Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

ANALIZA: Drepturile pacientilor n-au depasit faza de pionierat


ANALIZA: Drepturile pacientilor n-au depasit faza de pionierat
de la 18 Apr. 2012
ANALIZA: Drepturile pacientilor n-au depasit faza de pionierat
Tags: sanatatedrepturile pacientilorcarta europeana a drepturilor pacientilorlegea nr. 26/2003

Cu toate diferentele dintre sis­temele nationale de sanatate din tarile europene, consumatorii au asteptari asemanatoare privind drepturile lor funda­mentale, iar declara­tiile solemne privind "modelul social european" si dreptul de acces universal la sanatate nu sunt suficiente pentru a raspunde acestor asteptari.

Ca reactie la aceasta situatie, in care drepturile sunt afirmate in teorie, dar sunt negate in practica Active Citizenship Network, o asociatie a cetatenilor europeni a decis, in urma cu zece ani, sa redacteze in colaborare cu alte 12 asociatii nationale o carta europeana a drepturilor pacientilor. Carta prezinta 14 drepturi care vizeaza sa garanteze un "inalt nivel de protectie a sanatatii umane" si, totodata, sa asigure o inalta calitate a serviciilor furnizate de diferitele sisteme na­tionale de sanatate din Europa. Continutul sau se bazeaza in principal pe articolul 35 din Carta drepturilor fun­damentale ale Uniunii Europene, dar si pe documente ale Consiliului Europei si ale Organizatiei Mondiale a Sanatatii.
 
Insemnatatea Cartei
 
Desi nu este un text institutional, aceasta carta este primul act recunoscut privind drepturile pacientilor la nivelul Uniunii Europene si este citat ca referinta in documente ale Parlamentului european. In conditiile in care sistemele nationale de sanatate din fiecare stat membru al Uniunii Europene corespund unor realitati si cadre juridice diferite in privinta drepturilor specifice utilizatorilor, Carta permite consolidarea gradului de protectie a acestor drepturi in diferitele contexte nationale.
 
Ea poate fi, de asemenea, un instrument pentru armonizarea sistemelor nationale de sanatate si poate ajuta la recu­noasterea drepturilor consumatorilor.
 
In calitatea sa de transpunere a Cartei drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene in domeniul sanatatii, Carta europeana a drepturilor pacientilor ar trebui sa fie recunoscuta si res­pectata in fiecare stat membru al Uniunii Euro­pene, si aplicata pentru fiecare cetatean euro­pean fara distinctie de varsta, de gen, de religie sau de statut socio-economic.
 
Ziua europeana a drepturilor pacientilor
 
Carta europeana a drepturilor pacientilor este indisociabila de o alta initiativa a Active Citizenship Network, cea privind instituirea "Zilei europene a drepturilor pacienţilor", la 18 aprilie in fiecare an. Aceasta zi este deja inscrisa in calen­darele mai multor ministere ale sanatatii.
 
In 2010, o propunere de declaratie scrisa la initiativa a trei parlamentari europeni a fost depusa pentru a sustine crea­rea unei Zile Europene anuale a drepturilor pacientilor, cu scopul de a promova importanta drepturilor pacientilor si respon­sabilitatea factorilor institutionali de a garanta respectarea acestora. Desi declaratia nu a fost adoptata de Parlamentul European si Ziua euro­peana a drepturilor pacientilor n-a fost inca "oficializata", acest proiect a primit totusi, in 2011, o subventie de la Comisia Euro­peana prin Directia Generala Sanatate si Consumatori.
 
Legea romaneasca are multe pete albe 
 
In Romania, drepturile pacientului au fost reglementate la scurt timp dupa aparitia Cartei europene, prin Legea nr. 46 din 21 ianuarie 2003. Compararea celor doua documente ne arata, insa, "subtirimea" actului nostru normativ, in care sunt legiferate doar patru din cele 14 drepturi prezente in Carta: dreptul la informare, dreptul la consimtamant, dreptul la intimitate si la confidentialitate si dreptul la respectarea normelor de calitate.
 
E drept ca in Legea nr. 46 din 2003 apare o prevedere care nu figureaza ca atare in Carta europeana, si anume dreptul pacientului "de a fi respectat ca persoană umană, fără nici o discriminare", dar esenta acesteia se regaseste in mare masura in Carta, sub formularea "dreptul de acces la serviciile de sanatate": Serviciile de sanatate trebuie sa garanteze egalitatea de acces a tuturor, fara discriminare pe baza resurselor financiare, a locului de resedinta, a categoriei de boala sau a orarelor de acces la servicii.

Originalitatea romaneasca redusa astfel la dreptul pacientului de a fi respectat "ca persoana umana" pare insa o cerinta mai degraba poetica, in masura in care nu este insotita de prevederi simple si practice care sa o fundamenteze, cum ar fi dreptul la masuri de prevenire a bolii ori dreptul de reclamatie.
 
Iar daca unele drepturi din Carta europeana, precum dreptul la tratament personalizat sau libertatea de alegere, par inaplicabile, in acest moment, in Romania, altele pot si ar trebui sa fie legiferate, incepand cu dreptul elementar la respectarea timpului pacientilor si continuand cu dreptul la securitate (dreptul de a nu fi victima proastei functionari a serviciilor de sanatate sau a erorilor medicale) sau dreptul de a fi despagubit pentru daune fizice, morale ori psihologice cauzate de tratamente medicale inadecvate.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016