Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Guvernul aproba noi facilitati pentru minoritati. Ce se intampla cu limba romana


Guvernul aproba noi facilitati pentru minoritati. Ce se intampla cu limba romana
de la 05 Iul. 2019
Guvernul aproba noi facilitati pentru minoritati. Ce se intampla cu limba romana
Tags: minoritati nationalelimba romanadrepturi minoritaticodul administrativpensii speciale

Guvernul a modificat, miercuri, Codul Administrativ, schimband cateva prevederi referitoare la drepturile minoritatilor in Romania.


La doar o saptamana dupa ce a fost adoptat prin Ordonanta de Urgenta de Executiv, Codul Administrativ a fost modificat. Chiar daca inca nu a intrat in vigoare, Codul a starnit adevarate controverse, mai ales printre politicienii din Opozitie, care nu vad cu ochi buni introducerea pensiilor speciale pentru alesii locali, dar nici celelalte masuri prevazute de Cod, pe care le considera "o noua forma de baronizare".

Insa Guvernul a modificat Codul, dar nu a schimbat nimic la prevederile asupra carora au fost trase semnale de alarma, ci a adaugat cateva facilitati in plus pentru minoritati.

"Codul Administrativ pastreaza prevederea potrivit careia in unitatile administrativ teritoriale in care cetatenii apartinand unei minoritati nationale au o pondere de peste 20% din numarul locuitorilor stabilit la ultimul recensamant, autoritatile Administratiei Publice Locale, institutiile publice aflate in subordinea acestora precum si serviciile publice deconcentrate asigura folosirea in raportul cu acestia si a limbii minoritatii nationale respective in conformitate cu prevederile Constitutiei, ale Codului Administrativ si ale tratatelor internationale la care Romania este parte, deci se mentine acea prevedere cu 20%.
 
Insa in baza principiilor autonomiei locale se acorda dreptul Autoritatilor Publice Locale de a decide prin hotarare de consiliu utilizarea limbii minoritatilor si in situatiile in care nu se atinge ponderea de 20% asa cum a decis Parlamentul", a anuntat purtatorul de cuvant al Guvernului, Nelu Barbu, la finalul sedintei Executivului.
 
Nelu Barbu vorbeste si despre o alta modificare, ce vizeaza inlocuirea sintagmei in forma bilingv, cu u sintagma in limba romana si in limba minoritatilor nationale.
 
"Se inlocuieste sintagma in forma bilingv cu sintagma in limba romana si in limba minoritatilor nationale pentru o mai multa claritate, cu titlul de exemplu: sa spunem ca exista o localitate in care potrivit recensamantului sunt etnici romani, etnici germani, etnici maghiari si se intrunesc conditiile prevazute in legislatie astfel incat sa poata fi utilizata limba minoritatilor nationale pe afisarea placutelor de identificare a localitatii.
 
Daca sunt indeplinite aceste conditii legale pentru afisarea numelui localitatii si in limba minoritatilor nationale, numele localitatii va fi afisat in limba romana, in limba germana si in limba maghiara.
 
O alta modificare stabileste statutul secretarului general al Guvernului: "Printr-o alta prevedere este clarificat statutul secretarului general al guvernului in sensul ca acesta are rang de ministru si nu poate fi in acelasi timp si inalt functionar public, sunt chestiuni mai degraba tehnice ce trebuiau lamurite acolo in legislatie, potrivit prevederilor venite din avizul Consiliului Legislativ", a conchis Nelu Barbu.
 
Nu in ultimul rand, Guvernul a clarificat si procedura de desfasurare a trecerii unui bun din domeniul public al statului in cel al unitatilor administrativ teritoriale.
 
"Pana acum Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei publice era singurul minister care initia acest act normativ, de acum incolo fiecare minister care are in posesie bunul respectiv, pentru ca nu trebuie sa spuna ca este in proprietatea publica a statului, va initia respectivul act normativ, de exemplu: daca este un bun imobil aflat in posesia Ministerului Tineretului, Ministerul Tineretului si Sportului va fi cel care va initia acest act normativ, la fel daca e la Educatie si asa mai departe.
 
