sau le stopeaza. Ei sunt impiegatii acestei lumi din care noi nu vedem decat ce avem voie sa vedem. Nici macar bucuria sau supararea nu ne este permisa pe de-a-ntregul. Toti suntem sclavi, chiar si sclavul Bill Gates de pe plantatia Microsoft. Lui i s-a dat voie, altora nu. Ca atare, trebuie sa sarbatorim ca cei mai multi dintre noi suntem in aceeasi categorie cu Bill Gates. Cat mai avem voie!
CD 2011-06-09 20:23:44
Nice try cu ideile de afaceri ;-

Intr-un registru mai serios, draga Genevieve, sa stii ca destul de putini "stapani" gonesc orbeste spre imbogatire infinita.
Nu zic ca n-or fi si multi de-astia, dar cei mai multi intreprinzatori sunt manati in lupta de-alte motivatii.
In plus, din taxonomia d-lui Campeanu lipsesc multe categorii; in particular, lipseste una care mie-mi pare foarte importanta, poate cea mai importanta -- aceea a oamenilor liberi.
Peruschi 2011-05-23 10:20:54
Domnule Campeanu, articolul este tratat superficial din punctul meu de vedere! Nici stapanii nu sunt stapani liberi, sunt un fel de stapani - sclavi. Sclavagismul nu se mai manifesta in mod primitiv, ca in antichitate, dar el este prezent in ziua de astazi prin intermediul banilor! Stapanii adevarati sunt masonii care conduc lumea, in care il putem inlcude si pe Bill Gates.
soryn 2011-02-20 18:08:59
Cu toti suntem sclavi intr-o lume asa zis libera..
george 2011-02-19 20:14:13
da,de multe ori eviti sa-ti pui intrebarea de frica ca sti deja raspunsul.
Vlad 2011-02-04 13:55:38
Mare dreptate ai mestere!
stelian r. 2011-01-26 22:45:00
Fac parte din a treia categorie: pensionar. Dar nu sunt de acord cu ideia ca trebuie sa te lasi de scoala ca sa devii stapan.BillGates a fost analfabet?
Florin Campeanu 2011-01-23 15:38:09
@Ionel Popa: buna intrebare... Cruda si reala analiza. Mi-ar face mare placere sa va cunosc. Din cate imi dau seama, faceti parte din categoria "stapanilor":-
Ionel Popa 2011-01-23 13:58:59
Bill Gates a renuntat la facultate pentru un proiect care a revolutionat lumea. Romanii sclavi, cu gena si incubatie tutelara predestinate sistemic pentru studiu, fac facultatea cu speranta ca ii va remarca unul ca Bill Gates. Secaturile, de regula inregimentate politic, "cumpara" diplome pentru a fi puse directori sau ministrii. Cine sant vinovatii... stapanii sau sclavii?

Sunt sigur ca am sa va cunosc personal, domnule Campeanu. J
vasile 2011-01-22 22:53:57
Eu nu-s stapan dar nici sclav nu ma numesc, totusi pot relata un caz in care stapanul nu este ceea ce-si doreste dar are sclavul sau. Lucrez de treizeci si ceva de ani in CFR, si de vreo zece, fara sa vreau vad ca inainte de inceperea programului un sfert de ora usa unui birou este deschisa cu cheia si pe masa sefului este pusa o cana cu cafea fierbinte. Seful nu mai este sef de vreo doi ani si cana de cafea continua sa vina fara intrerupere. Ce parere aveti? Nu-i asa ca unii s-au nascut sa fie sclavi? Ca daca sclavi n-ar fi nici stapani de sclavi n-ar exista.
cristina 2011-01-18 22:57:49
Te descopar incet incet in fiecare nou articol .......devorez fiecare cuvant pe care cu atata finete il asternidoamne cat mi-ar place sa spun "pe hartie" si-l faci cadou celor ce vor sa intre-n joc.E jocul cuvintelor, jocul pe care din ce in ce mai putini stiu sa-l joace.......
Felicitari !
Genevieve 2011-01-17 10:01:46
Ce pot sa spun decat ca stapanii nu au timp sa citeasca articole, ei gonesc strivind obstacole spre imbogatirea deplina. Profita cat pot de puterea banului. Sclavii sunt nevoiti sa munceasca pentru a supravietui. Dar cum e cu slugile ? Astept un editorial cu titlul ESTI SCLAV SAU SLUGA ?
Anca Nistor 2011-01-14 13:00:14
Citeste acest articol.
Cat adevar poate sa graiasca.
Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016