Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Guvernatorul Isarescu s-a razgandit: piata "inghite orice"


Guvernatorul Isarescu s-a razgandit: piata inghite orice
de la 11 Feb. 2014
Guvernatorul Isarescu s-a razgandit: piata "inghite orice"
Tags: pret benzinapret motorinascumpiri benzinascumpiri motorinamugur isarescuinflatiemajorare accize

Daca in urma cu 3 luni, guvernatorul Mugur Isarescu avansa un impact inflationist de 0,2% al majorarii accizelor la benzina si motorina si al modificarii modului de calcul al acestora, noul raport asupra inflatiei estimeaza un impact de 0,5% si o scumpire a combustibililor cu 5,4%. Ce s-a intamplat intre timp de si-a schimbat guvernatorul opinia?

Pretul international a evoluat relativ constant, aflandu-se la 108,71 dolari pe baril, e drept peste prognoza de 104.2 dolari a BNR din acel moment, si mult mai apropiat de media anuala a ultimilor trei ani, de 108 dolari pe baril. Chiar si cursul leu/dolar, desi a oscilat intre timp, se afla tot in apropierea nivelului de 3,28 lei/dolari. insa chiar si daca barilul s-ar fi situat la 104 dolari, impactul asupra pretului carburantilor ar fi fost de 2,55%, sau 14 bani/litru, in timp ce presiunea fiscala ce ar fi impusa asupra pretului benzinei si motorinei de modificarile legislative va fi de aproximativ 9%, sau 50 de bani pe litru. Ceea ce face ca inclusiv actuala prognoza de majorare a pretului carburantilor cu 5,4% sa fie una optimista. Pentru ca intreaga presiune fiscala sa fie absorbita de ieftinirea pretului international al Brent-ului, ar trebui, in primul rand ca Ural-ul (principalul tip de titei utilizat de companii in formula de calcul a pretului carburantilor) sa nu-si continue evolutia ascendenta in raport cu Brent-ul si, totodata, acesta din urma sa se ieftineasca cu cel putin 19,8 dolari pe baril.

Deci pe se ce baza guvernatorul cand estima un impact minim al majorarii accizelor? Pe "bunavointa" companiilor, se pare. "Piata nu inghite orice", a fost prima sa reactie cand a fost intrebat de potentialul impact inflationist al principalei masuri fiscale adoptate de guvernul Ponta pentru 2014. "O sa inghita de exemplu producatorul, de multe ori inghite producatorul, strange cureaua, işi mai micsoreaza din profit, işi mai trece pe eficienta (...) Va dau o lista foarte lunga cu ce poate sa faca un producator care doreste sa ramana in piaţa. Sa-şi creasca şi productivitatile, sa mai reduca din birocratia interna, deci are metode", declara Mugur Isarescu in urma cu trei luni.

Singura problema este ca nicio companie privata nu este o institutie caritabila. De ce ar suporta companiile finantarea unei campanii electorale, din moment ce toate veniturile suplimentare obtinute se duc catre administratiile locale

Pentru a-si asuma o mare parte din majorarea de accize, si a nu o transfera consumatorului, companiile ar trebui sa aiba stimulente economice in acest sens. Numai ca majorarea de accize a distrus aceste stimulente. Daca inaintea majorarii accizelor si modificarii modalitatii de calcul a acestora, comerciantii luau partea leului din pretul carburantilor (51%, in cazul benzinei, respectiv 54% in cazul motorinei, restul fiind accize si TVA), de la 1 aprilie raportul se va schimba dramatic. Statul va percepe numai putin 57-58% din pretul benzinei si 53-54% din pretul motorinei. Ce interes au comerciantii sa regleze raportul oferta cerere din volum si nu din pret? Niciunul, atat timp cat majorarea volumului vandut la un pret mai mic nu va face altceva decat sa creasca procentul de care va beneficia statul, ca urmare a caracterului fix al accizei. Daca opteaza pentru un volum mai redus la un pret mai mare, in schimb, comerciantii ar putea creste procentul de care vor benefici ei in detrimentul celui al statului.

Nu stia Isarescu aceste lucruri atunci cand a estimat un impact de 0,2% al majorarii accizelor asupra inflatiei? Probabil ca le stiia, numai ca in fisa postului de guvernator figureaza si "ancorarea anticipatiilor inflationiste". Utilizarea abuziva a ceea ce in termeni de politica monetara se numeste "moral suasion", conduce, insa, la compromiterea unui alt element esential pentru o banca centrala: credibilitatea. Daca realitatea se incapataneaza sa-ti contrazica intotdeauna estimarile, nimeni nu mai crede in tine. Sau poate torturezi realitatea (datele statistice) pana aceasta marturiseste! Pentru ca "piata inghite orice", asa cum i-a demonstrat istoria recenta guvernatorului.




Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

1 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

carmen 2014-02-12 09:12:47
Ar trebui sa stie ca "piata inghite orice " pe un termen scurt sau mediu, dar deja neperformanta si coruptia nu mai pot fi musamalizate cu aceste disertatii...Ne costa multa incompetenta, nepotismul , coruptia...Are o sarcina deosebit de grea Dl Isarescu sa pastreze aceasta "corabia" a economiei pe linia de plutire...E practic imposibil!
Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016