Romanii dau dovada de mai multa RESPONSABILITATE: numarul 112, apelat de mai multe ori in cazuri reale de urgenta
sericiul 112apeluri responsabile 112apeluri covid 112serviciul 113
Anul 2021 a adus si o veste buna in ce priveste responsabilitatea. 2021 a fost anul cu cele mai putine apeluri non-urgente de cand in Romania a fost implementat numarul unic de urgenta 112. Daca, in anii 2004-2005, non-urgentele reprezentau peste 90% din totalul apelurilor, numarul acestora a scazut, in 2021, la 40,73%.
Datele
STS arata ca, de la an la an, romanii suna tot mai responsabil la 112 si, de cele mai multe ori, cer ajutorul agentiilor de interventie cand au urgente reale.
In 2021, operatorii STS 112 au preluat 10.337.426 de apeluri, cu 102.831 mai multe fata de 2020. Dintre acestea, 6.127.023 (aproape 60%) au fost urgente reale, pentru care a fost necesara interventia agentiilor specializate: ambulanta, ISU-SMURD, politie, jandarmerie, salvamont.
Diferenta, de peste 4,2 milioane au fost apeluri efectuate din eroare, solicitari de informatii, farse si un procent redus de apeluri injurioase.
Judetele cu cel mai ridicat procent de apeluri urgente, raportat la numarul total au fost Cluj (70,62%), Timis (69,94%), (Bucuresti-Ilfov 68,20%).
Judetele cu cel mai ridicat procent de apeluri non-urgente, raportat la numarul total au fost Gorj (62,41%), Mures (58,64%), Covasna (56,42%).
Operatorii STS au preluat cele mai multe apeluri in data de 18 octombrie 2021: 57.797, iar dintre acestea 11.272 au reprezentat apeluri privind COVID-19.
Aproape 1 milion de apeluri legate de COVID
La Serviciul de urgenta 112 s-au primit, in 2021, 929.915 de apeluri pe problematica noului coronavirus. Cele mai multe apeluri COVID s-au preluat in luna octombrie: peste 247.000 de solicitari la nivel national, avand o medie de 8.000 de apeluri COVID pe zi.
Cetatenii pot suna la 112 atunci cand sunt intr-o situatie de urgenta sau au motive sa creada ca cineva se afla intr-o situatie de urgenta.
O situatie de urgenta este cea in care sunt puse in pericol viata, proprietatea si/sau mediul si care necesita asistenta imediata a agentiilor specializate de interventie: Ambulanta, SMURD, Politie, Pompieri, Jandarmerie, Salvamont.
Serviciul de urgenta 112 este pentru cetateni si, utilizat responsabil, poate salva vieti.
Persoanele cu deficiente de auz si sau de vorbire pot solicita ajutor in situatii de urgenta printr-un serviciu dedicat, care le permite sa relationeze prin mesaje cu autoritatile. Serviciul se numeste SMS 113, este gratuit si a fost implementat de Serviciul de Telecomunicatii Speciale din anul 2015.
Pentru a beneficia de acest serviciu de mesagerie de urgenta, este necesara inregistrarea persoanelor cu deficiente de auz si sau de vorbire si a numerelor de telefon mobil pe care le utilizeaza in baza de date a Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta. inregistrarea se realizeaza prin completarea unui formular online pe site-ul STS sau printr-o cerere scrisa adresata institutiei.