Chipul uman din mijlocul rapoartelor. De ce nu functioneaza programele de well-being in companii

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Chipul uman din mijlocul rapoartelor. De ce nu functioneaza programele de well-being in companii Chipul uman din mijlocul rapoartelor. De ce nu functioneaza programele de well-being in companii
de Mihaela Pascu la 11 Apr. 2016
Urmareste-ne pe Google News
programe well-beingwellnesscompaniiangajatiechilibruplanuri de wellness

Cifre, statistici, analize si prognoze. In spatele fiecarei pagini, oameni. Dincolo de obiective si planul pe un an, oameni. La finalul unui proiect si dincolo de cresterea productivitatii, oameni. Nu intamplator amintim ca la Universitatea Stanford exista un Centru de Cercetare si Educatie pentru Compasiune si Altruism. Emma Seppala e unul dintre profesorii cercetatori din cadrul acestui departament.


Daca ar trebui sa fie valori subintelese, nascute si crescute sub membrana protectoare a fiecaruia dintre noi, contextul actual aminteste cat de necesara se dovedeste, in fapt, existenta unui astfel de centru. Intr-o analiza pentru Harvard Business Reviews, Seppala atrage atentia asupra directiei gresite pe care o adopta cele mai multe companii atunci cand considera ca fac un bine angajatilor.

Vorbim, mai exact, despre planuri de wellness, despre programe cat mai variate de masuri care ar trebui sa ii faca pe salariati sa fie mai fericiti, mai productivi, mai multumiti de ceea ce fac, de salariu, de sefii lor, de colegi si, in principiu, de lumea inconjuratoare. Nu e greu de ghicit ca cele mai multe astfel de programe esueaza.

Intr-o lume in care informatia este cea care pare sa ne sufoce timpul liber fara sa ne dam seama, intr-un prezent in care pare din ce in ce mai greu sa ne organizam si sa pastram un echilibru sanatos intre viata profesionala si cea personala, astfel de programe de wellness nu doar ca sparg echilibrul fragil incercand sa patrunda in viata privata a angajatilor, dar ii fac pe acestia sa se simta cu mult mai stresati, obositi si incarcati cu responsabilitati.

Cand fericirea devine o sarcina de munca pe lista de activitati impuse in schimbul unui salariu lunar, e clar ca cei mai multi salariati care nu se simt deloc implicati in ceea ce fac vor adauga si acest sentiment in categoria lucrurilor fata de care nu mai au niciun fel de sentiment in afara de cel de respingere.

Companiile de asigurari propun planuri, invadeaza companiile si umplu mesageriile cu oferte si masuri care nu ar trebui, in viziunea lor, sa lipseasca din viata unui angajat fericit si productiv. Managerii se supun si cred orbeste in ceea ce suna ca fericirea garantata in schimbul unui program creat de cineva care nu te cunoaste. Fericire si sanatate-sablon, aplicate in mod egal oamenilor care ar trebui sa reactioneze la fel si sa devina, intr-un timp programat, nu doar fericiti, ci si productivi. Pentru ca cele doua, in viziunea companiilor care vin cu aceste oferte, merg mana-n mana.

De cealalta parte, angajatorii ofera recompense financiare. Un bonus pentru cei care-si fac analizele de sange. O marire de salariu pentru curajosii care-si propun sa-si scada nivelul de colesterol in urmatoarele zece zile. 15 procente in plus, la final de luna, pentru cei care-si mentin glicemia in cotele normale.

Revenind la ceea ce spune Seppala, studiile nu demonstreaza ca aceste campanii au vreun efect pozitiv. Dimpotriva, spun aceleasi rezultate, ofertele de tip wellness nu fac decat sa se transforme in surse de stres pentru salariati (de unde si nivelul de cortizol crescut, desigur).

Lasand orice iz de gluma la o parte, bolile de inima sunt mult mai frecvente in cadrul companiilor care nu-si protejeaza suficient de bine angajatii de stres. Productivitatea se poate obtine si cu ajutorul unui manager care conduce prin puterea exemplului, prin empatie si printr-o atitudine sincera si incurajatoare fata de salariati.

Ca nevoi de baza, amintesc cercetatorii, dupa mancare si adapost, avem nevoie de relatii sociale pozitive. Ca sa fim cu adevarat “bine”, oricare ar fi aceasta definite in cadrul unui program de well-being, trebuie sa nu ne indepartam de comunicarea deschisa bazata pe respectul reciproc, empatie, incredere si munca in echipa. Sa ne indepartam, ca manageri, macar putin, de cifre, statistici si rapoarte, adoptand o abordare care vede in centrul paginilor umplute de cifre un chip uman.
Redactor Manager.ro
Experienta de 5 ani in management si marketing online

Ultimele NOUTATI

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
Ultimele stiri economice

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor

today04 Iul. 2025
2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari
Companii

2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari

today04 Iul. 2025
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Companii

Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari

today04 Iul. 2025
Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale
Economie

Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale

today04 Iul. 2025
7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale
Economie

7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale

today04 Iul. 2025
Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%
Companii

Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%

today04 Iul. 2025
Analiza Pwc. Rezolvam pe moment criza bugetara, dar iesim din cercul vicios al cheltuielilor marite care atrag cresteri de taxe?
Economie

Analiza Pwc. Rezolvam pe moment criza bugetara, dar iesim din cercul vicios al cheltuielilor marite care atrag cresteri de taxe?

today04 Iul. 2025
Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?
Ultima ora

Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?

today04 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x