Se elimina acordarea statutului special pentru anumita categorie de functionari publici pentru a nu crea diferente in sistemul public central dintr-o eroare de formulare se intelegea in act ca functionarii MFP ar putea avea statut special, acum se clarifica acest aspect si nu se pune problema de asa natura", a explicat Nelu Barbu.

Sindicalistii din Ministerul de Finante sunt nemultumiti de modificarea Codului Administrativ

 
Dupa ce Guvernul a modificat Codul Administrativ, la doar o saptamana de la adoptare, sindicalistii MFP au transmis ca modificarile sunt de natura ”sa creeze o stare de nemultumire, fenomen ce poate genera o demobilizare a personalului, cu posibile consecinte negative asupra colectarii”
 
”Pe fondul ultimelor evolutii privind modificarile facute de Guvern la forma initiala a Codului Administrativ, prin eliminarea prevederilor referitoare la acordarea statutului special pentru functionarii Ministerului Finantelor Publice (MFP) si ai institutiilor subordonate, Sindicatul National Finante Publice SindFISC, organizatie sindicala nationala specializata in reprezentarea intereselor profesionale ale angajatilor sistemului institutional al MFP, isi exprima public nemultumirea pentru modul in care un act normativ negociat, asumat si aprobat in sedinta de guvern de saptamana trecuta, a fost modificat pe motiv de ”eroare de formulare”, conform declaratiilor oficiale ale Purtatorului de cuvant. In acest context, SindFISC precizeaza ca nu renunta la demersurile de determinare a decidentilor abilitati sa demareze procedurile de elaborare a Statutului Finantistului si la prevederea referitoare la posibilitatea de a beneficia de statute speciale a structurilor MFP si a unitatilor subordonate”, au transmis sindicalistii.
 
”In plus, conform art 41, alin (3) din Legea 188/1999 privind statutul functionarului public «masurile speciale de protectie pentru functionarii publici cu atributii de control si inspectie, executare silita a creantelor bugetare si pentru alte categorii de functionari publici care desfasoara activitati cu grad ridicat de risc profesional se stabilesc prin acte normative, la propunerea ANFP sau de catre autoritati si institutii publice, cu avizul ANFP…», pot fi prevazute in astfel de statute speciale”, au mai transmis sindicalistii.
 
Acestia sustin ca ”modificarile aduse initial proiectului de Cod Administrativ si declaratiile repetate a unor oficiali pe aceasta tema, au fost de natura sa induca in randul functionarilor institutiei, un nivel ridicat de asteptari cu privire la legiferarea reglementarilor expuse mai sus, iar renuntarea la aceste prevederi este de natura sa creeze o stare de nemultumire in randul angajatilor sistemului institutional MFP, fenomen ce poate genera o demobilizare a personalului in realizarea sarcinilor de serviciu, cu posibile consecinte negative asupra colectarii impozitelor, taxelor si contributiilor la bugetul general consolidat”.

Ce contine Codul Administrativ?

 

1. Pensii speciale pentru alesii locali

 
Potrivit noilor prevederi, alesii locali ce isi vor incheia mandatul, vor primi de la bugetul de stat, pensii speciale. Interesant este faptul ca, desi un principiu fundamental de drept spune ca legea nu functioneaza retroactiv, toti cei care au fost alesi in functii incepand cu 1992 vor beneficia de pensie speciala.
 
"Persoanele alese incepand cu anul 1992 de catre cetateni, prin vot universal, egal, direct, secret, respectiv prin vot secret indirect si liber exprimat, respectiv primarii, viceprimarii, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene, care indeplinesc conditiile varstei standard de pensionare, ale varstei standard de pensionare redusa asa cum sunt prevazute in Legea nr 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, sau cele prevazute de alte legi speciale au dreptul, la incetarea mandatului, la o indemnizatie pentru limita de varsta de la data la care li se acorda drepturile de pensie pentru limita de varsta, dar nu mai devreme de data incetarii mandatului aflat in derulare", se arata in articolul 248 din proiectul Codului administrativ.
 

