20 decembrie, 2013, ora 13.02, este momentul in care a inceput licenta de operare ale celei mai noi generatii de trenuri de mare viteza, pe care le va folosi operatorul feroviar german, Deutsche Bahn.
Producatoarea noilor garnituri de trenuri de mare viteza, compania Siemens, a intarziat lansarea modelului denumit generic " Velaro D", ca urmare a unui dezacord in privinta detaliilor tehnice. Au trebuit sa treaca doi ani si o noua procedura de aprobare, pentru ca trenurile sa poata fi puse in circulatie in Germania. Ca urmare a acestei intarzieri, Siemens s-a angajat sa livreze 17 garnituri complete, in loc de 16, cate erau prevazute in contractul cu Deutsche Bahn. In plus, firma germana si-a cerut public scuze si va plati, probabil, si o suma compensatorie. In acest moment divizia de transport a Siemens a acumulat datorii de aproximativ 360 de milioane de euro, in mare parte datorita intarzierii lansarii modelului "Velaro D".
Este nevoie sa ne uitam catre inceputul anilor 2000, pentru a intelege ce s-a intamplat de fapt. Atunci, in urma unui accident care a avut loc la 3 iunie 1998, 101 oameni si-au pierdut viata. Accidentul a declansat o campanie de revizuire a reglementarilor de licentiere pentru productia de trenuri de mare viteza.
Iar in timp ce lucrurile pareau sa intre pe fagasul normal, o garnitura fabricata conform noilor reglementari s-a rupt, pur si simplu, la 9 iulie 2008, in gara centrala din Koln. Astfel, producerea noii generatii de trenuri mare viteza de catre firma germana, s-a petrecut intr-un climat tensionat, inca de la inceput. Desi s-au inregistrat o serie de dezacorduri de filozofie operationala, cum ar fi acceptarea unei intarzieri de 1,6 secunde intre momentul in care mecanicul de locomotiva actiona franele si momentul in care acestea se cuplau efectiv, Autoritatea Feroviara Federala din Germania a dat unda verde proiectului, cu conditia reducerii timpului de reactie la 1 secunda.
Dupa ce a trecut si acest test, extrem de delicat, modelul "Velaro D" mai are inca trei obstacole de trecut. Noua garnitura a fost conceputa pentru a face legatura intre Germania si Marea Britanie, cu punct terminus Londra. Desi a trecut toate testele necesare pentru a calatori prin tunelul de sub Canalul Manecii, "Velaro D" nu are, inca, permisul de exploatare pentru Regatul Unit si nici macar pentru tarile pe care ar trebui sa le tranziteze, Franta si Belgia.
In cea mai optimista varianta, germanii de la Siemens spera ca, dupa obtinerea tuturor aprobarilor necesare in cele trei tari pe care le va tranzita, sa poata circula cu "Velaro D" candva, pana la sfarsitul acestui deceniu. Cand, insa, nimeni nu poate preciza.