Studiu de caz: Cand ceva nu merge, managerii nu trebuie sa dea vina pe fortele exterioare, ci sa-si reorganizeze propria companie
studiu de cazmanagericompaniimanager de produsmarketingsefi
Karen Rubin este manager de produs la HubSpot, o firma producatoare de programe soft de marketing din Cambridge, MA.
Aceasta ne impartaseste, in detaliu, evolutia companiei HubSpot, al carei numar de angajati a crescut in ultimii trei ani cu 800%! Nicio companie nu poate inregistra o asemenea crestere, fara sa se confrunte cu unele probleme, care tin de cultura corporativa. Cand se intampla inevitabilul, managerii sunt tentati sa dea vina pe fortele exterioare, care "ar vrea raul companiei". "Ne-am respectat propria cultura din companie si ne-am recunoscut greselile, pentru a merge inainte", precizeaza Karen Rubin.
De exemplu, la finele anului 2008, HubSpot avea 40 de angajati. Tocmai cand compania prindea aripi, a venit criza si clientii s-au imputinat. Din cauza nesigurantei, moralul managerilor si al angajatorilor a clacat. Dar impasul a fost de scurta durata. Angajatii s-au adunat si au revizuit modelul de business al HubSpot, reusind sa isi stabileasca tintele de vanzari, de la luna la luna.
Ca un element de interior, la finele lui 2010, compania a schimbat planul de compensatii corespunzator echipei de vanzari si a inceput sa reorganizeze departamentul de productie. Potrivit directorului executiv si totodata cofondatorului HubSpot, Brian Halligan, acest moment a marcat "iesirea din criza". "Impasul nostru nu se datora unor forte exterioare. Acesta a survenit deoarece nu am reusit sa ne ajustam la timp mecanismele interne", subliniaza Karen Rubin.
Managerii au utilizat doua abordari, pentru a repune compania pe fagasul cel bun: cea legata de comunicare si o a doua, legata de un "sistem de masurare".
Cel mai important lucru pentru sefi este sa opreasca declinul, pana nu este prea tarziu. Daca asteapta prea mult, solutiile vor veni cu atat mai greu si managerii risca sa piarda un capital foarte valoros de angajati. Daca in calitate de angajator/sef/manager observati ca nemultumirile in randul oamenilor au crescut (acestia se plang, sunt confuzi, sunt frustrati), atunci a venit momentul sa luati atitudine.
Pasul 1: Ascultati-va angajatii!
In primul rand, trebuie sa comunicati cu angajatii dumneavoastra. Identificati-i pe cei mai "guralivi" si zgomotosi si invitati-i la o discutie. La finele lui 2010, seful HubSpot s-a intalnit cu liderii echipei de vanzari si produse, care si-au exprimat nemultumirile. Halligan a discutat cu acestia despre problemele legate de planul de compensatii si reorganizarea echipei si a reusit sa identifice acele elemente care generau neliniste. I-a ascultat pe fiecare in parte, nu a intervenit, pentru a aduna toate informatiile necesare gasirii unei solutii, care sa multumeasca aproape pe toata lumea.
Ca si manager, trebuie sa discutati cu toata echipa dumneavoastra, sa le ascultati pasurile. De ce nu a functionat un anumit plan? Restructurati-l alaturi de angajati. Asta nu inseamna ca trebuie sa aplicati un regim foarte democratic in companie. Totusi, cele mai bune compromisuri survin dupa dezbateri indelungi si aprinse.
Numai dupa ce ati ascultat pe toata lumea, va puteti pronunta. Asigurati-va ca angajatii au facut front comun, ca au inteles exact subiectul discutiei si ce va urma. S-ar putea sa fiti nevoit, in calitate de manager, sa recurgeti la solutii care nu vor fi pe placul tuturor; in acelasi timp, acestea vor contribui la bunastarea firmei pe termen lung.
Pasul 2: Sistemul de "masurare a culturii corporative"
Al doilea pas seamana, cumva, cu masurarea pulsului unui pacient. Nu este usor sa contorizati cultura corporativa, dar puteti gasi cai prin care sa ii determinati pe angajati sa mearga mai departe!
Folositi-va de sondaje si interviuri in cadrul firmei, pentru a obtine o perspectiva solida. Aflati de ce oamenii prefera sa lucreze in cadrul companiei dumneavoastra si CE VALORI PRETUIESC. Asigurati-va ca veti fi mereu in ton cu valorile respectate de angajati.
Puteti apela si la instrumente de HR, precum Net Promoter Score (NPS), care permite angajatorilor sa afle cat de fericiti sunt angajatii lor. HubSpot organizeaza la fiecare sase luni un NPS, in cadrul carora le adreseaza salariatilor doua intrebari: "Cum ati recomanda HubSpot, unui prieten care vrea sa lucreze in cadrul companiei?" si "De ce?". In acest fel, beneficiati de un instrument de masura durabil in timp si risipiti ingrijorarile.
"<<Franele bruste>> reprezinta o realitate obisnuita in cadrul companiilor care cresc foarte rapid. Rezolvati impasurile repede si in mod eficient - inainte ca acestea sa cauzeze o stagnare a activitatilor de afaceri", conchide managerul de produs Karen Rubin, de la HubSpot.