Cum scapam de soferii care se urca bauti la volan?
soferiflorin citualcool
Recentul scandal cu premierul Florin Citu, prins baut la volan in urma cu 20 de ani, readuce in atentie o problema mai veche, legata de siguranta traficului auto: de ce nu se monteaza OBLIGATORIU din fabrica, pe absolut toate masinile, sisteme care sa detecteze daca alcoolemia soferului este peste limita legala si care, in caz afirmativ, sa impiedice pornirea vehiculului? Treaba ar fi clara: ai baut? Degeaba te urci la volan, ca oricum nu poti sa pleci nicaieri.
Realizarea unui asemenea sistem este destul de avansata in SUA, o tara in care accidentele auto cauzate de soferi beti au un bilant negru: 10.000 de morti si pagube materiale de 194 miliarde de dolari anual.
Sunt cifre sumbre, pe care autoritatile americane spera sa le scada considerabil printr-un program aflat in derulare de cca 10 ani, numit Driver Alcohol Detection System for Safety (DADSS), menit sa puna la punct o tehnologie care sa impiedice condusul sub influenta alcoolului.
DADSS lucreaza simultan in doua directii: un sistem montat in volan care sa masoare concentratia de alcool din respiratia soferului, distinct fata de cea din respiratiile pasagerilor, si un altul care masoare concentratia de alcool din sange printr-un senzor incorporat in butonul de start al motorului (da, e posibil). In ambele cazuri, daca se detecteaza o valoare peste limita legala, masina pur si simplu nu porneste.
Tehnologia aceasta are si avantajul ca este „invizibila”, in sensul ca nu creeaza vreun disconfort prin obligarea soferului sa sufle intr-o fiola sau sa intreprinda alte actiuni speciale care sa-i afecteze „drepturile” si „libertatile” (se stie ca americanii sunt foarte sensibili la asemenea subiecte).
Conteaza insa enorm ca sistemul sa fie perfect functional. O eroare in masurarea nivelului de alcool poate impiedica un sofer treaz sa-si conduca masina, desi ar fi capabil sa o faca, iar consecintele ar fi mai mari decat ati banui: o eroare a sistemului de doar 0,001% ar crea milioane de incidente frustrante intr-un an, dat fiind numarul imens de americani care isi pornesc in fiecare zi masina, incidente care mai mult ca sigur ar fi urmate de milioane de procese.
Acesta este probabil si motivul pentru care producatorii auto nu se grabesc sa-si doteze masinile cu aceasta tehnologie, preferand sa astepte pana cand ea va fi complet sigura.
Dar e clar ca spre asta ne indreptam. Politistii nu pot controla toti soferii aflati in trafic, ei ii verifica doar pe cei suspecti (prin stilul de condus), dar metoda e ineficienta – se estimeaza ca doar 1 din 50 soferi bauti da semnale clare, prin felul cum conduce, ca e baut. Iar legislatia, oricat de aspra, se pare ca nu-i descurajeaza suficient pe cei care se urca la volan sub influenta alcoolului.
Ca urmare, autoritatile merg pe solutia logica: „Daca nu putem sa-i schimbam pe oameni, atunci sa schimbam masinile. Asta putem.”
Citeste si:
Ghidul angajatorului. Locul de munca este spatiu public sau privat?
Sursa foto: www.pexels.com