2. Acceptarea in Guvern a condamnatilor penal

 
Codul mai prevede ca pot fi membri ai Guvernului persoanele condamnate penal, dar pentru care a intervenit reabilitarea.
 

3. Transferul raspunderii de la primari la functionari publici

 
De asemenea, Codul prevede transferul raspunderii de la primari catre functionarii publici.
 

4. Modificarea procedurii de adoptare a proiectelor ce vizeaza administrarea patrimoniului
 

Proiectele care vizeaza administrarea patrimoniului vor putea fi adoptate doar cu votul a jumatate plus unu din consilierii in functie, fata de doua treimi cat era pana acum, se mai arata in textul controversatului Cod.
 

5. Alegerea presedintilor de Consilii Judetene prin vot uninominal
 

Guvernul a aprobat la inceputul lunii un proiect de OUG care prevede modificarea modului de alegere a presedintilor de consilii judetene. "Vom modifica legislatia astfel incat sa fie ales din nou prin vot direct (...) Presedintele Consiliului Judetean nu trebuie sa faca obiectul negocierilor intre partide", a anuntat premierul Viorica Dancila. De fapt, se revine la modalitatea de alegere care a fost valabila in perioada 2008-2016.
 
"Asa cum il aleg pe presedintele Romaniei, asa cum il aleg pe primarul orasului, eu cred ca presedintele Consiliului Judetean trebuie ales de toti cetatenii judetului si nu desemnat in urma unui troc, prin vot indirect. Bineinteles ca PSD isi asuma, cea mai buna solutie este intoarcerea la cetateni. A fost un troc in 2015 intre PNL si PSD, plecand de la premisa ca presedintii de Consilii Judetene trebuie sa devina niste instrumente absolut obscure in mana presedintilor partidelor”, a spus Marian Oprisan pentru Europa Libera, la inceputul lunii, discutand despre Codul Administrativ.
 
Daniel Suciu a spus ca ordonanta a fost aprobata la solicitarea presedintilor de Consilii Judetene. "Din cei 34 de presedinti care au trimis punct de vedere, 29 sustin aceasta modificare a legislatiei, iar printre acestia sunt inclusiv reprezentanti ai partidelor care astazi sunt in Opozitie", a spus Suciu.
 

6. Obligatie pentru presedintele tarii

 
Art. 47 din noul Cod Administrativ il obliga pe presedintele Romaniei sa numeasca sau sa refuze un ministru in 10 zile de la inregistrarea propunerii premierului. In caz de refuz (motivat), urmeaza alte 10 zile pentru a doua propunere. Prevederea este considerata neconstitutionala, intrucat restrange termenul maxim de interimat (45 de zile) in care seful statului putea lua decizii. Extinde doar perioada in care premierul face nominalizarile.
 

7. A fost eliminata prevederea care-i proteja pe functionarii care sesizeaza fapte nelegale

 
A fost eliminata prevederea care-i proteja pe functionarii care sesizeaza fapte nelegale (articolul privind “dreptul la protectia legii al functionarilor publici care au sesizat incalcari ale legii, deontologiei sau a principiilor bunei administrari, eficientei, eficacitatii, economicitatii si transparentei in cadrul autoritatilor si institutiilor publice”).
 

Codul Administrativ, aspru contestat 

FNSA: "O sa ne trezim ca banii au fost cheltuiti aiurea si nu raspunde adevaratul vinovat"

 
Federatia Nationala a Sindicatelor din Administratie a reactionat dur. FNSA i-a adresat premierului solicitarea de a renunta urgent la adoptarea prin OUG a Codului administrativ.
 
"Scopul real al acestei OUG este sa paseze intreaga raspundere, de la primari si conducatori de institutii, la functionarii publici. Demnitarii nu mai raspund cu nimic. Nimic! 
 
