Primaria Bucuresti testeaza patru aplicatii: infoSTB, Parking Bucuresti, Social alert Bucuresti, Trafic alert Bucuresti
aplicatii bucurestiaplicatii parcareaplicatie stbsocial alertsmart city
Primaria Municipiului Bucuresti a lansat in testare primele 4 aplicatii mobile: infoSTB (transport public), Parking Bucuresti, Social alert Bucuresti, Trafic alert Bucuresti. Bucurestenii pot testa aplicatiile si pot contribui la optimizarea lor.
Potrivit Primariei, Bucurestiul este in tranzitie catre statutul de oras “inteligent”, in care este inclusa tehnologia in proiectarea si utilizarea serviciilor publice, pentru a le creste calitatea si pentru ca bucurestenii si vizitatorii capitalei sa le poata accesa mai usor.
Primaria are in derulare o serie de astfel de proiecte, ca parte a Strategiei Smart City recent finalizata, unele dintre acestea fiind implementate si in testare.
Patru astfel de proiecte presupun dezvoltarea de aplicatii pentru telefonul mobil cu sistem de operare iOS sau Android, ce pot fi instalate si utilizate gratuit.
Aplicatiile sunt menite sa faciliteze accesul bucurestenilor sau vizitatorilor capitalei la serviciile publice de transport, la parcarile administrate de Primarie sau sa optimizeze comunicarea cetatenilor cu autoritatea locala.
Cele 4 aplicatii mobile sunt disponibile publicului, urmand sa fie imbunatatite si optimizate in functie de feed-back-ul primit de la utilizatori.
Aplicatiile pot fi descarcate din Magazin Play (pentru telefoanele sistem de operare Android) si Apple Store (pentru cele cu iOS).
Iata si prezentarea celor patru aplicatii:
InfoSTB - Ajungem impreuna la destinatie
Societatea de Transport Bucuresti a dezvoltat un proiect de informare a calatorilor prin telefonul mobil de tip smartphone cu privire la programul mijloacelor de transport in comun si rutele disponibile, pentru a putea minimiza timpul de asteptare in statii.
Aplicatia foloseste datele transmise de echipamentele GPS/GSM4G instalate pe 1.440 de mijloace de transport in comun utilizate de STB, precum si pe noile autobuze achizitionate si este disponibila pentru telefoane mobile cu sistem de operare iOS sau Android.
InfoSTB are si o importanta componenta de utilizare interna, la nivelul operatorului de transport public, fiind un sistem de monitorizare in timp real a vehiculelor si de configurare a rutelor, fapt care permite imbunatatirea constanta a proceselor interne.
Aplicatia permite calatorului sa gaseasca o ruta optima in Bucuresti folosind transportul public in comun si informatiile aferente acelei rute: statiile STB si localizarea mijloacelor de transport, impreuna cu datele depre timpii de asteptare si de parcurs, dar si sa vizualizeze pe harta traseul fiecarei linii STB in parte.
Pentru alegerea unei rute, utilizatorul introduce locurile de plecare si sosire, selecteaza alte detalii (de exemplu, distanta maxima pe care doreste sa o parcurga), activeaza butonul cautare si primeste rezultatele cautarii: rutele propuse de aplicatie pentru cautarea efectuata.
Platforma va oferi variante de rute dupa criteriul cea mai mica durata de parcurgere a rutei. Pentru fiecare dintre rutele propuse, utilizatorul va vedea o serie de detalii despre timpii de parcurs (cu mijloace STB si pe jos, daca este cazul, intre diferite statii), liniile STB recomandate si tipul calatoriei (cu autobuz, troleibuz, tramvai), denumirea statiilor si orele de plecare/sosire; ora de sosire la destinatie, numarul de schimbari, numarul de statii etc. Interfata aplicatiei este disponibila in romana si engleza.
La cea mai recenta actualizare a aplicatiei, au fost adaugate caracteristici precum: posibilitatea ca, dupa initierea unei anumite rute, utilizatorul sa vada in timp real mijlocul de transport asteptat; primirea unei alerte de coborare, inainte de ultima statie de pe traseul ales.
Parking Bucuresti
Aceasta aplicatie da posibilitatea identificarii parcarilor gestionate de Primaria capitalei si de a plati online, cu card bancar sau prin SMS, tarifele pentru utilizarea acestora. Operatiunile sunt securizate, tranzactiile fiind realizate prin intermediul unui procesator de plati.
