Ghidul angajatorului. Locul de munca este spatiu public sau privat?
jobloc de muncaghidul angajatorului
In principiu, cand vorbim despre spatiu privat ne referim strict la domiciliu/resedinta, deci locul desfasurarii activitatii profesionale nu intra in aceasta categorie. Dar asta inseamna oare ca, in consecinta, locul de munca este spatiu public? Nu, deoarece spatiul public, prin definitie, este accesibil oricui, ceea ce nu e cazul aici. Problema este importanta pentru ca ea are legatura cu monitorizarea angajatilor si cu protectia vietii private a acestora.
Locul de munca nu este spatiu public, dar nici privat. Angajatul se asteapta, in mod rezonabil, sa aiba o anumita intimitate (l-ar deranja, de exemplu, daca angajatorul sau un coleg i-ar cotrobai prin sertarele biroului), dar totodata se asteapta si la niste restrictii.
Isi da seama ca nu poate accesa site-uri de divertisment sau retele de socializare de pe calculatorul de la serviciu, in timpul programului. Si ca nici nu poate afisa anumite insemne religioase sau politice la locul de munca, asa cum e liber sa faca la el acasa.
Daca insa locul sau de munca este chiar domiciliul lui, problema protectiei vietii private se pune in mod radical diferit. Calitatea acestui spatiu de „domiciliu” va prevala in raport cu cea de „loc de munca”.
Astfel, desi angajatorul are dreptul sa verifice activitatea salariatului sau, o va face doar in conditiile agreate de acesta din urma, prin contractul individual de munca (art. 108 alin. (2) din Codul muncii), potrivit unui program prestabilit (art. 109 lit. b) din Codul muncii).
Intervin apoi si niste restrictii legate de momentul verificarii. Angajatorul dispune, in esenta, de timpul salariatilor sai pe timpul orelor de program si, din acest motiv, el ar putea interzice anumite activitati cu caracter personal – dar nu pentru ca tin de viata privata, ci pentru ca sunt cronofage.
Spre exemplu, utilizarea internetului in scopuri personale in timpul orelor de program conduce la o reducere a timpului alocat indeplinirii sarcinilor de serviciu, pentru care persoana primeste salariul.
In concluzie, monitorizarea poate fi realizata exclusiv la locul de munca, nicicum in spatiul privat al lucratorului, si doar pe parcursul orelor de program, nicicum in timpul liber al acestuia.
Atentie, insa! Angajatorul trebuie sa emita o nota interna prin care sa anunte colectivul ca isi rezerva dreptul de a monitoriza comunicarile telefonice/pe e-mail sau site-urile vizitate, pentru a identifica nerespectarea timpului de lucru sau eventualele divulgari de informatii confidentiale. Si, obligatoriu, aceste fapte trebuie calificate ca abateri disciplinare in Regulamentul intern, cu mentionarea sanctiunilor ce pot fi aplicate.
Citeste si:
Ghidul angajatorului. Cine face evaluarea angajatilor – dvs. sau instanta de judecata?