Intreprinzatori celebri: Joyce Hall (Hallmark)
intreprinzatoriafaceribani
Intreprinzatori celebri: Joyce Hall (Hallmark)
Joyce Hall (1891-1982) este parintele felicitarilor Hallmark, vandute in peste 10 milioane de exemplare in fiecare an, in toata lumea.
Povestea succesului sau incepe in 1910 si este una clasica: un baiat sarac, dar plin de ambitie, care porneste de la zero si reuseste, incet-incet, sa construiasca o afacere prospera. Si nu una oarecare, ci o afacere care il propulseaza in galeria marilor intreprinzatori ai secolului XX.
Joyce Hall a dat piept cu lumea dura a afacerilor inca de la varsta de 9 ani cand, parasit de tata, incepe sa vanda parfumuri din usa in usa pentru a-si ajuta mama.
Anul 1910 il gaseste in Kansas City, fara bani, dar inarmat cu doua cutii de pantofi pline cu carti postale ilustrate achizitionate din orasul sau natal, David City. Spera sa le vanda prin intermediul distribuitorilor locali. Ideea sa este buna, distribuitorii sunt incantati, comanda noi cantitati si astfel lucrurile incep sa se miste.
Conditiile erau insa foarte grele: tanarul intreprinzator avea drept birou o camera modesta de hotel, iar depozitul pentru stocul sau de marfa era... sub pat. Dar chiar si asa reuseste sa se descurce.
Cum? Trimite tuturor distribuitorilor din Kansas si din statele invecinate pachete de cate 100 de carti postale insotite de factura, apoi asteapta sa vada ce se intampla: unii pastreaza cartile postale fara sa se sinchiseasca de plata, altii le trimit inapoi impreuna cu o scrisoare furioasa (nu comandasera asa ceva), dar cca o treime din ei achita factura si isi exprima intentia de a colabora in continuare. In numai cateva luni, tanarul de 18 ani strange 200 $, o suma frumusica la vremea aceea, si se poate gandi deja sa isi dezvolte afacerea.
Isi roaga fratii mai mari, Rollie si William, sa i se alature si impreuna deschid un mic magazin de papetarie. Desi se descurcau binisor, incep sa se ingrijoreze din cauza ca produsele de baza, cartile postale ilustrate, isi pierdeau atractivitatea si vanzarile scadeau.
Decid sa incerce un produs nou, felicitari inscriptionate cu un mesaj, si chiar vor devina producatori si sa lanseze propria lor colectie. Numele ales este Hallmark, o combinatie intre numele familiei (Hall) si „mark”, un cuvant care, inca din anul 1300, era folosit pentru a certifica valoarea unui articol (de obicei monede din aur si argint).
Din pacate, lansarea trebuie amanata pentru ca un incendiu le distruge magazinul cu tot ce era in el. In numai un an reusesc insa sa revina si deschid unul nou, ocazie cu care scot la vanzare primele felicitari Hallmark, productie proprie. Era anul 1916.
7 ani mai tarziu, firma lor avea 120 de angajati si un sediu cu sase etaje. Devenise deja numarul 1 in domeniu, lucru facilitat si de o inovatie aparent banala: introducerea unor suporturi care permiteau expunerea mai multor felicitari, astfel incat clientul sa poata sa vada si sa aleaga singur ce doreste. Pana atunci, clientul intra in magazin si ii spunea vanzatorului ca ar vrea o felicitare pentru o anumita ocazie sau eveniment, iar vanzatorul ii alegea ceva potrivit (!).
Joyce Hall a murit in 1982, la varsta de 91 de ani, lasand in urma o companie de 1,5 miliarde $."Am inceput afacerea ca sa supravietuiesc", obisnuia el sa spuna. "In zilele acelea, daca nu munceai, nu mancai. Si eu vroiam sa mananc."
Silvia Bucsan