Viteza melcului pe-un picior de plai
probleme cale feratagara nord henri coandatransport feroviar romania
In Romania, noile drumuri de asfalt si noile cai ferate sunt mai rare decat icrele negre si trufele, asa ca fiecare bucatica de autostrada sau de drum de fier este inaugurata cu taieri de panglica si vizite ale oficialitatilor.
Inainte de uriasa realizare a nici 10 kilometri de tunel de metrou cu linie cu tot (!) care chiar a circulat dupa blagoslovirea de catre presedintele tarii si prim-ministru, a fost data in folosinta o ruta feroviara directa intre Gara de Nord si Aeroportul "Henri Coanda".
Dare in folosinta este un fel de a spune care isi pierde sensul propriu, intrucat, in afara de Metroul din Drumul Taberei, disponibil imediat dupa ce inaltii demnitari si-au reluat locurile in fotoliile de Mercedes S-Klasse, alte proiecte nu sunt atat de norocoase.
Desi calatoria inaugurala a avut loc in vara, tot cu presedinte si prim-ministru in frunte, linia care duce de la "Henri Coanda" la Gara de Nord si retur a inceput sa transporte calatori abia pe 12 decembrie, adica ieri.
Si, nici macar dupa lunile in care au avut timp sa faca si sa refaca probe si teste, responsabilii nu au reusit se puna totul pe roate.
CFR SA, detinatorul infrastructurii feroviare, a anuntat ca, din cauza unor probleme tehnice... neprevazute, au fost inregistrate... mici intarzieri in circulatia trenurilor pe ruta ruta directa Gara de Nord - Aeroportul "Henri Coanda".
"Dat fiind faptul ca este prima sectie de cale ferata, pe care se aplica sistemul de operare de tip cadentat, pe o linie noua si cu o instalatie noua, au aparut aceste probleme tehnice, insa, ele au fost deja identificate si vor fi rezolvate in scurt timp, astfel incat circulatia trenurilor spre si dinspre aeroport sa se desfasoare in conditii normale de trafic", a explicat CFR SA, intr-un comunicat de presa.
La 102 ani de la Marea Unire, timpul in care este strabatuta tara pe caile ferate si intarzierile trenurilor, indiferent de anotimp, sunt proverbiale, la fel cum este, de pilda, punctualitatea celor japoneze, care cumuleaza, anual, cateva... secunde de abatere de la orar, in timp ce, la noi, cumuleaza... ani.
Unde mai pui ca noua linie ferata de suprafata este un fel de substitut pentru cea de metrou, care trebuia sa lege aeroportul international de centrul Bucurestiului, oras care, in luna iunie a acestui an, trebuia sa gazduiasca niste meciuri din Campionatul European de fotbal, si nici stadioanele pe care urma sa aiba loc acestea nu au fost gata la timp...
La multa vreme de la aparitia Mioritei si a legendei mesterului Manole, se pare ca suntem trasi inapoi de cele doua ca de gravitatie.
Dincolo de valoarea literara, invatatura defetista, resemnata din prima si sacrificiul din a doua nu ajuta in secolul 21. Populatii intregi de mioare, ciobanei si Ane nu fac cat niste calcule, planificari si construiri ca lumea.
In timp ce, in Japonia si Franta, trenurile "zboara" pe sine, pe piciorul nostru de plai, pe gura noastra de rai, merg cu viteza testoasei schiopatande sau a melcului ranit, dar, chiar si asa nu-si respecta orarul stabilit de cei care le intretin, conduc, administreaza.
Intarzieri pe calea ferata dintre Gara de Nord si Aeroportul "Henri Coanda"... Ce ar zice, astazi, cel care da numele celei mai mari aerogari din Romania si care a avut ideea deplasarii rapide a trenurilor prin tuburi vidate (daca ideea ar fi fost pusa in practica, distanta dintre Bucuresti si Ploiesti urma sa fie parcursa in numai 6-8 minute) pe baza diferentelor de presiune atmosferica, daca ar afla in ce stadiu este calea ferata din tara sa de origine?
Foto: pexels.com