Transportatorii Rutieri vor o tara ca afara
transportatorirutierio tara ca afararespectarea legislatieilicenta de transport
Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) isi doreste respectarea legislatiei europene, "fara inventii si inflorituri".
"Ne-am dori ca legislatia in Romania sa se supuna strict legislatiei europene, fara niste inventii si inflorituri de natura balcanica, care au aparut la un an, un an jumatate dupa ce am aderat la Uniunea Europeana, cand lumea a constatat ca se pot interpreta aceste legislatii si atunci oamenii au inceput sa o foloseasca in zona crearii de bariere administrative, la cresterea birocratiei", a declarat secretarul general al UNTRR, Radu Dinescu.
Acesta este de parere ca nerespectarea legislatiei europene si adaptarea legilor consuma bani si timp. "Practic, mai mult timp pierdut de companiile de transport pentru obtinerea de documente, cu costuri mai mari", a adaugat secretarul.
Romania nu respecta prevederile europene in ceea ce priveste licenta de transport pentru o firma. In Uniunea Europeana, daca agentul economic face dovada capacitatii financiare a fiecarui vehicul, acesta va primi o copie a licentei pentru fiecare vehicul, dupa ce a primit licenta de transport. Cu aceasta, agentul economic poate calatori in toata Uniunea. Copia este valabila pe o perioada de 10 ani, la fel ca licenta de transport. Ea se emite o singura data si nu este personalizata cu numarul de inmatriculare al vehiculului.
In opozitie cu ceea ce fac europenii, Romania acorda copia conforma o data pe an si cuprinde si numarul de inmatriculare al vehiculului. Procedura costa 260 de lei.
Legislatia europeana este, astfel, mult mai flexibila si in folosul transportatorilor. "In loc sa ai o hartie valabila 10 ani pentru orice masina pe care o operezi, pentru ca ai facut dovada de capacitate financiara pentru 10 sau 20 de masini, o ai un an si o ai pe numar de inmatriculare. Daca intr-un an schimbi masina, iti trebuie alta. In 10 ani poti sa-ti schimbi parcul auto, pentru ca ai leasing, termini leasingul, vinzi, cumperi, ideea este ca poti opera in 10 ani atatea masini pentru cate ai dovedit capacitatea financiara, conform legislatiei europene", a explicat Dinescu.
Mai mult, Romania are un termen de 15 zile pentru reinnoirea unei copii conforme, care aduce pagube transportatorilor si nemultumiri clientilor. "Dupa ce ca in fiecare an trebuie sa reinnoiesti acest document, trebuie sa platesti si o suma care, cumulat, depaseste cu mult suma platita in Germania pentru acelasi document, plus ca, in cele 15 zile, masinile nu pot circula, mai ales in strainatate. Clientii nu pot intelege de ce trebuie sa fac eu o pauza cu trei masini si nu livrez marfa", s-a aratat nemultumit secretarul general al UNTRR.