7 trenduri care transforma radical locul de munca
trendurilocuri de muncatehnologieculturadellstudiu
Ai putea crede, la prima vedere, ca modurile in care tehnologia transforma locurile de munca si cultura organizatiei sunt vizibile si nu necesita o enumerare. Pe de alta parte, tehnologia avanseaza atat de rapid, incat creierul nostru "nu poate tine pasul cu aceasta".
DELL a realizat un studiu foarte interesant, intitulat
Evolving Workforce, care analizeaza trendurile tehnologice de la birou. Tehnologia contribuie din plin la evolutia fortei moderne de munca si Dell a identificat, in acest sens, 7 elemente esentiale.
I. Crowdsourcing-ul. Tot mai multi angajatori se bazeaza pe flexibilitatea oferita de munca la distanta si forta de munca distribuita. Dell estimeaza ca acest trend va creste in popularitate, dar nu fara obstacole.
Angajatii tai CU NORMA INTREAGA nu vor fi incantati de faptul ca angajatii PART TIME, care lucreaza de acasa, primesc mai multe sarcini decat ei. O sa se creeze o prapastie intre angajatii valorosi si cei mai putin inzestrati profesional, iar prezenta in birou va deveni mai putin importanta decat productivitatea si eficienta muncii depuse.
II. Noile masuri ale productivitatii. In conditiile in care angajatii vor lucra de la distanta, productivitatea NU se va mai masura in ore muncite, ci in REZULTATE. Problemele cauzate de dezechilibrul dintre viata personala si cea profesionala se vor inmulti, deoarece linia trasata intre MUNCA si ACASA devine tot mai subtire. Cum o sa "cantaresti" productivitatea? Avem vesti bune si proaste pentru tine si echipa ta.
Pentru angajatii care se vor adapta la noile tendinte de pe piata muncii, acest fenomen va fi benefic, le va oferi mai multa independenta - cat timp inregistreaza rezultate bune. In calitate de angajator, iti va fi mai greu sa analizezi si sa recompensezi angajatii si va trebui sa te concentrezi asupra fiecarui membru al echipei in parte.
III. Schimbarea atitudinii cu privire la adoptarea dispozitivelor mobile. Am tot vorbit despre acest trend in ultima vreme. Tot mai multe instrumente tehnologice sunt la indemana angajatilor, mai ales a celor tineri si acestea au utilizari multiple.
Pentru candidatii la un job, posibilitatea implementarii BYOD (bring your own device) la locul de munca este foarte atractiva si TREBUIE sa te adaptezi. In acelasi timp, trebuie sa dispui de unele protocoale serioase de securitate si procese prin care sa iti protejezi business-ul de riscurile privind furtul de date confidentiale.
IV. Conflictul intre generatii. Nu este o noutate faptul ca "tinerii digitalizati" si angajatii mai batrani nu se inteleg bine. Studiul Dell arata ca aceasta prapastie se va adanci. In conditiile in care tehnologia avanseaza cu viteza luminii, chiar si o diferenta de doi ani poate face diferenta.
Cu alte cuvinte, angajatii mai inaintati in etate "se inteleg" altfel cu tehnologia decat cei mai tineri. Indiferent de varsta, fiecare generatie isi doreste sa utilizeze tehnologia cu care este familiarizata. Asta inseamna ca oamenii refuza sa se adapteze si te vei confrunta cu provocari si mai mari, pentru a impaca pe toata lumea.
V. Valori versus reguli. Tehnologia te va ajuta sa monitorizezi mai bine activitatea angajatilor la locul de munca, releva acelasi studiu Dell. Dar interesul tot mai mare al unor angajati de a lucra in companii "cu principii inalte" si o cultura sanatoasa va spulbera mitul tehnologic. Dell estimeaza ca firmele mici vor reusi sa impartaseasca mai bine valorile esentiale cu angajatii, decat marile corporatii.
Un exemplu elocvent dat de Dell in acest sens este ZAPPOS. In conditiile unui mediu ostil, in care echilibrul dintre viata personala si cea profesionala se clatina, este cu atat mai important pentru angajati sa simta ca muncesc pentru o cauza, pentru un principiu, ca activitatea lor are o insemnatate. Cand principiile business-ului tau sunt aliniate cu cele ale angajatilor, acestia vor avea mai multa incredere in tine.
VI. Administratorul IT va purta mai multe "palarii". Angajatii de astazi apreciaza linistea, autonomia si liberul arbitru la locul de munca.
Ei vor putea utiliza orice dispozitiv vor dori, astfel incat rolul administratorului IT va fi mai complex. Daca dotarile tehnologice IT&C ale locului de munca "fac parte" din satisfactia angajatului, managerul IT va fi nevoit sa isi cultive noi aptitudini - sa se adreseze fiecarui angajat in parte.
VII. Inovatia implementata chiar de angajati. Angajatii vor sa-si aleaga singuri programele cu care vor lucra. Dell estimeaza ca acestia vor ADAPTA programele existente cerintelor muncii lor. Angajatii nu trebuie sa fie tehnicieni IT, ca sa adapteze aceste tehnologii la specificul companiei in care activeaza.
De exemplu, multi angajati utilizeaza retelele sociale pentru a comunica si a colabora eficient, in interiorul firmei. Angajatii investesc mai multa atentie si daruire intr-o aplicatie, atunci cand li se permite sa o aleaga in functie de necesitatile profesionale. Daca ar fi sa rezumam studiul Dell la un singur cuvant, acela ar fi ALEGERE. Angajatii vor sa aleaga cand, unde si cum sa lucreze si mai ales, ce instrumente sa utilizeze.