Mark Zuckerberg, directorul executiv care le-a intors spatele bancherilor si investitorilor
mark zuckerberginvestitorifacebookjeff bezosamazon.com
De obicei inainte de a se lista pe bursa, companiile mari organizeaza intalniri cu bancheri, analisti si investitori de calibru. Aceste evenimente sunt ocazii in care afacerile organizatiei sunt prezentate in detaliu, astfel incat la oferta publica initiala sa existe o cerere cat mai mare pentru actiunile acesteia. De obicei la aceste intalniri participa toti executivii de top ai companiei, inclusiv directorul executiv si presedintele, pentru a face o impresie buna.
Facebook a organizat recent un eveniment similar, insa directorul executiv al companiei, Mark Zuckerberg, nu s-a stresat sa mearga. I-a trimis pe directorul operational, Sheryl Sandberg, si pe directorul financiar, David Ebersman. Ambii sunt foarte buni in meseria lor, iar Zuckerberg avea lucruri mai bune de facut - sa imbunatateasca reteaua sociala.
Lui Mark Zuckerberg nu-i pasa de listarea pe bursa a Facebook. Este de acord cu acest proces pentru ca este obligat de legi. In America, o companie care are peste 500 de actionari este fortata sa-si faca publice rezultatele financiare. In aceste conditii, Zuckerberg a considerat ca este mai avantajoasa listarea, deoarece exista sanse bune ca valoarea companiei sa creasca semnificativ. Seful Facebook mai stie un lucru - serviciul sau este atat de popular, ca sa nu spun bun (aici e discutabil), incat lumea se va calca in picioare sa cumpere actiuni la companie.
Nu-l intereseaza banii
Zuckerberg este miliardar de ani buni, insa niciodata nu a dus o viata extravaganta. Se imbraca modest, traieste intr-un mic apartament dintr-o casa pe care a cumparat-o anul trecut si conduce o masina veche de sase ani.
"Nu este un consumator", spune David Kirkpatrick, autorul cartii "The Facebook Effect".
Mark Zuckerberg: Cele 6 SECRETE ale succesului cofondatorului Facebook
Unii dintre cei mai de succes oameni de afaceri, printre care investitorul Warren Buffett si Steve Jobs, nu au cautat sa faca bani, ci s-au ocupat de lucrurile care i-au pasionat foarte mult. Banii au fost o consecinta fireasca. La fel este si Zuckerberg. "Daca ar fi facut Facebook pentru bani, ar fi vandut compania in urma cu cativa ani", explica Kirkpatrick.
Produsul inainte de investitori
Cea mai buna modalitate prin care poti crea valoare pentru actionari pe termen lung este sa pui produsele si serviciile tale in fata intereselor financiare si a constrangerilor pietei financiare. Aceasta este mentalitatea unui alt director executiv de succes, Jeff Bezos, fondatorul Amazon.com. De multe ori acesta le da fiori reci pe sira spinarii actionarilor atunci cand decide sa lanseze produse in pierdere, mizand pe clienti castigati pe termen lung. Exemplele sunt multe: e-readerul Kindle, tableta Kindle Fire s.a. Acestea sunt vandute la preturi mai mici decat costurile de fabricatie. Deseori rezultatele financiare ale Amazon.com nu arata foarte bine, insa Bezos stie ca intr-un final compania sa va fi foarte solida, comparativ cu rivalii care urmaresc castigul trimestrial sau anual.
Amazon.com: Cel mai mare retailer online din lume in CIFRE