Cum verifici uzura anvelopelor si de ce sa faci asta
anvelopeuzurabanda de rulare
Anvelopele fac parte din categoria celor mai importante consumabile ale unei masini. Uzura lor depinde de vechime, de mediul in care circula cel mai mult si de stilul de condus al soferului. Cauciucurile uzate peste masura nu doar te expun primirii unei amenzi de circulatie, ci pot chiar sa puna in pericol viata ta si a altor participanti la trafic. Iata cum poti verifica periodic gradul de uzura al anvelopelor pentru a anticipa momentul cand trebuie inlocuite.
Adancimea benzii de rulare
Banda de rulare a rotilor este singura suprafata de contact dintre masina ta si segmentul de drum pe care circula. In functie de materialul din care sunt confectionate, de tipul producatorului si de sezonul pentru care au fost fabricate acestea au un anumit model de banda de rulare. Canelurile create au rolul de a crea o priza intre masina si drum pentru aderenta, dar si de a respinge apa pluviala in lateral pentru evitarea derapajelor si a fenomenului de acvaplanare. Atunci cand ridurile scad peste masura, banda de rulare nu mai prezinta siguranta. Unii producatori instaleaza anumiti martori colorati diferit, care atunci cand devin vizibili trebuie sa te determine sa inlocuiesti cauciucurile. In lipsa lor trebuie sa masori periodic aceasta adancime. O poti face fie cu un aparat special de masurare, asemanator unui subler, fie cu ajutorul unei monede. Minimul prevazut de lege pentru a putea circula pe drumurile publice este de 1.6 milimetri in cazul autoturismelor. Cu toate acestea, nici un producator nu recomanda sa ajungi la nivelul de 2 milimetri sau mai putin pentru a te bucura de randamentul pneurilor.
Aspectul general al anvelopelor iti poate spune multe despre starea acestora. Pe langa adancimea canelurilor benzii de rulare trebuie sa verifici periodic starea acestora. In traficul urban aglomerat, in special din cauza liniilor de tramvai si a bordurilor urcate pentru a parca, pe flancul anvelopelor apar semne de taieturi. In timp, acestea ajung sa se adanceasca, distrugand practic cauciucul. Un alt semn vizibil de uzura este atunci cand presiunea nu mai rezista in roata. Acest lucru se poate datora fie unei valve defecte, fie unor cuie sau alte obstacole contondente care au slabit rezistenta cauciucului. Daca rotile ajung sa scoata zgomote in mers, poate fi din cauza problemelor la sistemul de directie sau chiar a uzurii anvelopelor. In orice caz, situatia trebuie verificata si remediata.
Data fabricatiei
Un semn mai putin vizibil al uzurii, dar deosebit de important, este data fabricatiei anvelopelor. Aceasta poate fi citita din informatiile inscrise pe flancul rotii, la indicele DOT. Spre exemplu, daca ai echipate pe masina
anvelope Continental, cauta indicele DOT si citeste ultimele patru cifre din aceasta secventa. Daca pe flanc scrie 3218, inseamna ca anvelopa este produsa in saptamana cu numarul 32 din anul 2018. Indiferent de aspectul rotilor si de adancimea benzii de rulare, producatorii nu recomanda sa circuli mai mult de 5 ani cu ele echipate pe masina. Materialul isi pierde din proprietati in acest interval de timp si nu te mai bucuri de randamentul pentru care a fost confectionat, indiferent de sezon, vreme sau infrastructura pe care circuli.
Verificarea periodica a uzurii anvelopelor te ajuta sa circuli in siguranta. De felul cum raspund cauciucurile la manevrele importante de accelerare, franare sau viraj depinde siguranta ta si a celorlalti participanti la trafic. Echipeaza masina doar cu anvelope de sezon si respecta indicatiile producatorului auto cu privire la presiunea necesara pe fiecare punte. Atunci cand anvelopele dau semne de uzura peste masura sau de imbatranire, pregateste-te sa le inlocuiesti pentru a fi in continuare sigur pe sosele.