Resurse umane - Strategii si tehnici de motivare

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Resurse umane - Strategii si tehnici de motivare
de Manager.ro la 03 Sep. 2009
Urmareste-ne pe Google News
resurse umanemanagerafaceri


                Cum pot fi motivati oamenii ce par imposibil de motivat

   Cei care au avut ocazia sa viziteze un parc de distractii al companiei Walt Disney au remarcat cu siguranta un lucru ce poate fi catalogat drept neobisnuit sau chiar ciudat. Nu este vorba de prezenta uriaselor personaje din filmele de desene animate, ci de faptul ca, aproape in orice moment, o persoana care poarta un ecuson sau o uniforma cu insemnele companiei se opreste din drum si se apleaca pentru a ridica si a arunca la cos un ambalaj, o hartie, un pahar de carton sau orice alt tip de deseu aruncat de altcineva. Personalul executiv face acest lucru, sefii de zona o fac la randul lor, angajatii temporari, chiar si directorii nu se sfiesc sa se aplece pentru a ridica hartii de pe jos.


Si acest lucru este facut in conditiile in care nu exista vreo recompensa pentru acest tip de activitate. Nu exista un sistem de bonificatie prin care, la fiecare 15 reziduuri indepartate, salariatul sa primeasca un spor de 5 E. Mai mult, nu exista niciun sistem de monitorizare a salariatilor pentru a-i penaliza pe cei care nu o fac. Si totusi, oamenii o fac.

Managementul resurselor umane din firma dvs. necesita adesea o atentie deosebita, deoarece lucrati cu... oameni. De aceea, orice forma de comunicare scrisa intre dvs. si acestia trebuie sa contina conditii clare pentru stabilirea unor relatii de munca principiale. Conditii care, in orice situatie, sa va "asigure spatele". Corecte din punct de vedere legal si avantajoase din punct de vedere financiar pentru firma dvs.

Acum, poate ca adunarea gunoiului nu este principala grija in majoritatea firmelor, dar sigur exista o multime de alte lucruri pe care un angajator si le-ar dori de la salariatii sai.

Iar ca sa obtina aceste lucruri nu trebuie decat sa parcurga cinci pasi simpli catre implicarea personalului in problemele companiei.

Pasul 1: Expunerea clara a scopului urmarit si a motivelor

Adesea, cauza neindeplinirii anumitor obiective nu o constituie lipsa de motivatie a salariatilor, ci lipsa de informare a acestora. Personalul de conducere dezbate aceste obiective cu omologii sau superiorii, care sunt la randul lor familiarizati cu problemele. De aceea ei pierd din vedere faptul ca subordonatii nu au cunostinta de tintele urmarite, avand senzatia ca toti salariatii sunt la fel de informati in aceasta privinta. Lucru care, de cele mai multe ori, nu este adevarat. 

Este vital ca un manager sa-si gaseasca timp pentru a explica tuturor angajatilor, indiferent de pozitia lor in cadrul firmei, care sunt nevoile ce trebuie indeplinite si de ce. Mai ales de ce. Stiind aceste lucruri, oamenii sunt capabili sa ia decizii zilnice fundamentate.

Obiectivele trebuie intotdeauna sa includa indicatori cuantificabili numeric si termene-limita. Un obiectiv gen "imbunatatirea serviciilor catre clienti" este nebulos, iar oamenii nu vor sti ce au de facut pentru a-l indeplini. In acest caz, "incepand cu intai iunie, timpul de onorare a unei comenzi va fi de maximum 24 de ore" ar reprezenta o tinta clara, pe care angajatul o poate vizualiza si realiza.

Pasul 2: Implicarea oamenilor in gasirea solutiilor

Oamenii sunt mult mai dornici sa se angajeze la ceva din proprie initiativa. In acest sens, managerii ar trebui sa-si implice salariatii in alegerea tintelor pe care grupul (compania, departamentul) are nevoie sa le atinga. Daca acest lucru nu este posibil, oamenii trebuie implicati in gasirea cailor de realizare a obiectivelor. Implicarea lor va deschide oportunitati pentru aflarea celor mai bune solutii.

