SCURGEREA DATELOR SENSIBILE DIN COMPANII – RISCURI, REPERCUSIUNI, SOLUTII
itsolutii
Unde sunt stocate datele critice ale unei companiei si cum circula acestea in cadrul operatiunilor cotidiene? Aceasta chestiune ramane controversata, deoarece datele circula simultan pe multiple canale, si nu toate oficiale, indiferent de masurile luate de companie pentru a limita acest aspect. E-mail, stocare in cloud, mesagerie instantanee, dispozitive USB, imprimante sau chiar AI chatbot?
Un lucru este sigur, daca angajatii nu acorda atentie modului de utilizare a datelor de business, acestea pot fi usor expuse catre terti neautorizati.
In randurile de mai jos ne propunem sa evidentiem riscurile principale legate de scurgerile de date, sa prezentam vectorii de risc si sa propunem abordari strategice in tandem cu o solutie de tip DLP care sa va asigure controlul dorit.
Ce informatii business ar trebui protejate atent de companii?
-
Datele financiare si strategice ale companiei
-
Informatiile colectate de la clienti, parteneri si angajati
-
Datele despre depozite, inventare si resurse umane
-
Codurile sursa al aplicatiilor dezvoltate, planuri si proiecte
I. RISCURI
Exista riscuri asociate fluxului de date, deoarece numerosi angajati sau echipe intregi au acces la datele sensibile in diverse momente ale fluxului de afaceri. Ei pot modifica datele, furniza informatii extern, catre alte companii, sau le pot sterge accidental sau intentionat. Informatiile pot scapa in orice moment, iar fiecare faza a fluxului de date poate implica riscuri semnificative in ceea ce priveste securitatea acestora.
In timpul procesului de digitalizare, prin care companiile au trecut si trec in prezent, riscurile asociate manipularii datelor devin evidente. Aceste informatii, acum in formate digitale, pot fi identificate si transferate prin mai multe canale, multe neoficiale si unele complet neadecvate pentru gestionarea datelor critice de business:
-
Site-uri de partajare, social media si mesagerie (WeTransfer, Whatsapp, FB Messenger, Teams, etc.)
-
Stocari Cloud populare (OneDrive, Dropbox, Google Drive, SharePoint)
-
Via e-mail si Internet folosind toate protocoalele populare
-
Via Microsoft 365 (Exchange sau SharePoint Online)
-
Stocare mobila (carduri USB de memorie sau SSD-uri externe)
-
Operatiuni diverse (Copy-Paste, Drag and Drop, captura de ecran)
Asadar, datele sunt expuse zilnic unor riscuri certe cu mentiunile notabile de mai jos.
Utilizarea neglijenta a datelor de catre angajati
Schimbarile in mediile de lucru digitale, precum si tendintele in munca hibrida si lucrul la distanta contribuie la o crestere a amenintarilor interne, impreuna cu implementarea abordarilor „bring your own device”, care permit utilizarea echipamentelor personale in scopuri profesionale. Angajatii se confrunta cu oboseala, stres sau ambele, si nu sunt intotdeauna constienti de procesele de securitate si importanta protejarii datelor.
Doar in ultimii doi ani numarul total de incidente a crescut cu 44%, cele mai multe dintre acestea fiind neintentionate - 56% au fost de pilda provocate de neglijente din interior, in timp ce 26% au fost rau intentionate.
Date ajunse in posesia entitatilor gresite
Informatiile reprezinta un activ deosebit de valoros pentru companii si pot fi convertite cu usurinta in surse de venituri; exista entitati care se concentreaza explicit pe obtinerea de date mai mult sau mai putin critice. In aceste conditii, angajatii pot fi motivati sa sustraga datele companiei si sa le vanda tertilor sau competitiei, ori sa le foloseasca la viitorul loc de munca.
Concluzia este aceeasi, indiferent daca a existat sau nu intentie - consecintele pierderii de date critice asupra companiei sunt la fel de periculoase.
II. REPERCUSIUNI
Deteriorarea imaginii companiei
Atunci cand apare o bresa de date, imaginea unei companii este extrem de vulnerabila. Expunerea negativa cauzata de incidente de asemenea magnitudine poate duce la scaderea drastica a numarului de clienti si, implicit, la diminuarea profitului.
Potrivit Aliantei Nationale pentru Securitate Cibernetica din SUA, aproximativ 60% dintre companiile mici se inchid in termen de sase luni de la o scurgere majora de date, iar 85% dintre companii se confrunta cu o incalcare a securitatii datelor. Bresele de date cauzate de persoane din interior pot fi catastrofale.
Violarea reglementarilor (de exemplu GDPR)
In cazul unei incalcari a securitatii datelor, autoritatile pot impune amenzi semnificative, GDPR reprezentand cea mai cunoscuta reglementare, desi nu este singura. Companiile care incalca cerintele GDPR se pot astepta la amenzi extrem de mari (pot ajunge pana la 2% sau 4% din veniturile anuale, colectate la nivel mondial de companie).