Intr-o etapa ulterioara, aplicatia va avea si o componenta de cautare a locurilor libere de parcare, prin instalarea de camere video si/sau senzori in parcari conectate la aplicatie, operatiune programata a se incheia in acest an.
Pentru fiecare parcare identificata, aplicatia afiseaza: denumirea parcarii, numarul total al locurilor de parcare, numarul de locuri de parcare libere (caracterisitca in curs de optimizare). Utilizatorii pot vizualiza tariful orar pentru parcare, pot accesa traseul spre respectiva parcare si pot efectua plata pentru parcare, fie online (cu card bancar), fie prin SMS.
Fiecare utilizator poate inregistra una sau mai multe masini in aplicatie iar, cand se apropie finalul perioadei pentru care a platit parcarea, primeste o notificare in acest sens. Utilizatorul poate vizualiza lista de masini aferente contului sau data la care a fost introdusa fiecare in aplicatie si are posibilitatea de face eliminari din lista.
Referitor la plati si carduri, utilizatorul poate accesa lista de plati efectuate, cu detalii despre momentul efectuarii platii, valoarea platii, modalitatea de plata si locatia pentru care a fost efectuata plata, lista cardurilor definite, cu posibilitatea de vizualizare partiala a seriei cardului, a datei la care acesta a fost definit de utilizator in aplicatie si cu posibilitatea de stergere a cardului. Personalul care deserveste parcarea poate vizualiza, de asemenea, statusul pentru fiecare masina in parte.
Trafic Alert Bucuresti
Bucurestenii pot utiliza aplicatia pentru a semnala, direct catre Primaria capitalei, neregulile intalnite pe traseul utilizatorului care pot afecta buna circulatie pe drumurile publice din Bucuresti: parcaje neregulamentare, drum in lucru nesemnalizat, semafor nefunctional, groapa carosabil, groapa trotuar, indicator degradat, lucrari civile pe carosabil etc.
Platforma permite preluarea in timp util a solicitarilor cetatenilor cu privire la nereguli/incidente ce pot afecta traficul, evaluarea rapida, gestionarea si solutionarea acestora. Practic, aplicatia este o alternativa moderna la instrumentele clasice prin care bucurestenii pot adresa sesizari de acest tip.
Dupa inregistrarea in aplicatie, utilizatorul poate semnala neregulile pe care le intalneste, iar acestea sunt preluate in call-centerul dedicat.
Pentru fiecare tip de sesizare in parte, utilizatorul introduce adresa, o descriere si, optional, poate adauga fotografii relevante, de la fata locului. Ulterior, acesta poate vizualiza un istoric a sesizarilor sale si statusul pentru fiecare in parte (noi, in lucru, solutionate).
Social Alert Bucuresti
Deservita prin intermediul Directiei Generale de Asistenta Sociala a Municipiului Bucuresti, aplicatia are rolul de facilita interventia echipajelor DGASMB in asistarea persoanelor aflate in dificultate pe raza capitalei.
Sesizarile le poate face oricine are instalata aplicatia si are un cont inregistrat, fie ca este un cunoscut sau nu al persoanei aflate in dificultate. Categoriile de sesizari ce pot fi semnalate sunt: persoane adulte fara adapost, persoane cu handicap, tineri peste 18 ani care nu mai fac parte din sistemul de ocrotire a copiilor fara familie, varstnic in situatii de risc ridicat, femei victime ale violentei.
Ca si in cazul aplicatiei precedente, utilizarea se face, dupa instalarea pe telefonul mobil, prin intermediul unui cont, inregistrarea fiind realizata cu adresa de mail si parola.
Utilizatorul care doreste sa semnaleze un caz social introduce tipul sesizarii, adresa, si date despre persoana vizata - categorie (barbat, femeie, copil, familie etc), grad de mobilitate, daca este insotita sau nu si alte informatii relevante pentru personalul social care se va ocupa de gestionarea cazului semnalat.
Solicitarile ajung la DGASMB pentru solutionare, iar utilizatorul are posibilitatea de a vizualiza, in cadrul aplicatiei, stadiul fiecarei solicitari trimise de el in parte (noi, in lucru, solutionate).
Aplicatiile Parking Bucuresti, Trafic Alert Bucuresti si Social Alert Bucuresti au fost dezvoltate de Compania Municipala Tehnologia Informatiei Bucuresti, iar InfoSTB de societatea RADCOM, selectata de STB anul trecut, in urma unei licitatii publice.
Fiecare aplicatie are propriul manual/ghid de utilizare, cu descrierea detaliata modului de folosire.