Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Functionarii nu stiu cum se aplica TVA la incasare


Functionarii nu stiu cum se aplica TVA la incasare
de Silviu Marian Banila la 19 Dec. 2012
Functionarii nu stiu cum se aplica TVA la incasare
Tags: functionaritvaincasarefiscprogramanaf

Intre 20 si 30 noiembrie 2012, Asociatia pentru Reformarea Sistemului de Impozite si Taxe (ARSIT) a derulat a doua etapa a proiectului "Fiscul util si politicos". Incurajati de deschiderea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) si increzatori in dorinta autoritatilor de a oferi servicii de calitate contribuabililor, de aceasta data am extins studiul la un numar de 216 administratii financiare din intreaga tara.


Astfel, functionarilor din cadrul acestor administratii le-a fost adresata o intrebare foarte simpla si de actualitate: „Saptamana aceasta vom infiinta in Romania o sucursala a unei companii din Franta. Aceasta sucursala trebuie sa aplice sistemul de TVA la incasare?” Raspunsul corect ar fi trebuit sa fie „nu”.

Si totusi, la nivel general, dintre cele 216 de administratii studiate, in peste 84% din cazuri functionarii au evitat sa raspunda sau au dat raspunsuri gresite:

61 au dat raspunsuri eronate;

122 nu au oferit un raspuns;

8 au raspuns evaziv: „Cititi legea”;

25 au dat raspunsul corect.

Si de data aceasta am primit raspunsuri cel putin „curioase”, cum ar fi:

„Faceti cum doriti dumneavoastra!”

„Aplicati sistemul numai daca va convine!”

„Noi nu avem atata personal cat sa se ocupe de toate problemele.”

„Aceasta informatie o sa o aflati de la Registrul Comertului.”

„Ma depaseste! Sunati la juristi.”

„Eu ma ocup de ajutoarele de caldura!”

Ne-am fi dorit ca in aceasta etapa a studiului concluziile sa fie mai bune, insa analiza comparativa a rezultatelor ofera o alta imagine:



Una dintre explicatiile plauzibile pentru aceste rezultate ar putea fi noutatea sistemului de aplicare a TVA la incasare, insa contribuabilii au avut obligatia de a depune declaratia 097 de luare in evidenta sistemului de TVA la incasare la 25 octombrie 2012, moment in care functionarii publici trebuiau sa stie sa ofere indrumari privind aplicabilitatea acestui sistem.

Ca urmare a derularii acestei etape a programului, ARSIT a ajuns la urmatoarele concluzii:

Functionarii publici sunt supraincarcati si nu sunt specializati pe un anumit domeniu de asistenta;

Desi la nivelul ANAF exista o procedura privind acordarea de asistenta telefonica, functionarii nu raspund indicand numele institutiei unde s-a sunat si numele lor;

Au existat situatii in care, desi am insistat, functionarul public nu a dorit sa isi spuna numele;

Desi studiul s-a derulat si inainte, si dupa efectuarea de traininguri la nivelul administratiilor pe tema „TVA la incasare”, rata de raspuns nu s-a modificat.

Dintre cele 25 de administratii care au dat raspunsul corect cele mai profesioniste si mai amabile echipe au fost cele din Filiasi (judetul Dolj), Orastie (judetul Hunedoara), Ramnicu-Valcea (judetul Valcea), Topoloveni (judetul Arges), Vaslui (judetul Vaslui).

Pentru profesionalismul lor, ARSIT ii va premia pe cei 5 functionari publici din localitatile mentionate, respectiv:

Domnul Dumitru Enache – AFP Filiasi

Doamna Doina Boca – AFP Orastie

Doamna Georgiana Stanica – AFP Ramnicu-Valcea

Doamna Maria Marin – AFP Topoloveni

Doamna Camelia Stefanita – AFP Vaslui

Camelia Stefanita a fost premiata si la etapa din septembrie 2012 a studiului ARSIT. Conform prevederilor art. 106 lit. c) al HG nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici, „in scopul formarii unui corp profesionist de functionari publici, evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici stabileste cadrul general pentru: […] c) asigurarea unui sistem motivational, prin recompensarea functionarilor publici care au obtinut rezultate deosebite, astfel incat sa fie determinata cresterea performantelor profesionale individuale”. ARSIT propune in mod public recompensarea, in limitele legii, de catre ANAF a Cameliei Stefanita de la AFP Vaslui pentru profesionalismul ei.

Ca urmare a derularii acestei etape a programului, ARSIT face urmatoarele propuneri:

Transformarea Centrului de asistenta a contribuabililor intr-un call-center unic la nivel national pentru acordarea de asistenta telefonica. Acest call-center sa fie deservit de un numar mai mare de functionari publici si sa fie structurat pe tipuri de impozite, astfel incat, atunci cand un contribuabil suna, sa i se dea posibilitatea sa aleaga tipul de impozit pentru care solicita asistenta, iar cei care raspund sa aiba un domeniu mai precis de specializare, pentru a putea acorda asistenta de mai buna calitate;

Publicarea pe site-ul ANAF a procedurii privind acordarea de asistenta telefonica;

Instruirea functionarilor publici privind respectarea procedurii ANAF de acordare a asistentei telefonice si acordarea de informatii oricarei persoane care suna la telefon;

Acordarea unei mai mari perioade de implementare pentru modificarile legislative semnificative, pe parcursul careia sa se efectueze mai multe instruiri.

