Cum sa cresteti eficienta angajatilor
Un capriciu sau o metoda reala de crestere a eficientei angajatilor?
Contracte si Acte Esentiale pentru Managementul Resurselor Umane din firma dvs.
Ce inseamna delegarea autoritatii?
Imputernicirea (sau delegarea autoritatii) este un concept din domeniul managementului resurselor umane care, in ultimii ani, a devenit popular in randurile managerilor generali din S.U.A. si Europa.
Ideea este in aparenta simpla: angajatii unei organizatii, indiferent de nivelul la care actioneaza, sunt responsabili pentru propriile lor actiuni. Lor le-a fost conferita autoritatea de a lua decizii referitoare la munca lor, in ideea ca, daca li se da un anume grad de proprietate asupra muncii lor, sunt mai multe sanse sa-si indeplineasca atributiile bine. Ei isi multumesc clientii si participa din plin la viata organizatiei.
Necesitatea de a delega autoritatea nu vine din dorinta conducerii de a-i face pe angajati mai fericiti, cu speranta ca astfel vor fi mai productivi. Aceasta era valabil in anii 60, cand autoconducerea incepea sa prinda teren.
Astazi, imputernicirea se impune ca urmare a unor cerinte ale afacerilor, de importanta vitala pentru succesul companiei: reactia rapida la solicitarile clientiilor, interconexiuni functionale la diverse niveluri si nevoia de a profita de anumite situatii ivite pe parcursul desfasurarii activitatii, situatii care au un caracter local si sunt prea efemere sau prea numeroase pentru a permite un proces centralizat de luare a deciziilor.
Daca imputernicirea inseamna a conferi putere de decizie, care sunt deciziile care trebuie sa fie luate de angajati? Raspunsul nu este simplu.
Aceasta a fost problema in multe programe bazate pe delegarea autoritatii. La nivel fundamental, raspunsul trebuie sa fie: Orice decizie considera salariatul ca este oportuna la momentul respectiv. Fara acest nivel de libertate de actiune, nu se poate spune cu adevarat ca salariatii au fost imputerniciti. In limite mai largi, salariatul trebuie sa fie cel care decide ce poate hotari de unul singur si cand trebuie sa apeleze la nivelurile ierarhice superioare.
Metoda nu e lipsita de risc, atat pentru salariat, cat si pentru manager. Angajatul este mai expus, iar managerul are mai putin control asupra situatiei. Este ceva caracteristic pentru organizatia care aplica delegarea autoritatii.
Autor:
George Marin, redactor sef
Manager.ro si coordonator la
Revista de Afaceri, Bani si Profit
Ultimele NOUTATI
Mediul privat isi revine? Scade puternic numarul firmelor care isi suspenda activitatea
Oficial! Se dau salarii compensatorii pentru acesti angajati din Romania
Fondatorul 5 to go readuce la viata un brand legendar din comunism: surpriza care va rescrie istoria
Greu de crezut? Un scaun de birou ergonomic poate face un angajat mai productiv!
Partenerii nostri
Desfiintarea unor posturi. Procedura, etape, conditii
Dreptul la pensia privata din Pilonul II. Cum, cand si in ce mod se poate retrage suma depusa?
Accesul in REGES ONLINE pentru angajatori. Aspecte esentiale, explicate pas cu pas
Obligatii fiscale pentru medici: Ghid ANAF privind impozitul pe venit si contributiile sociale
PatrimVen: Ce este, cum functioneaza si cine are acces la datele tale
Contractul de mandat: Care sunt obligatiile unui administrator
Cum functioneaza tichetele de masa: Ce sunt, cine le emite, ce spune legea
Te-ar putea interesa si