Antrenorii de succes folosesc aceasta tehnica de baza. Echipa priveste ore intregi inregistrari ale propriilor meciuri, precum si ale adversarilor, pentru a descoperi punctele slabe ale echipei proprii si ale competitorilor, jucatorii fiind incurajati sa sugereze solutii pentru a castiga. Antrenorul, oricat de aproape ar fi de teren sau oricat de multe inregistrari ar urmari, este in afara jocului. Perspectiva jucatorilor sau a angajatilor care sunt in mijlocul actiunii poate fi sensibil diferita de a antrenorului sau a managerului.

Pentru aceasta nu uitati ca orice firma are nevoie de un regulament de ordine interioara, conform legislatiei in vigoare. Un astfel de model gasiti pe CD-ul Contracte utile pentru Managementul Resurselor Umane.

Daca aceste perspective nu sunt incorporate in solutia aleasa, se pot intampla doua lucruri. In primul rand, cei care se afla in focul actiunii vor avea sentimentul ca nimanui nu-i pasa de parerea lor si vor deveni dezinteresati de joc. In al doilea rand, deciziile vor fi luate fara a tine cont de toate datele problemei. Ambele situatii vor influenta negativ progresul in directia atingerii obiectivelor.

Pasul 3: Explicarea regulilor jocului

Stiti, cu siguranta, cum se desf­asoara lucrurile atunci cand cineva joaca pentru prima oara un joc oarecare. In fazele incipiente ale procesului de invatare, la fiecare cateva minute, novicele este atentionat ca una sau alta dintre actiunile sale este fie incorecta, fie impotriva regulilor. Intotdeauna, in aceste situatii, incepatorul se simte extrem de frustrat.

Acest scenariu se petrece adesea la locul de munca. Angajatilor li se da o tema, dar nu li se ofera intotdeauna toate datele, parametrii sau regulile. Dupa saptamani de munca la un proiect, cand isi prezinta realizarile, li se spune ca trebuie sa faca modificari majore din cauza unor factori de care aud pentru prima oara. Acest lucru este extrem de demoralizator si trebuie sa fie evitat cu orice pret. Oamenii sunt in stare sa gaseasca solutii aproape oricarei probleme, dar ei au nevoie sa cunoasca regulile dupa care se desfasoara jocul.

Pasul 4: Armonizarea obiectivelor proprii oamenilor cu cele ale organizatiei

Exista un motiv specific fiecarui angajat pentru a merge la munca. Managerii care reusesc sa-si motiveze oamenii sunt cei care cunosc obiectivele fiecaruia dintre salariatii lor. In fiecare zi, ei nu fac altceva decat sa-si ajute oamenii in atingerea acestor asteptari. Un adevarat lider nu numai ca intelege aceste motive, dar si cum se integreaza ele in viata salariatilor.

Uneori, este nevoie de interventia conducatorului pentru a-si ajuta oamenii sa-si defineasca scopurile prioritare din viata. In momentul in care o persoana nu mai gandeste "Muncesc din greu pentru a castiga bani", ci "Trebuie sa muncesc pentru a fi capabil sa-i ofer fiicei mele accesul la o scoala care ii va da sansa de a face ceea ce-si doreste in viata", deja exista o mare diferenta in felul in care isi priveste slujba.

A intelege ca cineva poate veni la munca in scopul castigarii unei experiente necesare pentru derularea propriei sale afaceri candva, in viitorul apropiat sau indepartat (ca sa dam doar un exemplu), inseamna pentru manager capabilitatea de a vorbi pe limba acelei persoane. De asemenea, conducatorul ii va putea incredinta acelui salariat responsabilitati in aria sa de interes, reamintindu-i ca ceea ce face pentru companie se inscrie in directia atingerii scopurilor personale.

Liderii care reusesc sa-si ajute salariatii in atingerea propriilor tinte nu au niciodata probleme legate de motivarea acestora. Implinirea propriilor obiective este calea prin care ei sunt in permanenta motivati. Tot ceea ce are de facut managerul este sa gaseasca conexiunile intre scopurile personale si nevoile organizatiei.