Asociatia pentru Reformarea Sistemului de Impozite si Taxe (ARSIT), membra a Taxpayers Association of Europe (Asociatia Contribuabililor din Europa, http://english.taxpayers-europe.com/), este o organizatie non-profit, care s-a infiintat din dorinta de a reprezenta vocea contribuabilului roman in relatia cu autoritatile statului.

Misiunea ARSIT este „sa impuna respect fata de contribuabil si pentru banul platit de acesta!”

„Fiscul util si politicos” este primul proiect derulat de ARSIT in 2012 care isi propune sa creeze o competitie pozitiva intre administratiile fiscale din Romania, in scopul oferirii de servicii de calitate contribuabililor. In septembrie 2012 ARSIT a derulat prima etapa a acestui studiu, in randul a 47 de administratii financiare, rezultatele dovedind ca fiscul este politicos, dar nu neaparat util. Numai 23% din administratiile din esantion au dat raspunsul corect la intrebarea noastra.

In urma acestui studiu ANAF si-a aratat interesul pentru continuarea programului, vicepresedintele ANAF, domnul Mihail Constantin, apreciind ca in alte tari fiscul plateste pentru astfel de studii si, de aceea, initiativa ARSIT de a face aceasta activitate in mod voluntar este laudabila.

Pentru mai multe informatii va invitam sa vizitati site-ul www.arsit.org.ro.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine


Ultimele NOUTATI

Persoanele care au apelat la facilitatile prevazute in OUG nr.37/2020 nu sunt considerate clienti nebancabili

Persoanele care au apelat la facilitatile prevazute in OUG nr.37/2020 nu sunt considerate clienti nebancabili
Banca Nationala a Romaniei a precizat ca obligatiile de plata ale debitorilor catre institutiile de credit si institutiile financiare nebancare suspendate in conformitate cu prevederile OUG nr.37/2020 nu sunt consemnate la Centrala Riscului de Credit (CRC) ca sume restante la plata, fiind...
today04 Iul. 2020

Facebook nu cedeaza santajului la care o supun marile companii si nu isi va modifica politica editoriala

Facebook nu cedeaza santajului la care o supun marile companii si nu isi va modifica politica editoriala
Intr-un articol publicat ieri pe manager.ro semnalam faptul ca multe mari companii au decis sa boicoteze Facebook, retragandu-si bugetele de publicitate destinate platformei de socializare din pricina presiunilor la care sunt supuse de catre extremistii miscarii Black Lives Matter (BLM). Acestia...
today03 Iul. 2020

Ziua si peste 400 de cazuri noi de Covid 19. Romania trece si de 28.000 de imbolnaviri, dintre care 19.545...

Ziua si peste 400 de cazuri noi de Covid 19. Romania trece si de 28.000 de imbolnaviri, dintre care 19.545 vindecari si 1.708 decese
Pana astazi, 3 iulie, pe teritoriul Romaniei, au fost confirmate 28.166 de cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus (COVID - 19). Dintre persoanele confirmate pozitiv, 20.432 au fost externate, dintre care 19.545 de pacienti vindecati si 887 de pacienti asimptomatici, externati la 10 zile...
today03 Iul. 2020

Luna iunie aduce primele semne de optimism pentru piata imobiliara din Romania

Luna iunie aduce primele semne de optimism pentru piata imobiliara din Romania
Criza provocata de pandemia de coronavirus care a lovit tara noastra in luna martie a acestui an a afectat printre altele si piata imobiliara, masurile de restrictie impuse in vederea limitarii raspandirii epidemiei punandu-i in dificultate atat pe cei care aveau locuinte scoase la vanzare, cat...
today03 Iul. 2020
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020".

Vlad Strunescu
Editorial de Vlad Strunescu

Ce-i lipseste transportului in comun din Bucuresti? Tichii de margaritar, uniforme, cravate, esarfe

Cu ani in urma, Tarom se mandrea ca personalul sau poarta uniforme create de Catalin Botezatu. Asa, si? Dupa nici nu se mai stie cati directori, o incercare esuata de listare la BVB si un deceniu de pierderi uriase, inregistrate cu mult timp inainte ca pandemia sa-i tina avioanele la sol, compania este salvata la nesfarsit de platitorii de taxe si impozite. Si asta indiferent ca, la putere sunt... socialistii, cum ii place domnului ministru Florin Citu sa le spuna, sau liberalii, cum le place lor insisi sa-si spuna.  Citeste si: Atentie! Nu se stie cand se deschid usile metroului din Drumul Taberei Acum, o fosta regie autonoma -...
Vlad Strunescu
Editorial de Vlad Strunescu

Pregatiti pentru orice?

Pana in 2020, reperul de cadere al economiei mondiale era criza inceputa in anul 1929 cu marele crah financiar, martea neagra, 29 octombrie, care, ulterior, a generat "The Great Depression", Marea criza financiara din anii ’30 ai secolului trecut. Din pacate, ce putem numi fara retinere "anul coronavirusului" - poate chiar... anii coronavirusului - are mare probabilitate sa depaseasca, de departe, efectele celei mai rele crize pe timp de pace. Citeste si: Pandemia usuca buzunarele statului: deficit bugetar de aproape 39 de miliarde de lei, la cinci luni, reprezentand 3,59% din PIB   Faptul a...



Recomandari MANAGER.RO




Cele mai citite stiri




Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016