Opinie Cristian Udrescu, Senior Consultant Trend Consult Group: Cum sa creezi o echipa de vanzari performanta?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Opinie Cristian Udrescu, Senior Consultant Trend Consult Group: Cum sa creezi o echipa de vanzari performanta? Opinie Cristian Udrescu, Senior Consultant Trend Consult Group: Cum sa creezi o echipa de vanzari performanta?
de Redactia Manager la 17 Iul. 2014
Urmareste-ne pe Google News
opiniecristian udrescusenior consultant trend consult groupechipavanzariperformanta

In ultimul timp am participat la mai multe discutii cu privire la gestionarea echipelor de vanzari. Unele generate de mine, altele la care am fost invitat sau, doar observator.

In toate discutiile a aparut subiectul cu privire la recrutarea unui “vanzator bun”. Asadar, managerii de vanzari si antreprenorii isi pun deseori urmatoarele intrebari:

Cum identific un vanzator bun?  
Ce criterii pot sa folosesc? 
Ce calitati caut? 
Cum “masor” daca un vanzator este bun sau are doar “un moment de inspiratie” la interviu?

In continuare am incercat sa fac un rezumat al ideilor discutate, dar si a solutiilor propuse pe parcursul intalnirilor avute. Astfel, am gasit un numar de activitati/metode care ne pot ajuta atunci cand pornim la identificarea unui vanzator bun:

Pasul 1: Evaluarea competentelor de vanzari printr-un Assessment Center profesionist

Prin evaluare ma refer strict la o evaluare standardizata a competentelor de vanzari. Aceasta evaluare imi va spune clar ce competente are vanzatorul respectiv, unde exceleaza, care sunt competentele care trebuiesc urmarite si imbunatatite si, nu in ultimul rand, care sunt competentele care lipsesc cu desavarsire. 

Totodata, evaluarea imi va pregati terenul pentru:

Alegerea corecta a vanzatorului (prin identificarea profilului de care am nevoie) – de exemplu, daca este un bun vanzator la clienti noi (hunter) sau un vanzator care stie sa mentina o relatie cu un client vechi (farmer).
Stabilirea unui plan clar de inductie si training (voi sti exact la ce parte a procesului de vanzare are nevoie de sustinere si care sunt zonele in care il pot ajuta sa se dezvolte ca sa poata avea succes in activitatea de vanzari “inca din prima zi”!).
Completarea echipei de vanzari prin aducerea unui vanzator care are deja cunostintele necesare intr-o directie/competenta pe care stiu ca in acest moment echipa mea actuala nu o are (ex.: un vanzator care are abilitati dezvoltate in negocierea contractelor mari).

Pasul 2: Verificarea compatibilitatii culturale

E important sa avem bine definite valorile companiei noastre. Ele ne ajuta sa ne ghidam si sa ne diferentiem de competitorii nostri dar, in acelasi timp, ne arata si calea pe care vanzatorii nostri trebuie sa o urmeze pentru a avea succes. 

Aici vorbim despre etica. Etica vanzatorului trebuie sa fie apropiata de cea a companiei. Ea reprezinta fundamental mesajul pe care compania il transmite in piata prin cei care au contactul direct cu clientii.

Asadar, daca vrem sa promovam o imagine corecta a companiei (corectitudine, seriozitate, profesionalism), nu putem trimite in piata vanzatori care arata neglijent, folosesc un vocabular vulgar sau care nu au rabdarea necesara de a identifica nevoile clientilor si nu considera necesara contribuirea la acoperirea acestora.

Pasul 3: Pozitionarea corecta a postului si a provocarilor acestuia.

De multe ori evitam sa prezentam provocarile pe termen lung ale postului de vanzari pentru care facem recrutarea. Acest lucru se face fie prin evitarea prezentarii realitatii, fie prin prezentarea neclara a nivelului de angajament necesar postului, dificultatile si asteptarile reale pentru pozitia respectiva.

De aceea, trebuie sa intelegem ca oamenii vin mai mult pentru un “vis” cu care se identifica, decat pentru un salariu. Toti cei cu care m-am intalnit au fost de acord ca, atunci cand in prezentarea postului tii cont si de aspiratiile candidatului, detaliile privind nivelul salarial devin mai putin importante. Asadar, procesul de recrutare a unui nou vanzator bun devine… un proces de vanzare a acelui post!

Pasul 4: Feedback! Feedback! Feedback!

Este neasteptat de obisnuit faptul ca atunci cand recrutam un vanzator, “uitam” ca cel mai important lucru este sa strangem informatii despre activitatea acestuia. De obicei ne oprim la informatiile oferite de un coleg sau o cunostinta. 

De aceea e important sa:

Verificam activitatea acestuia avuta la fostii angajatori
Strangem informatii de la clientii actuali ai acestuia
Nu ne bazam doar pe informatiile “personale” pe care le avem de la colegii nostri sau de la colegii candidatului
Ii propunem o perioada de proba, relevanta, in care sa poata dovedi masura cunostintelor si abilitatilor detinute

Cateva “axiome” generate de-a lungul intalnirilor cu specialistii in vanzari:

- Daca recrutarea te preocupa numai cand ai o nevoie, vei fi permanent sub presiune si vei fi obligat sa faci compromisuri!  Recrutarea vanzatorilor trebuie sa fie un proces continuu. 
- Nu cautati super-eroi! Acestia nu exista, iar o lista interminabila de calitati si cunostinte nu vor duce la identificarea unei astfel de persoane!
- Succesul vanzatorului intr-o anumita industrie nu garanteaza succesul acestuia la schimbarea industriei
- Cand gasesti un vanzator bun, angajeaza-l! Nu conteaza daca ai sau nu o pozitie pentru el in momentul respectiv.

Autor: Cristian Udrescu - Senior Consultant in cadrul Trend Consult Group

Ultimele NOUTATI

Dreptul la somaj in 2025. Conditii de acordare a indemnizatiei lunare si documentele necesare
Economie

Dreptul la somaj in 2025. Conditii de acordare a indemnizatiei lunare si documentele necesare

today06 Iul. 2025
Harta celor mai mari salarii, pe judete - Clasamentul incepe cu 5.500 lei net/luna in Bucuresti
Companii

Harta celor mai mari salarii, pe judete - Clasamentul incepe cu 5.500 lei net/luna in Bucuresti

today06 Iul. 2025
Salariul mai mare se obtine la interviu, nu dupa angajare! Sfaturi de la experti HR pentru negocieri in timpul interviului
Companii

Salariul mai mare se obtine la interviu, nu dupa angajare! Sfaturi de la experti HR pentru negocieri in timpul interviului

today05 Iul. 2025
Impactul majorarii TVA pentru HoReCa - se anunta falimente in lant
Economie

Impactul majorarii TVA pentru HoReCa - se anunta falimente in lant

today05 Iul. 2025
Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau
Companii

Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau

today05 Iul. 2025
Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice  Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice
Economie

Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice

today05 Iul. 2025
Patronatele avertizeaza: Pana in toamna puterea de cumparare va scadea cu pana la 40%, preturile vor creste cu pana la 10% din cauza majorarii TVA
Economie

Patronatele avertizeaza: Pana in toamna puterea de cumparare va scadea cu pana la 40%, preturile vor creste cu pana la 10% din cauza majorarii TVA

today05 Iul. 2025
Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
Ultimele stiri economice

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor

today04 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x