III. SOLUTII
Indiferent de numarul de canale prin care datele companiei dvs. circula, exista cateva modalitati generale de a va proteja datele.
-
Realizati o revizuire a datelor si identificati-le pe cele critice. Este esential sa cunoasteti locurile in care sunt stocate datele importante cu care opereaza compania dvs. si cine are acces la acestea.
-
Implementati politici clare si usor de inteles care sa detalieze modul in care trebuie tratate datele sensibile, cine are permisiunea sa le acceseze si in ce scopuri.
-
Oferiti instruire angajatilor cu privire la importanta securitatii datelor si implementati practici sigure pentru manipularea si partajarea acestora.
-
Asigurati-va ca datele sunt criptate pentru a garanta ca, in cazul pierderii dispozitivului unui angajat, informatiile companiei raman in siguranta.
O solutie de
Data Loss Prevention va poate automat ajuta sa:
-
blocati incarcarea datelor pe site-uri de partajare a fisierelor sau pe canale neoficiale din afara companiei si sa avertizati automat angajatii despre operatiunile riscante.
-
limitati trimiterea de date critice catre adrese de e-mail externe necunoscute si notificati automat angajatii cu privire la potentiale incalcari de securitate a datelor.
-
verificati ce tip de documente tiparesc angajatii pe baza informatiilor contextuale si chiar sa restrictionati tiparirea anumitor documente sensibile.
Pentru ca datele sunt vitale pentru o companie, ele trebuie sa beneficieze de o protectie robusta.
O solutie software Data Loss Prevention nu doar protejeaza datele critice ale companiei impotriva amenintarilor din interior sau a pierderii acestora, ci are si un impact semnificativ asupra asigurarii viitorului organizatiei, incluzand continuitatea afacerii, reputatia si gestionarea know-how-ului. Integrata in procesul decizional bazat pe date, aceasta solutie faciliteaza prevenirea sau gestionarea eficienta a incidentelor legate de date si sprijina eforturile de educare a personalului cu privire la necesitatea tratarii datelor ca pe un activ crucial al afacerii.
Solutiile Data Loss Prevention de la
Safetica vin in sprijinul companiilor cu o serie importanta de functionalitati destinate protectiei datelor de business cruciale.
1.
Monitorizeaza fluxul de date
Safetica ofera functionalitati avansate de urmarire si protectie a diverselor canale sau fluxuri de date utilizate de companii. Aceasta poate notifica, de asemenea, utilizatorii cu privire la comportamentele considerate riscante si sa blocheze actiuni periculoase de partajare a fisierelor.
2.
Asigura conformitate cu reglementarile
Cu ajutorul Safetica aveti posibilitatea de a stabili reguli specifice care sa va asigure conformitatea cu GDPR sau cu alte reglementari privind protectia datelor. Platforma va permite sa monitorizati activitatea angajatilor cu date personale si alte informatii sensibile, oferindu-va posibilitatea de a gestiona riscul de utilizare abuziva sau de incalcare accidentala a politicilor. Acest lucru se realizeaza prin intermediul notificarilor in timp real, care va alerteaza in cazul potentialelor brese de securitate.
3.
Cripteaza datele
Safetica va ofera optiunea de a gestiona criptarea dispozitivelor USB si a discurilor cu ajutorul BitLocker.
4.
Protejeaza datele impotriva amenintarilor din interior
Safetica analizeaza comportamentul utilizatorilor si va notifica in momentul identificarii unor anomalii. Daca un utilizator incepe sa transmita cantitati mai mari de date in afara orelor de program sau lucreaza brusc cu diferite tipuri de date, se genereaza un risc, iar sistemul va va notifica pentru a va permite sa luati masurile adecvate.
Testati Safetica NXT - o solutie Data Loss Prevention puternica si usor de gestionat
Safetica NXT reprezinta o solutie de securitate a datelor de ultima generatie, proiectata pentru a proteja datele sensibile impotriva accesului neautorizat prin detectarea riscurilor de securitate la nivelul dispozitivelor finale si prevenirea incidentelor. Acest DLP nativ in cloud poate fi implementat rapid si este compatibil atat cu sistemele de operare Windows, cat si cu macOS. Cu sute de sabloane incorporate si setari simple si automatizate, Safetica NXT se evidentiaza ca o solutie DLP usor de utilizat.
Pentru a intelege valoarea Safetica NXT in cel mai scurt timp posibil si pentru a obtine o evaluare super-rapida a securitatii datelor solicitati un trial complet gratuit Safetica NXT aici:
www.safetica.ro/
Veti primi:
-
o evaluare a volumului real de date care paraseste compania dvs., informatii despre destinatiile datelor, despre tipuri de date si ce informatii sensibile ies in afara;
-
o sa puteti intra in contact cu primele detectii de riscuri – evenimente demne de remarcat care ar putea prezenta riscuri potentiale in fluxul de date si activitatea utilizatorilor;
-
recomandari pentru configurarea Safetica NXT DLP si pentru securizarea proceselor companiei dvs.