Cererea pentru tigari electronice a inceput sa functioneze in defavoarea producatorilor de tigarete, precum Altria, Lorillard si RJ Reynolds.
Companii producatoare de tigari electronice, precum NJOY, Vapor si Logic, investesc masiv in reclama si marketing, pentru a-si promova alternativele la tigarile clasice.
Producatorii de tigari electronice au "indraznit" sa isi lanseze spoturi tv in SUA si Marea Britanie. "Misiunea noastra este aceea de a devansa tigarile traditionale in preferintele oamenilor", a declarat CEO-ul NJOY, Craig Weiss, cel mai mare producator de e-tigarete din SUA, in functie de cota de piata. "Credem ca suntem varianta digitala a tigarilor "analogice"", a mai spus acesta.
Intre timp, vanzarile de tigari electronce au explodat, dublandu-se in ultimii doi ani la 300 milioane dolari (2012), cu un potential de crestere de un miliard de dolari, in urmatorii ani (estimari Goldman Sachs). Fenomenul a fost comparat cu cel generat de "lupta" bauturilor energizante cu iaurtul grecesc.
"Potrivit estimarilor noastre, consumul de tigari electronice l-ar putea depasi pe cel de tigari clasice in urmatorii zece ani", a declarat Bonnie Herzog, analist in domeniul tutunului pentru Wells Fargo.
Tigarile electronice functioneaza pe principiul vaporizarii lichidului cu gust de nicotina, care poate fi inhalat, imitand efectul fumatului, fara prezenta compusilor cancerigeni.
Totusi, succesul tigarilor electronice ar putea fi compromis de unele obstacole, precum cele legilative. SUA incearca sa le impoziteze cum se cuvine.
Momentan, tigarile electronice se incadreaza intr-o zona "gri" a impozitarii. FDA (Food and Drug Administration) din SUA va oferi in luna aprilie un cadru legislativ in vederea impozitarii tigarilor electronice. Agentia a pierdut lupta cu companiile de e-tigarete in 2010, dupa ce a incercat sa blocheze importurile de asemenea produse, punand la indoiala caracterul lor inofensiv.
"Trebuie sa realizam mai multe studii, pentru a vedea daca intr-adevar, tigarile electronice nu afecteaza sanatatea umana", a declarat Jennifer Haliski, purtatoare de cuvant a FDA.
Producatorii americani spun ca vor incerca sa combata comercializarea de tigari electronice de proasta calitate in SUA, dar se tem de viitoarele reglementari fiscale.
Minnesota a luat masuri pentru impozitarea tigarilor electronice si Hawaii urmareste acelasi lucru. "Guvernul va impozita aceasta industrie, pentru a recupera banii care ar fi trebuit sa vina dupa impozitarea tigarilor clasice", a declarat Eli Alelov, CEO-ul Logic, o companie de tigarete electronice situata in New Jersey.
Ray Story, CEO-ul Asociatiei Producatorilor de Tigari Electronice, a declarat ca majorarea impozitelor pentru e-tigarete va aduce beneficii pentru producatorii clasici de tigari, in defavoarea sanatatii americanilor. Marii producatori de tigarete clasice nu mai pot ignora trendul tigarilor electronice.
Anul trecut, Lorillard a achizitionat compania Blu Ecigs pentru 135 milioane dolari si RJ Reynolds a inceput sa produca propriile tigari electronice. Altria, producatorul american al tigarilor Marlboro, a stat deoparte, dar analistii estimeaza ca in curand va cumpara un producator de tigari electronice sau le va produce in propriile fabrici.
"Analizam cu atentie ce se intampla in aceasta industrie", a declarat un purtator de cuvant al Altria, sub protectia anonimatului, referindu-se la segmentul tigarilor electronice.