Codul legifereaza modul in care primarii si conducatorii de institutie dispun de bugete. Ne uitam la modul in care sunt cheltuiti banii publici si la controlul acestor cheltuieli. O sa ne trezim ca primarii vor iesi cu zambetul pe buze si vor spune: Nu mai sunt bani, dupa ce au cheltuit banii cum au vrut ei. Cine raspunde? Functionarul public.
 
O sa ne trezim ca banii au fost cheltuiti aiurea si nu raspunde adevaratul vinovat.
 
Daca functionarul refuza sa semneze un act, primarului ii este foarte usor sa scape de el. Nu mai exista nicio forma de protectie. Primarul aduce alt functionar, pana gaseste unul obedient, care semneaza si mai tarziu va raspunde.
 
In plus, modul in care se avizeaza organigramele va permite angajarea membrilor de partid, iar evaluarea functionarilor publici va fi controlata de primar, deoarece el numeste persoana care conduce comisia. 
 
Bogdan Schiop atrage atentia ca efectele vor fi devastatoare si vor urma eforturi pentru repararea efectelor produse de Codul administrativ, daca acesta va intra in vigoare in forma actuala: “Dupa ce vor adopta ordonanta, vom sta 10 ani la dialog, sa negociem Codul administrativ. Asa s-a intamplat si cu OUG 14, discutata doar dupa adoptatare si dupa ce au vazut urmarile", transmite FNSA.
 

Florina Presada: Codul asigura luarea in stapanire a administratiei publice locale, un nou tip de baronizare

 
Si senatorul USR Florina Presada spune ca noul Cod Administrativ este doar o alta forma de abuz a Puterii.
 
"Este un cod facut sa le asigure luarea in stapanire a administratiei publice locale, sa dispuna de functionarii publici cum doresc si sa-i fidelizeze pe baronii locali.  Este un nou tip de baronizare", spune senatorul USR.
 
Codul Administrativ a fost una dintre conditiile impuse de Calin Popescu Tariceanu, cand a decis sa ramana alaturi de PSD la guvernare
 
La finele lunii trecute, Calin Popescu Tariceanu, liderul ALDE, a anuntat ca nu va rupe alianta de guvernare cu Partidul Social Democrat, insa are o serie de solicitari pe care le va transmite premierului Viorica Dancila.
 
Cele mai importante dintre aceste conditii vizeaza limitarea numarului Ordonantelor de Urgenta si stoparea adoptarii OUG pe Justitie. Astfel, Tariceanu pare a se conforma referendumului pe justitie initiat de presedintele tarii, Klaus Iohannis.
 
O alta conditie impusa de liderul ALDE este reevaluarea Ordonantei 114, dar si eliminarea masurilor cu impact negativ in economie.

Codul a fost adoptat pe repede inainte, desi CCR  a spus ca proiectul privind Codul Administrativ este neconstitutional

 
Istoria Codului a inceput anul trecut in luna iulie, cand proiectul de lege privind Codul Administrativ a fost adoptat de Camera Deputatilor cu 175 de voturi pentru 33 impotriva si 15 abtineri. Klaus Iohannis a contestat la CCR acest proiect, iar sesizarea sa a fost sustinuta si de PNL, PMP, USR dar si de mai multi independeti.
 
 CCR a oferit o decizie finala in 6 noiembrie, cand a spus ca proiectul privind Codul Administrativ este complet neconstitutional.
 
Insa PSD nu a tinut cont de decizia CCR si a adoptat Codul Administrativ prin OUG, chiar daca, Viorica Dancila a promis public ca Executivul nu va mai guverna prin OUG, problema semnalata des in ultimii doi ani si jumatate de multe organisme internationale, alarmate de numarul mare de OUG pe teme vitale pentru economie si justitie.

Citeste si: Isarescu: IRCC nu este corelat cu perspectiva de inflatie


Senior Editor Manager.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 4.9 din 5 - 5 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016