Romanii au portat aproape un milion de numere de telefon in 2020 si 7,3 milioane de la introducerea serviciului de portabilitate
portare numar telefonportare romaniatotal portari romaniapasi portare numar
In 2020, au fost portate 945.186 de numere de telefon, din care 92% (873.519) sunt numere de telefonie mobila si 71.667 numere de telefonie fixa, conform datelor ANCOM. Media lunara de portari aferenta anului 2020 este in scadere fata de 2019, de la 79.902, la 78.766 de portari. In lunile decembrie, octombrie si ianuarie ale anului trecut, s-au portat cele mai multe numere: 99.828; 93.249, respectiv 86.947 de numere portate.
In 2020, 84% din numarul de portari au fost realizate de catre persoane fizice si 16% de catre persoane juridice; 31 de furnizori de telefonie fixa ?i mobila au fost implicati in procesele de portare. De la introducerea serviciului de portabilitate in Romania, in 2008, aproape 7,3 milioane de numere au fost transferate intre retele.
Potrivit ANCOM, 873.519 de utilizatori de telefonie mobila si-au schimbat furnizorul in 2020.
Cei mai multi utilizatori (377.536) au optat pentru reteaua RCS & RDS, in timp ce Telekom Romania Communications a primit prin portare 141.795 de utilizatori; Vodafone 133.158; Orange 125.633, iar Telekom Romania Mobile Communications 95.375. Din cele 873.519 numere de telefonie mobila portate in 2020, 55% au fost numere utilizate pe baza de abonament.
In ceea ce priveste telefonia fixa, in 2020, au fost portate 71.667 de numere de telefonie fixa, reprezentand 8% din totalul numerelor portate in acest an.
Majoritatea numerelor de telefonie fixa portate au fost impartite intre principalii furnizori, astfel: RCS & RDS 34.014; Orange 13.671; Vodafone 12.792; Telekom Romania Communications 4.899 si GTS Telecom 3.200. Din cele 71.667 de numere fixe portate in 2020, 11.445 au fost numere independente de locatie, numere cu acces gratuit si numere cu tarif special.
Pe parcursul anului trecut, ANCOM a primit 211 de petitii pe tema portabilitatii, utilizatorii semnaland in special realizarea cu intarziere a procesului de portare, aparitia unor probleme tehnice in derularea procesului de portare (cum ar fi intarzierea mesajelor introduse de furnizori in baza de date centralizata sau probleme de rutare), precum si aspecte legate de anularea portarii.
Portabilitatea numerelor de telefon ofera utilizatorilor libertate deplina de alegere pentru ca permite pastrarea numarului de telefon la schimbarea furnizorului de telefonie.
ANCOM a creat pentru informare site-ul portabilitate.ro, unde utilizatorii pot afla in ce retea functioneaza orice numar de telefon folosit in Romania, daca acesta a fost portat, precum si sfaturi pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare.
ANCOM acorda sprijin operatorilor pentru desfasirarea corespunzatoare a proceselor de portare, dar nu poate aproba, refuza sau anula cererile de portare (toate acestea fiind realizate de furnizori, la cererea utilizatorilor si cu respectarea legislatiei in vigoare).
Utilizatorii care vor sa-si porteze numarul de telefon sunt sfatuiti sa verifice contractul pe care il au cu operatorul actual; in cazul in care perioada minima contractuala nu a expirat, cel mai probabil vor fi in situatia de a plati penalitati pentru rezilierea anticipata a contractului, in special daca a fost achizitionat si un terminal odata cu serviciile de comunicatii.