Brandurile sportului si sportul brandurilor
campionatul mondial 2018rusia 2018finala roland garrossimona halepfederer nikefederer uniqlo
Turneul Final al Campionatului Mondial de Fotbal din Rusia s-a incheiat cu victoria echipei Frantei in fata echipei Croatiei.
La "editiile" anterioare, lista companiilor capabile sa plateasca sume uriase pentru a-si face reclama la "mantinelele" FIFA era dominata de branduri arhicunoscute din Europa, SUA si Japonia.
In conditiile in care unii sponsori "traditionali" s-au retras din cauza scandalului de coruptie din cadrul FIFA, Turneul Final din 2018 a adus cea mai puternica prezenta a unor firme din China.
Asta, desi putina lume stie cu ce anume se ocupa, ce anume fac Wanda, Hisense, Vivo, Megniu sau Yadea, dar miliardele lor de yuani, transformati in sute de milioane de euro sau dolari sunt bani la fel de buni.
In acelasi timp, pe terenurile din Rusia, s-a dat o batalie intre companiile/marcile producatoare de echipament sportiv.
Gigantii sportului, Adidas si Nike, au mizat, primul pe Argentina, Belgia, Columbia, Egipt, Germania, Iran, Japonia, Maroc, Mexic, Rusia, Spania, Suedia, iar al doilea a pariat pe Anglia, Arabia Saudita, Australia, Brazilia, Coreea de Sud, Croatia, Franta, Nigeria, Polonia, Portugalia.
Si-au mai trecut numele pe echipamentul de joc Errea (pentru Islanda), Hummel (pentru Danemarca), New Balance (pentru Costa Rica si Panama), Puma (pentru Elvetia, Senegal, Serbia si Uruguay), Uhlsport (pentru Tunisia) si Umbro (pentru Peru).
Ironia face ca acest din urma brand (infiintat, in 1920, la Manchester, de catre fratii Humphrey), detinut, cativa ani, de Nike (de unde si contractul americanilor cu nationala Angliei, imbracata, in mod tradional, de Umbro) a inventat echipamentul modern pentru sport, in special fotbal si rugby.
Purtand echipamentul asta, Anglia a castigat singurul sau titlul de campioana mondiala, iar Brazilia pe patru dintre cele cinci.
Acum, castigator net al Turneului din Rusia 2018 a fost Nike, cu primele doua locuri, Franta si Croatia, plus locul al patrulea, Anglia, in timp ce Adidas a luat medalia de bronz, cu Belgia.
FIFA va recompensa selectionata Frantei cu 32,5 milioane de euro, Croatia va primi 23,9 milioane de euro, iar Belgia 20,5 milioane de euro. Pana si fiecare echipa care nu a trecut grupe va lua cate 6,8 milioane fiecare.
Trecand la tenis, tot ieri, s-a disputat finala de la
Wimbledon. A castigat Novak Djokovic, imbracat de Lacoste si incaltat de Asics, in fata sud-americanului Kevin Anderson, echipat, din cap pana-n picioare de Lotto.
La inceputul acestui an,
Simona Halep era primul numar 1 mondial din istoria tenisului modern, fara sponsor tehnic, dupa ce Adidas s-a zgarcit la contract.
Cu toate acestea, ea a castigat turneul de la Shenzen, si a ajuns in finala Australian Open. La o luna dupa asta, era oficializata relatia contractuala cu noul sponsor: Nike.
Numele zeitei victoriei (in limba greaca, nike/Nike inseamna victorie/zeita victoriei, iar cine pronunta ca atare, neamericanizat, nu greseste catusi de putin, in ciuda "corecturii" din partea vanzatorilor din magazinele de articole pentru sport) i-a purtat noroc zeitei tenisului romanesc, ea castigand, in sfarsit, un Mare Slem, si nu pe "oricare", ci pe acela pe care si-l dorea cel mai mult:
Roland Garros.
Daca ea ar fi jucat mai bine cu vechiul echipament, daca ar fi reusit sa castige la Roland Garros purtand rochita "no name", nu se stie.
Luna aceasta, unul dintre cele mai vechi parteneriate Nike-Roger Federer inceta, elvetianul gasind un nou sponsor... sau noul sponsor, UNIQLO, gasindu-l pe el. Federer sa te numesti si este greu sa rezisti unei oferte despre care se zvoneste ca se ridica la 300 de milioane de dolari, timp de zece ani.
Competitiile din sport, urmarite de sute de milioane de telespectatori aduc zeci miliarde de dolari brandurilor de echipament sportiv.
Dar, dupa cum am aratat, chiar daca istoria unei companii nu o ia nimeni (desi o poate cumpara), fara marketing permanent si agresiv, notorietatea si succesul oricarei afaceri se pot pierde rapid.
Cat despre consumatorul final, exista, din fericire, numeroase branduri de echipament care isi fac reclama mai mult prin excelenta produselor si mai putin prin afisarea obsesiva a unor sigle, puse, de multe ori, pe textile sau incalatari a caror calitate este sub pretentiile si sub preturile acestora.
Sursa foto: pixabay.com