Codul fiscal al Romaniei vs. Codul fiscal al SUA
codul fiscalcodul fiscal suataxe si impozite
Codul fiscal al Romaniei, Legea 227/2015, are peste 500 de articole si aproape 22.000 de cuvinte. Este unul dintre cele mai lungi acte normative din legislatia autohtona, dupa Codul civil (2.668 de articole, cca 180.000 de cuvinte), dar mult peste Constitutia Romaniei, care are 156 de articole si 12.600 de cuvinte.
Veti fi surprinsi insa sa aflati ca, din punctul de vedere al lungimii si al complexitatii, Codul fiscal romanesc este o gluma fata de Codurile fiscale din tarile dezvoltate ale lumii, in special fata de cel al SUA, care depaseste lejer 1 milion de cuvinte (!).
Si, atentie, acest Cod fiscal al SUA doar stabileste politicile generale de taxare si impozitare, implementarea lor concreta revenind IRS-ului (Fiscul american) ale carui reglementari de aplicare insumeaza alte cca 4 milioane de cuvinte.
Iar ca sa avem imaginea completa a legislatiei fiscale din SUA, sa spunem si ca acestor reglementari li se adauga inca 70.000 de pagini de studii de caz, informatii utile si comentarii reunite in “The Standard Federal Tax Reporter” - o lucrare pe care orice expert trebuie s-o cunoasca la perfectie, dat fiind ca cele mai multe decizii in instantele de judecata americane se iau in baza deciziilor din cazurile anterioare.
Si de ce toata aceasta avalansa de reglementari? De ce n-ar putea SUA sau Marea Britanie (alt mare “reglementator” fiscal) sa functioneze cu un cod ca al Hong Kong-ului, considerat cel mai eficient din lume, in ciuda faptului ca are doar 276 de pagini?
Raspunsul s-ar putea sa va surprinda: cu cat un Cod fiscal este mai complex si mai stufos, cu atat ofera mai multe portite pentru evitarea legala a taxelor si impozitelor. Doar ca aceste portite, evident, sunt atat de subtile si atat de bine ascunse in legislatie incat ele sunt cunoscute doar de cei carora le-au fost de fapt destinate din start, anume bogatasilor.
Da, retineti acest lucru: de multe ori, Codul fiscal al unei tari este conceput din start pentru a oferi bogatasilor cai legale de a plati cat mai putine taxe, fara sa fie luate in calcul consecintele pentru buget. In SUA, de exemplu, unde 1% din populatie detine 40% din averea nationala, pierderile cauzate bugetului de aceste portite legale se ridica la 70-100 de miliarde $ in fiecare an.