Pasul 5: Influentele negative trebuie indepartate din echipa

Nimic nu reprezinta o frana mai eficienta in calea progresului decat o persoana care este nemultumita doar de dragul de a fi nemultumita. Aceste persoane nu numai ca demoralizeaza echipa, dar consuma timp si energie care ar trebui consumate pentru atingerea obiectivelor. Acest lucru nu inseamna indepartarea din echipa a persoanelor cu simt critic.

Cineva care spune: "Stati asa, cred ca exista o cale mai buna de a face lucrurile" se poate dovedi o resursa valoroasa. Cineva care insa nu face decat sa spuna in fiecare zi: "Nu o sa reusim niciodata" nu va face decat sa-i tina pe toti pe loc. O asemenea persoana trebuie indepartata si inlocuita cu cineva capabil sa sustina si sa incurajeze eforturile grupului.

Un manager care incearca sa-si determine oamenii sa contribuie la crearea unei ambiante placute pentru vizitatori (este valabil pentru orice alt obiectiv pe care o companie si l-ar putea fixa) trebuie sa fie in primul rand constient ca oricine este posibil sa devina un lider de succes, in stare sa-si motiveze angajatii. Este nevoie doar sa inteleaga care sunt pasii ce trebuie facuti si sa aiba dorinta de a face acesti pasi.

Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Resurse umane

Ultimele NOUTATI

Schimbare importanta in pensii! Daca ai sub 2000 de lei, vei primi bani in plus din ianuarie 2025!
Economie

Schimbare importanta in pensii! Daca ai sub 2000 de lei, vei primi bani in plus din ianuarie 2025!

today08 Dec. 2024
Criza economica loveste fermele romanesti: Angajatii sunt concediati pe banda rulanta! Ce urmeaza?
Economie

Criza economica loveste fermele romanesti: Angajatii sunt concediati pe banda rulanta! Ce urmeaza?

today07 Dec. 2024
Vezi cine sunt copiii care vor primi aproape 800 de lei pe luna din ianuarie 2025
Economie

Vezi cine sunt copiii care vor primi aproape 800 de lei pe luna din ianuarie 2025

today06 Dec. 2024
BREAKING NEWS. CCR a anulat primul tur al alegerilor prezidentiale
Ultimele stiri economice

BREAKING NEWS. CCR a anulat primul tur al alegerilor prezidentiale

today06 Dec. 2024
Salariatul lipseste de la program, invocand o urgenta medicala in familie. Cum trebuie sa procedeze angajatorul?
Companii

Salariatul lipseste de la program, invocand o urgenta medicala in familie. Cum trebuie sa procedeze angajatorul?

today06 Dec. 2024
Incepand cu 2025, soferii vor scapa de hartii! Care e documentul care va putea fi prezentat in format digital?
Noutati auto 2024 - stiri din domeniul auto

Incepand cu 2025, soferii vor scapa de hartii! Care e documentul care va putea fi prezentat in format digital?

today06 Dec. 2024
Cum sa creezi un birou organizat cu ajutorul unui dulap metalic
Life Style

Cum sa creezi un birou organizat cu ajutorul unui dulap metalic

today06 Dec. 2024
Cum sa creezi un birou organizat cu ajutorul unui dulap metalic
Life Style

Cum sa creezi un birou organizat cu ajutorul unui dulap metalic

today06 Dec. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Vezi cine sunt copiii care vor primi aproape 800 de lei pe luna din ianuarie 2025
Economie

Vezi cine sunt copiii care vor primi aproape 800 de lei pe luna din ianuarie 2025

today06 Dec. 2024
BREAKING NEWS. CCR a anulat primul tur al alegerilor prezidentiale
Ultimele stiri economice

BREAKING NEWS. CCR a anulat primul tur al alegerilor prezidentiale

today06 Dec. 2024
Salariatul lipseste de la program, invocand o urgenta medicala in familie. Cum trebuie sa procedeze angajatorul?
Companii

Salariatul lipseste de la program, invocand o urgenta medicala in familie. Cum trebuie sa procedeze angajatorul?

today06 Dec. 2024
Incepand cu 2025, soferii vor scapa de hartii! Care e documentul care va putea fi prezentat in format digital?
Noutati auto 2024 - stiri din domeniul...

Incepand cu 2025, soferii vor scapa de hartii! Care e documentul care va putea fi prezentat in format digital?

today06 Dec. 2024

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x