Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Barometrul invidiei la romani. Conceptul "sa moara si capra vecinului" este la putere


Barometrul invidiei la romani. Conceptul sa moara si capra vecinului este la putere
de la 25 Oct. 2018
Barometrul invidiei la romani. Conceptul "sa moara si capra vecinului" este la putere
Tags: invidie romaniinvidia la romanicapra vecinuluigfk

Primul studiu national care masoara comportamentele si emotiile care duc la lipsa coeziunii sociale si care ne impiedica sa formam usor comunitati releva ca 80% dintre romani sunt invidiosi, cu precadere in situatii profesionale.


Studiul a fost realizat de GfK, la cererea PressOne. Invidia este apreciata drept principala trasatura negativa a romanilor de catre 23% dintre respondenti, clasandu-se pe locul doi, dupa credulitate, pentru care au optat 24%. 
Totodata, 76% dintre romani pot invidia stilul de viata al celorlalti, sursa principala fiind vacantele, iar 46% admit ca sunt invidiosi pe vacantele cunoscutilor pe care ei nu si le pot permite. Peste 50% sunt invidiosi pe colegii care muncesc mai putin, dar castiga mai mult decat ei.
 
Unul din doi romani este invidios pe posesiuni materiale, vestimentatia fiind cea care declanseaza cel mai des acest sentiment (in cazul a 21% dintre cei chestionati). Invidia resimtita fata de vestimentatia altuia este urmata de masina si apartament (cu cate 14% fiecare) si telefon (11%). 
 
Nici reusitele copiilor unor cunoscuti nu sunt neglijate, 16% dintre respondenti admitand ca au un sentiment de disconfort, cand afla despre realizarile acestora.
 
Tinerii nu se lasa mai prejos: unul din doi tineri cu varste intre 18 si 29 de ani isi compara realizarile cu ale anturajului si devin invidiosi cand se simt in inferioritate. In acelasi timp, unu din cinci tineri resimte succesul altora ca pe o presiune neplacuta. 
 
Comportamentul se regaseste mai frecvent in randul utilizatorilor de retele de socializare (Facebook, Instagram sau LinkedIn) si este mai pronuntat in randul barbatilor tineri decat in randul femeilor tinere.
 
Trei din 10 tineri sunt invidiosi pe prietenii care isi permit sa mearga mai des in cafenele si baruri sau care poarta haine la moda. Doar unul din 4 tineri reuseste sa isi gaseasca motivatie pentru propriile obiective, cand este invidios.
 

Ce este invidia?
 
Conform psihologilor americani Gerrod Parrott si Richard Smith, invidia este o reactie emotionala negativa cu privire la calitatile, realizarile sau posesiunile superioare ale unei alte persoane. Ea se manifesta prin comparatia sociala cu persoane care au un statut superior. Cand acest comportament devine automat, atunci putem vorbi despre invidie. 
 
Cel care invidiaza vrea avantajele altuia pentru sine sau doreste ca acea persoana sa nu le mai detina. Invidia are drept consecinte subminarea sociala in grupuri de lucru sau inselaciunea in negocieri.
 
Desi invidia poate sta, uneori, la baza dorintei de a investi efort in imbunatatirea propriei pozitii si, prin urmare, consecintele ar deveni pozitive, ea este vazuta in continuare ca un sentiment negativ, in opozitie cu admiratia, care este o emotie pozitiva.
 
 
Cum definesc romanii invidia si ce spun specialistii?
 
Romanii apreciaza ca invidia este un sentiment de frustrare, nemultumire, rautate. Este vazuta ca o boala care blocheaza si stopeaza evolutia noastra, care paraziteaza relatiile cu ceilalti si pe care o transmitem de generatii ca stil comportamental si atitudine fata de ceilalti.
 
"Intr-un articol din 1871 despre viciile romanilor, George Baritiu numea invidia «vitiul» nostru «national». Potrivit acestuia, vecinii nostri - bulgari, unguri - vedeau invidia ca fiind una dintre trasaturile romanilor, poate dupa deja faimoasa ospitalitate, prin care ne identificau si defineau.
 
Maghiarii isi mustrau conationalii invidiosi prin apelativul «valahule pizmaret» sau spunandu-le «esti mai pizmaret decat un valah». Nu doar cunoscutul istoric si jurnalist se oprea asupra invidiei, ci si preotii in predicile lor aminteau de acest «vitiu national».
 
Mai aproape de vremurile noastre, invidia a fost folosita de regimul comunist ca arma politica impotriva celor catalogati «dusmani ai poporului». Insa, fiecare popor are cel putin o trasatura negativa. In acelasi articol, Baritiu scria: «Sa te fereasca Dumnezeu de invidia romaneasca, de furia ungureasca si de ura indelungata a sasului»”, explica Dumitru Lacatusu, doctor in istorie si cercetator la Centrul de Consultanta Istorica. 
 
"Ar fi o capcana sa credem ca manifestarea invidiei la romani ar fi ceva cu totul deosebit - in sens negativ - fata de alte societati. Studiul de fata ne arata ca principalele motive de invidie la romani sunt aceleasi ca aiurea.
 
Este adevarat ca fiecare emotie este codata cultural. Principala provocare e sa detectezi acest «specific» in mod adecvat. De pilda, celebrul proverb «Sa moara capra vecinului» are mai mult rolul social de ironizare a acestui comportament. Nu e un program de viata sau o regula «din batrani», ci o constatare amara a unei atitudini condamnabile.
 
Si, totusi, care ar fi «specificul national» al invidiei? Incepem sa fim o cultura individualista formata pe reziduurile unei culturi colectiviste. Acum, nu obstea, ci acela care are o casa mai mare si o masina mai impozanta impune standardul la care trebuie sa se raporteze ceilalti. Si, cum accesul la resursele necesare acestui scop este o problema, atunci nivelul de invidie poate fi mai exacerbat", a comentat sociologul Ionut Butoi, lector universitar la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea Bucuresti.
"Exista o triada de emotii negative care ne tulbura psihologic: invidia, gelozia si rivalitatea. Ele sunt inrudite pentru ca privesc felul in care oamenii se percep in raport cu posesia. Toate aceste emotii pot fi controlate daca ne percepem realist avantajele si dezavantajele, pentru ca meritocratia bine gandita amelioreaza aparitia acestor stari emotionale negative", considera psihologul Aurora Liiceanu.

Foto: pexels.com

Senior Editor Manager.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 4.75 din 5 - 2 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
Protectia Datelor cu Caracter Personal
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Protectia Datelor cu Caracter Personal
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Protectia Datelor cu Caracter Personal".


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

Protectia Datelor cu Caracter Personal


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016