Tehnica Provocarii - Starniti creativitatea!!!
afaceribaniidei de afaceri
Tehnica "Provocarii" - Starniti creativitatea!!!
"Provocarea" se poate dovedi o tehnica excelenta pentru dezvoltarea creativitatii si mosirea unor noi idei.
Cum functioneaza?
Prin deplasarea gandirii in afara granitelor conceptuale obisnuite, prin depasirea modelelor si tipicurilor mentale. De obicei, procesul gandirii se desfasoara in functie de anumite sabloane, pe care le recunoastem si la care reactionam. Toate aceste reactii vin din experientele noastre trecute si din extensiile logice ale acestora. De prea multe ori, nici nu incercam sa gandim dincolo de aceste sabloane.
Provocarea consta in faptul de a formula in mod deliberat fraze ce par ridicole (Provocari), prin care ceva ce era acceptat ca de la sine inteles devine un fals. Afirmatiile trebuie sa fie suficient de "stupide" incat sa socheze mintea fortand-o sa gandeasca altfel decat s-a obisnuit sa o faca. Odata ce am formulat fraza provocatoare, facultatea obisnuita de judecata este suspendata si se creeaza astfel loc si invitatie pentru noi
idei de afaceri. "Provocarile" ne ofera puncte de pornire originale, in serviciul gandirii creative.
De exemplu:
Am putea spune ceva de genul: "Casele n-ar trebui sa aiba acoperis!". In mod normal, aceasta nu ar fi o idee tocmai buna! Cu toate acestea, putem fi astfel condusi catre idei de genul construirii unor case cu acoperisuri care se pot deschide (aidoma tavanului masinilor decapotabile) sau care sunt create din sticla transparenta. Acestea din urma ne-ar putea permite sa stam intinsi in pat si sa privim, in acelasi timp, stelele.
O data ce ati formulat "provocarea", o puteti folosi in mai multe feluri, examinand:
- consecintele provocarii;
- beneficiile pe care le-ar aduce;
- circumstantele speciale care ar transforma-o intr-o solutie reala;
- principiile necesare pentru a sprijini ideea si a o pune in practica;
- modul concret in care va lucr ideea, clipa de clipa;
- ce s-ar intampla daca o singura secventa din idee ar fi modificata, etc..
Puteti folosi aceasta lista ca un model, pe care il puteti modifica dupa cum va place si va este necesar.
De retinut: ca si in cazul altor moduri alternative de gandire, "Provocarea" nu va produce intotdeauna idei exceptionale sau relevante. Cu toate acestea, destul de des, va reusi sa le produca! Iar lucrul cel mai important este ca ideile obtinute in urma utilizarii tehnicii "Provocarii" sunt intotdeauna proaspete si originale.
De exemplu:
Patronul unui magazin de inchiriat casete video (sau DVD-uri) se afla in cautarea unor noi
idei de afaceri pentru imbunatatirea unei afaceri in contextul concurentei acerbe reprezentata de Internet. El porneste prin a formula urmatoarea Provocare: "Clientii nu ar trebui sa plateasca pentru a imprumuta casetele (DVD-urile)!".
Apoi, se concentreaza asupra
examinarii provocarii:
Consecinte: Magazinul nu va beneficia de nici un leu provenit din inchirieri, asa ca va avea nevoie de alte surse de
bani lichizi.
Beneficii: Ar fi mult mai convenabil pentru orice persoana sa imprumute pe gratis casete video/DVD-uri decat sa astepte ore intregi descarcarea unui film de pe Internet. De aceea, mult mai multi oameni ar pasi peste pragul magazinului, venind sa imprumute casete/DVD-uri. Magazinul, in scurt timp, ar anula practic concurenta din zona.
Circumstante: Magazinul ar avea, cu siguranta, nevoie de alte surse de venit. Patronul ar putea vinde spatiu de reclama. Ar putea inchiria casete video/DVD-uri numai persoanelor care urmaresc un calup publicitar sau care completeaza niste chestionare.
Dupa utilizarea Provocarii, proprietarul magazinului ar putea decide sa faca un experiment pentru cateva saptamani/luni. Ar permite clientilor sa imprumute pe gratis casete/DVD-uri cu filmele din topul primelor zece (percepand, evident, o taxa de penalizare in cazul depasirii termenului de returnare). Ar aseza casetele/DVD-urile in capatul magazinului.
La intrare, ar amplasa diferite produse (popcorn, sticle de suc/bere/vin, dulciuri etc.), astfel incat clientii sa treaca pe langa ele in drumul spre marfa care ii intereseaza. Alaturi de suporturile pentru casete video. DVD-uri, ar putea crea un spatiu in care sa se vanda produse legate de filmele oferite pentru imprumut.
Daca incercarea este incununata de succes, patronul magazinului poate deschide o terasa in fata magazinului.
Elemente-cheie: "Provocarea" reprezinta o tehnica excelenta de gandire alternativa. Ea se poate dovedi utila atunci cand se cauta
idei de afaceri noi si puncte de plecare originale pentru dezvoltarea unei noi
afaceri (pentru gandirea creativa in general). Pentru a folosi "Provocarea", incepeti prin a formula o fraza "stupida", "ridicola" in legatura cu problema la care va ganditi. Suspendati apoi facultatea obisnuita de judecata si folositi fraza "stupida" ca punct de start pentru atragerea si dezvoltarea unor noi
idei de afaceri.
De cele mai multe ori, acest mod cu totul aparte de a pune problema va genera concepte si solutii complet noi si originale.
Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Creativitate in afaceri